Hejsan .
Någon som har monterat Ikea Metod vägg och högskåp dikt mot vägg respektive upphängningsskenan.
Hur mkt täcker täcksidan om man sätter ex högskåp med skenan då bygger ju det ut någon cm från väggen. Täcker täcksidan även ut på kanten då på luckan? Eller måste man sätta stommarna dikt mot väggen för att Ikea täcksidan ska rå ut över även luckan och liva med framsidan på luckan?

Djupmåtten på hemsidan vet jag inte om det räknas med eller utan skena.
Kylskåp med minimalistisk design framför tegelvägg i ett ljust kök, dekoration, hyllor, växter, ren och modern känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En hörndel av en vit dörr och vägg med skuggor och mjuka färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut med täcksida på överskåp över kyl/frys som hänger på upphängningsskena.
 
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Såhär ser det ut med täcksida på överskåp över kyl/frys som hänger på upphängningsskena.
Aha👍. Det där ser ju ut att liva bra ihop. Tackar för info och bild.
 
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Såhär ser det ut med täcksida på överskåp över kyl/frys som hänger på upphängningsskena.
Hej.
Är det ett 40cm högt överskåp över kyl/frys?
Är översta o det understa förborrade hålen ledigt eller sitter gångjärnen i dessa hål? Tänkte dra genomgående skruv i hålen till dom andra överskåpen, men kom på att gångjärnen kanske sitter så högt/lågt..
 
Ok toppen. Vilken tur att jag inte gjorde som tänkt då. Har inte fått hem luckorna ännu men hade tänkt ställa upp överskåpen. Exakt såna beslag har jag ligger som jag tänkte dra ihop tre överskåp med. Då borde det funka att borra igenom dom beslagen några hålrader upp/ner så gångjärnen går fria…..Hade i bakhuvudet att jag gått på den niten tidigare att satt beslagen i fel hål..
 
Enklare att tvinga ihop skåpen och sätta vanlig 30 mm skruv bak gångjärnen. Sitter bra och syns inte 🙂
 
Ja det kanske räcker med 30 mm spånskruv kanske då. Det är tre st överskåp för att få högskåpen nästan dikt upp mot taket. Ett högskåp på varje sida av kombi kyl/frys. Så det mittersta överskåpet kommer ”hänga” i luften skruvade i dom två på sidorna.
 
putte22 putte22 skrev:
Ja det kanske räcker med 30 mm spånskruv kanske då. Det är tre st överskåp för att få högskåpen nästan dikt upp mot taket. Ett högskåp på varje sida av kombi kyl/frys. Så det mittersta överskåpet kommer ”hänga” i luften skruvade i dom två på sidornam
putte22 putte22 skrev:
Ja det kanske räcker med 30 mm spånskruv kanske då. Det är tre st överskåp för att få högskåpen nästan dikt upp mot taket. Ett högskåp på varje sida av kombi kyl/frys. Så det mittersta överskåpet kommer ”hänga” i luften skruvade i dom två på sidorna.
putte22 putte22 skrev:
Ja det kanske räcker med 30 mm spånskruv kanske då. Det är tre st överskåp för att få högskåpen nästan dikt upp mot taket. Ett högskåp på varje sida av kombi kyl/frys. Så det mittersta överskåpet kommer ”hänga” i luften skruvade i dom två på sidorna.
Men du drar väl fast mittenskåpet i väggen också? 🤔
 
J jojak6 skrev:
Men du drar väl fast mittenskåpet i väggen också? 🤔
Nja hade faktiskt inte tänkt det. Enbart gipsvägg. Och kalkylerat i fantasin att överskåpen på sidorna tar vikten som står ovanpå högskåpen. Högskåp sitter med skena och ben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.