janwide
Har förstått att det kan vara svårt att få färg att fastna på PP-plast. Har ett grått avloppsrör som gör en sväng under taket i våran dusch. Vill helst inte bygga in den, det blir klumpigt. Tänkte att man kan måla det vitt. Men fäster färgen? Vad ska jag använda för färg?
 
Mats-S
Sandpappra röret seriöst med ett finkorningt papper (ev våtslippapper) så ska färgen fästa.
Har inte koll på färgvalet, men det borde en seriös färghandel kunna tala om.
 
Ser att trådkommentarerna är ett par år gamla men kan ändå nämna att ett sätt att få färg (eller klisterm ärke) att fästa på PP är att flambehandla ytan. Det är mycket enklare än det låter. Själv hade jag en L-profil i PP som jag skulle tejpa med dubbelhäftande tejp på kakelvägg. Efter att den trillat ner efter några dagar två gånger kom jag på att jag ju skulle flamma plastytan först. Nu har listen suttit i snart ett år.
Det man behöver göra är att föra en eldsflamma över ytan för att "öppna" molekylerna. Min list var smal så det räckte med en cigaretttändare. Hade det varit ett avloppsrör hade jag tagit en gasolbrännare.
För bara eldslågan över ytan ett par vändor. Plasten ska inte alls bli smältvarm.
Efter flamning så är ytan "aktiv" i 1-2 timmar.
Min kunskap i det här kommer från bilinteriörutveckling där många komponenter är i PP som man vill måla eller sätta dekaler på.
Detta gäller alltså PP. ABS eller PC kräver inte denna förbehandling.
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
wildeside
J JagerMats skrev:
Ser att trådkommentarerna är ett par år gamla men kan ändå nämna att ett sätt att få färg (eller klisterm ärke) att fästa på PP är att flambehandla ytan. Det är mycket enklare än det låter. Själv hade jag en L-profil i PP som jag skulle tejpa med dubbelhäftande tejp på kakelvägg. Efter att den trillat ner efter några dagar två gånger kom jag på att jag ju skulle flamma plastytan först. Nu har listen suttit i snart ett år.
Det man behöver göra är att föra en eldsflamma över ytan för att "öppna" molekylerna. Min list var smal så det räckte med en cigaretttändare. Hade det varit ett avloppsrör hade jag tagit en gasolbrännare.
För bara eldslågan över ytan ett par vändor. Plasten ska inte alls bli smältvarm.
Efter flamning så är ytan "aktiv" i 1-2 timmar.
Min kunskap i det här kommer från bilinteriörutveckling där många komponenter är i PP som man vill måla eller sätta dekaler på.
Detta gäller alltså PP. ABS eller PC kräver inte denna förbehandling.
Det måste provas, bara att rusa ut till snickarboa😅
 
janwide
Vilken färg ska man använda?
(Röret är fortfarande grått 😬)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.