Hej, har en dali armatur jag precis kopplat in som vägrar slockna & den håller inte dimringen heller? Dimrar jag ner blir den full effekt efter ca 10 sekundee. Har 3 rum till som är kopplat likadant och där fungerar det perfekt.

Vad kan orsaka detta?

Fast fas, nolla, tändtråd & nolla till dali plintarna.
 
Men...

Måste erkänna att jag har nära noll koll på Dali. Men du måste väl programmera den om det skall fungera?
 
H hempularen skrev:
Men...

Måste erkänna att jag har nära noll koll på Dali. Men du måste väl programmera den om det skall fungera?
Har inte behövt programmera de andra rummen?
 
En DALI-armatur lyser fullt om den inte får någon dali-signal eller är programmerad till något annat.
Har du någon DALI-buss? Vad är det för typ av dimmer du använder? En konventionell dimmer funkar inte med DALI utan du behöver något som pratar DALI typ;
https://se.rs-online.com/web/p/dimm...VrjsGAB2fTwnqEAQYASABEgILYfD_BwE&gclsrc=aw.ds

DALI är ovanligt i hemmamiljö då det normalt sett kräver adressering och programmering även om det finns möjlighet till DALI-broadcastlösningar där man kan hoppa över det steget.
 
S Styrman_jansson skrev:
En DALI-armatur lyser fullt om den inte får någon dali-signal eller är programmerad till något annat.
Har du någon DALI-buss? Vad är det för typ av dimmer du använder? En konventionell dimmer funkar inte med DALI utan du behöver något som pratar DALI typ;
[länk]
Har ett PLATO II drivdon med switchdim funktion, den är kopplad till en helt vanlig återfjädrande brytare
 
S Slangeen skrev:
Har ett PLATO II drivdon med switchdim funktion, den är kopplad till en helt vanlig återfjädrande brytare
Har jag förstått rätt om du har kopplat enligt nedan;
Elektrisk kopplingsschema för belysningsinstallation. Märkt med färger för olika ledare och Switch&Dim-funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och det är inte det klassiska att brytaren går åt fel håll så den är på i viloläge.
 
A alfista skrev:
Och det är inte det klassiska att brytaren går åt fel håll så den är på i viloläge.
Vad gör jag då, vänder på brytaren?
 
Du kan ju simulera omvänd funktion genom att hålla in brytaren och slå av och på en kortis och se vad som händer.
 
S Styrman_jansson skrev:
Har jag förstått rätt om du har kopplat enligt nedan;
[bild]
Ja precis, min grå går till nollan, svart är tändtråden från brytaren, nolla & fast fas finns
 
useless useless skrev:
useless useless skrev:
Du kan ju simulera omvänd funktion genom att hålla in brytaren och slå av och på en kortis och se vad som händer.
Du kan ju simulera omvänd funktion genom att hålla in brytaren och slå av och på en kortis och se vad som händer.
Håller jag in så händer ingenting förens jag släpper, då dimrar den först ner och sedan upp igen
 
Då låter det ju som du har vänt på brytaren. När du släpper den så ger det den funktion den skall ha om du hade hållit den intryckt hela tiden.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då låter det ju som du har vänt på brytaren. När du släpper den så ger det den funktion den skall ha om du hade hållit den intryckt hela tiden.
Kanske dummaste frågan idag, hur vänder jag funktionen i brytaren? Sätter fjädern på andra sidan??
 
Antingen det eller väljer den andra utgången från brytaren. Du har troligen en trappomkopplare som brytare. Du har fas in och två utgångar. Fasen kopplas mot den ena eller den andra utgången, beroende på knappens läge.
 
H hempularen skrev:
Antingen det eller väljer den andra utgången från brytaren. Du har troligen en trappomkopplare som brytare. Du har fas in och två utgångar. Fasen kopplas mot den ena eller den andra utgången, beroende på knappens läge.
Har en kronbmed två olika funktioner, provar byta fjädern till undersidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.