2 frågor- längst ned.

Bakgrund:
Har bergvärmepump som går mot acktankar på 2000liter. Radiatorer och golvvärme shuntas ut mot egna CP från actankar. Tryckkärl på värmeretur till vp.

Värme brukar vara 30-60 grader i systemet då vi värmer på natten. Trycket skiftar från 0.5-1.5 i vanliga fall. Och vi brukar aldrig behöva fylla på systemet med vatten. Max 1 ggr om året vi förvintern.

Problem:
Inatt löste övertrycksventilen ut på tryckkärlet (det lät som världens gasläcka) och det kom ut massor (10-20 liter kanske?) av vatten ur ventilen i pannrummet.

Acktankarna var på 60 grader och trycket var på 2 bar.

Tryckkärlet sitter i slingan mellan bergvärmepump och acktankar.

Min lösning:
Jag öppnade säkerhetsventilen och tömde på vatten tills den var strax under 1 bar. Det slutade då droppa. Sedan driftsatte jag systemet bvp-acktank igen och det läcker inget.

Mina frågor:
Behöver jag göra något med tryckkärlet nu? Byta ut? Fylla på med luft?


Finns det risk att trycket spridit sig till golvvärme och radiatorer och läckor uppstått där? Inga element läcker, inte heller golvvärmecentralerna läcker vatten.
 
Handlar inte detta om dels för liten expansionsvolym och dels en säkerhetsventil som inte motionerats och fastnat i öppet läge en stund?

Du har samma tryck i hela systemet ink golvvärme så detta handlar bara om att återställa systemtrycket.

Jag har ett liknande system men bara 1/4 av vattenvolymen och hade inledningvis för litet expansionskärl som flrst kompletterades med ett till likadant och sedan bytte jag dessa två mot en större golvstående modell som bättre kan hantera expansionen.

I övrigt kan man fundera på om det är kostnadseffektivt att göra som du gör, det borde ge lägre verkningsgrad att ladda tankar på detta vis.
 
Finns det risk att det läcker från rören i golv och undertak nu? Eller dimensioneras tryckkärlen så det inte händer?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Handlar inte detta om dels för liten expansionsvolym och dels en säkerhetsventil som inte motionerats och fastnat i öppet läge en stund?

Du har samma tryck i hela systemet ink golvvärme så detta handlar bara om att återställa systemtrycket.

Jag har ett liknande system men bara 1/4 av vattenvolymen och hade inledningvis för litet expansionskärl som flrst kompletterades med ett till likadant och sedan bytte jag dessa två mot en större golvstående modell som bättre kan hantera expansionen.

I övrigt kan man fundera på om det är kostnadseffektivt att göra som du gör, det borde ge lägre verkningsgrad att ladda tankar på detta vis.
Det är i högsta grad kostnadseffektivt. Vi laddar ett dygns värme under de billigaste timmarna. Ikväll laddar vi tex för 0 öre medan priset på dagen går upp till 100 och senare 300 öre. Så även om det drar en del extra i form av förlorad cop så vinner vi igen det på kostnaden.
Vi har dock 7200 kwh om året i elförbrukning för värme. Så så farligt är det inte åt något håll. 270 m2 uppvärmt hus.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Mina frågor:
Behöver jag göra något med tryckkärlet nu? Byta ut? Fylla på med luft?


Finns det risk att trycket spridit sig till golvvärme och radiatorer och läckor uppstått där? Inga element läcker, inte heller golvvärmecentralerna läcker vatten.
Hej! Om övertrycksventilen öppnade som den ska, vilket verkar ha skett, skulle jag inte oroa mig för systemet, det ska tåla mer än då. Men det är ju aldrig fel att kolla lite extra på kopplingar etc ett tag. Jag undrar däremot varför trycket helt plötsligt steg, man kan nog misstänka att blåsan i expansionskärlet är trasig eller behöver mer luft. Snabba temperarberoende tryckstegringar tyder på att systemet är stumt (utan luftkudde) kolla på det om problemet uppstår igen.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Finns det risk att det läcker från rören i golv och undertak nu? Eller dimensioneras tryckkärlen så det inte händer?
Jag skulle inte bekymra mig om det, alls.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Tryckkärlet sitter i slingan mellan bergvärmepump och acktankar.
Hur stort är kärlet, det bör nog vara minst 10 % av totala ackens volym. Har 1500L och ett kärl på 150L. det är ingen ide att ha ett för litet som för jobba på max. Det går att sätta ett till paralellt om plats finns.
 
J jonaserik skrev:
Hur stort är kärlet, det bör nog vara minst 10 % av totala ackens volym. Har 1500L och ett kärl på 150L. det är ingen ide att ha ett för litet som för jobba på max. Det går att sätta ett till paralellt om plats finns.
Det är litet. 50L. Bör jag alltså gå upp till 200l?
 
  • Röd expansionskärl för vatten, manometer, kopparledningar och behållare med kemikalier mot gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp är det bara 50 liter så är det för litet, du kan med fördel om plats finns, ställa ett på sidan om. Det sitter en plugg till vänster i kopplet och den infarten går bra använda. När du ändå är i farten med att släppa ut en massa tryck, så sätter du en kulventil på röret till höger, detta för att vid ev jobb på sytemet så behöver du inte tappa ur kärlen. Handtaget ska du lossas och hänga i ett snöre bredvid. Du kan även ha en ventil på vänster sida, ett T-stycke och en 15 ballofix, för att byta ett kärl så stängs den till höger och det kan tappas ur från kärlen, utan att behöva tömma kanske hela huset. Vet inte om du har avstängare, men det är bra att kunna stänga in en del för jobb.
 
  • Gilla
Knetenknegare
  • Laddar…
Får man sätta ventil innan säkerhetsventilen?
 
J jonaserik skrev:
Jepp är det bara 50 liter så är det för litet, du kan med fördel om plats finns, ställa ett på sidan om. Det sitter en plugg till vänster i kopplet och den infarten går bra använda. När du ändå är i farten med att släppa ut en massa tryck, så sätter du en kulventil på röret till höger, detta för att vid ev jobb på sytemet så behöver du inte tappa ur kärlen. Handtaget ska du lossas och hänga i ett snöre bredvid. Du kan även ha en ventil på vänster sida, ett T-stycke och en 15 ballofix, för att byta ett kärl så stängs den till höger och det kan tappas ur från kärlen, utan att behöva tömma kanske hela huset. Vet inte om du har avstängare, men det är bra att kunna stänga in en del för jobb.
Tack! Jag tar in en röris/vvsare som får fixa det :) vidarebefordrar detta. Men detta förklarar kanske varför trycket skiljer så mycket mellan 30 och 50 gradigt vatten.
 
dof dof skrev:
Får man sätta ventil innan säkerhetsventilen?
Jepp det får man, om handtaget skruvas bort och det ska ske med verktyg. Hänges lämpligt på sidan.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Tack! Jag tar in en röris/vvsare som får fixa det :) vidarebefordrar detta. Men detta förklarar kanske varför trycket skiljer så mycket mellan 30 och 50 gradigt vatten.
Vattnet ökar markant i systemet med dom temperna. hos mig från 25 C i botten till 85 C på topp så ökar trycket från 0,5 till 1,2 bar och då har jag ett stort kärl 150 liter och det räcker för dig. Så 50 liter + ett på 100 L ska du klara dig med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.