Åkte på samma skit sist jag bytte på Byggmax.
Fick med mig en flaska med litet hål och en med stort hål.

Fick inte byta/reklamera den som inte passade då jag tagit bort plasten utan fick betala ytterligare ett byte.

Nu mer får jag hålla koll så man får med sig rätt flaska vid byte.
 
P Pappa1986 skrev:
Bara byggmax. Inte rusta.
Aga flaskor funkar inte för oss.
Men jag har handlat på Rusta och det har funkat tidigare. Går det alltså inte längre alls? Har de inte så att man kan välja där? Har de bara den med det mindre hålet?
 
Pesco74 Pesco74 skrev:
Men jag har handlat på Rusta och det har funkat tidigare. Går det alltså inte längre alls? Har de inte så att man kan välja där? Har de bara den med det mindre hålet?
Kan vara på olika rusta. På "vårat" rusta kan man ej se vilken sorts anslutning som är
 
Jula har bara haft AGA när jag varit där. Även CirkleK har AGA.

Jag har aldrig fått en AGA som inte fungerat... Eller, ja, jag fick en AGA med skadad gänga som drog sönder adaptern för flaskan men Jula betalade en ny (och två nya flaskor)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jula har bara haft AGA när jag varit där. Även CirkleK har AGA.

Jag har aldrig fått en AGA som inte fungerat... Eller, ja, jag fick en AGA med skadad gänga som drog sönder adaptern för flaskan men Jula betalade en ny (och två nya flaskor)
Kan det vara så att Agas flaskor har enbart med ett fäste som de aldrig byter ut?
 
Har varit bortrest tre veckor efter framgångsikt byte till AGA flaska, nu strejkar både den och min Sodastream som jag kört i flera år.Bytt själva mässingsadaptern en gång också sedan 2007 då skåpet var nytt. Provade att stänga av och tina upp skåpet men ingen reaktion, följande inträffar.:

aga flaskan på bilden som funkade fin fint tills för tre veckor sedan är nästan ny, men det pyser inget vid montering/demontering i skåpet

sodastream flaskan - nästa ny, pyser vid montering/demontering, men ingen kolsyra kommer ut - vid tappning knastrar det lite efter 2 sekunder i själva utmatningen men sedan är det kolsyrefritt, har provat att skruva upp doseringsventilen inne i skåpet ett extra varv men ingen skillnad.

Själva ventilen som flaskan hänger i är original och mässing. känns ren och fräsch och inget läckage.

Någon som har något förslag ?
 
  • Dörrens låscylinder i närbild med en oskarp bakgrund som inkluderar en del av en klädhängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
O olof63 skrev:
Har varit bortrest tre veckor efter framgångsikt byte till AGA flaska, nu strejkar både den och min Sodastream som jag kört i flera år.Bytt själva mässingsadaptern en gång också sedan 2007 då skåpet var nytt. Provade att stänga av och tina upp skåpet men ingen reaktion, följande inträffar.:

aga flaskan på bilden som funkade fin fint tills för tre veckor sedan är nästan ny, men det pyser inget vid montering/demontering i skåpet

sodastream flaskan - nästa ny, pyser vid montering/demontering, men ingen kolsyra kommer ut - vid tappning knastrar det lite efter 2 sekunder i själva utmatningen men sedan är det kolsyrefritt, har provat att skruva upp doseringsventilen inne i skåpet ett extra varv men ingen skillnad.

Själva ventilen som flaskan hänger i är original och mässing. känns ren och fräsch och inget läckage.

Någon som har något förslag ?
fel på difrentialtrycksventilen
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för snabbt svat Electroluxaren :).

Ser att den delen finns kvar hos Elux,2800 spänn, är det något en normalhändig kan byta själv eller skall jag prova att ringa in deras servicegubbe? Bor i Stockholm.

Tillägg: öppnade just juaterings/mixerventilen till Max läge, och då puttrar den igång - vet inte om det påverkar diagnosen.
 
A
O olof63 skrev:
Tack för snabbt svat Electroluxaren :).

Ser att den delen finns kvar hos Elux,2800 spänn, är det något en normalhändig kan byta själv eller skall jag prova att ringa in deras servicegubbe? Bor i Stockholm.

Tillägg: öppnade just juaterings/mixerventilen till Max läge, och då puttrar den igång - vet inte om det påverkar diagnosen.
sitter trångt hela kalla modulen måste ut se till att inte klämma slangarna när den återmonteras
 
Tack E, det blir ett samtal till elux i morgon, frågan är om de ens åker ut på ett sådant jobb, alla garantier är borta om om det krävs fler delar i bytet så kan det vara slut - återkommer.
 
Mitt kylskåp från Electrolux är köpt 2014. Aldrig haft problem med den tidigare och regelbundet bytt likadan kolsyrepatron utan några problem. Kolsyran tog slut häromdagen och jag köpte en ny patron. Alltid använt Sodastream. När jag väl bytte patron denna gång så kom det ingen kolsyra. Jag har tömt flera liter vatten utan att det kommer någon kolsyra. Vattnet funkar som vanligt dock.

Jag använder en ventil som man skruvar på patronen och sedan trycker in i munstycket i kylen. (Bifogar bild)
Kan det vara något glapp där? När jag trycker upp patronen med handen mot munstycket så börjar det pysa gas.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
 
  • Mässingsfärgad metallventil på ett marmorgolv, synlig slitage, använd för reglering av vätskeflöde eller gas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SodaStream kolsyrepatron i kylskåp med bruksanvisning och säkringsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerställ så att hålet i den nya tuben är såpass stort att adapterns ”pigg” får plats.
Har vart med om att någon enstaka tub haft för litet hål.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Säkerställ så att hålet i den nya tuben är såpass stort att adapterns ”pigg” får plats.
Har vart med om att någon enstaka tub haft för litet hål.
Tack för snabbt svar!

När jag kollar så ser det ut som att diametern på adapterns pigg är större än tubens.
Kan detta vara problemet?
Aldrig kollat tidigare om alla andra tuber varit så.
 
Ja, isf kan det vara problemet.
Har haft samma problem och kollar nu alltid i affären på utbytestuben att hålet ser stort nog ut.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Ja, isf kan det vara problemet.
Har haft samma problem och kollar nu alltid i affären på utbytestuben att hålet ser stort nog ut.
Men skulle det ändå kunna pysa när man trycker upp tuben mot munstycket fastän problemet skulle vara att hålet är för litet tro? För när jag skruvar åt adaptern lite extra hårt och sätter tillbaka tuben i kylen och trycker upp den mot munstycket så pyser det.
Det pyser bara när jag skruvar åt adaptern extra hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.