Ok, 70-talshus på 180 m2, 1 1/2-plan. Vanligt hus men med öppnad planlösning.

Vi har idag en LLVP som är lite äldre och dessutom är den, vad jag tror, dåligt placerad. Jag upplever att den inte alls klarar att hålla någon vettig värme i huset. Pumpen i sig fungerar, det känns varmt vid utblåset.

Nu förväntar jag mig inte att den ska orka värma hela huset mitt i vintern. Men det känns som att även nu på hösten (Skåne) så gör den knappt något.

Min fråga är egentligen, om jag köper en ny LLVP med hög effekt, t.ex. Mitsubishi Sumo, och placerar den bättre, SKA den kunna hålla hyfsad värme i huset av sig självt eller förväntar jag mig för mycket?

Jag är medveten om att stängda rum inte värms...
 
Kanske, kanske inte. Lägg upp bild på planlösning samt var du tänkte placera den.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
SKA den kunna hålla hyfsad värme i huset av sig självt eller förväntar jag mig för mycket?
Åtminståne på det plan den sitter (bottenplanet antar jag?) och absolut nu vid dessa utetemperaturer.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, kanske inte. Lägg upp bild på planlösning samt var du tänkte placera den.
SQ6jtMx.jpg

Finfin teckning av nedervåningen.

Det är stor öppen planlösning där. Befintlig VP är utmärkt och sitter uppe vid taket längst in i en korridor. Mycket underlig placering.

Jag tänkte mig att placera en ny pump ovanför ytterdörren, där den då även kan blåsa upp på ovanvåningen (det är öppet upp ovanför ytterdörren till ovanvåningen).

EDIT: Jag orkar inte... orkar inte rita om, men befintlig pump sitter såklart ett snäpp till höger... inte mitt i luften.
 
  • Gilla
Björnen K
  • Laddar…
Vårt hus blir iallafall tillräckligt varmt så här års med bara LLVP. 160 kvm, 1,5-plan, men som du säger är placeringen väldigt viktig.

Om någon vecka går elementet i badrummet uppe på, men det ligger väldigt knepigt till. I övrigt använder vi inte elradiatorerna förrän det blir många minusgrader.

Men som sagt, planlösning gör det enklare att svara på frågan.
Med 180 kvm kan det eventuellt vara vettigt med två innedelar.
 
H Hullefar skrev:
[bild]

Finfin teckning av nedervåningen.

Det är stor öppen planlösning där. Befintlig VP är utmärkt och sitter uppe vid taket längst in i en korridor. Mycket underlig placering.

Jag tänkte mig att placera en ny pump ovanför ytterdörren, där den då även kan blåsa upp på ovanvåningen (det är öppet upp ovanför ytterdörren till ovanvåningen).

EDIT: Jag orkar inte... orkar inte rita om, men befintlig pump sitter såklart ett snäpp till höger... inte mitt i luften.
Ja, kanske. Du bör höra med en installatör också. Är v-rum uteslutet, tänker på vänstra väggen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, kanske. Du bör höra med en installatör också. Är v-rum uteslutet, tänker på vänstra väggen?
Ja, dels pga inredning/ljudnivå och dels för att vi har en kamin mitt i rummet.

Tittar på en Mitsubishi Sumo RW50 som ska ge upp till 8,7 KW värme.
 
Nånstans vid ytterdörren borde bli utmärkt.
Sovrummen kan ändå aldrig värmas fullt ut, där har man radiatorer som man antingen bara sätter på vid behov eller sätter på en lägre temp än luftvärmepumpen.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Tack för svar. Är en Sumo RW50 overkill? Räcker en Hero? Fördelen är ju att de är lite billigare och att de inte kräver 16A. Bor i Skåne så yttertempen är ju sällan särskilt låg. Men huset är inte så bra isolerat å andra sidan.
 
Storlek 50 brukar mer vara för större lokaler av olika sort och inte för vanliga hus. Det blir bättre värmekomfort med en RW35 där nere plus en RW25 där uppe.
 
  • Gilla
steffo_s
  • Laddar…
J Josth skrev:
Storlek 50 brukar mer vara för större lokaler av olika sort och inte för vanliga hus. Det blir bättre värmekomfort med en RW35 där nere plus en RW25 där uppe.
J Josth skrev:
Storlek 50 brukar mer vara för större lokaler av olika sort och inte för vanliga hus. Det blir bättre värmekomfort med en RW35 där nere plus en RW25 där uppe.
Det blir mycket dyrare med två enheter dock, vilket väger in tungt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Installerade en Panasonic flagship 25 förra året. Såg nu att det är jäkligt bra pris på den nu. Lägger in en länk nedan. Den överträffade alla mina förväntningar. Värmer hela huset hela vintern och drar typ ingen el alls. Om jag sätter den på 23 i vardagsrummet där den är monterad så blir rummet längst bort i huset ungefär 20 grader. Bor på Hallandskusten i enplans 130kvm från 1999.

https://www.polarpumpen.se/varmepum...X6Z3kY6RsQIWpN86eaWcYQrydc4UThgxoCJeEQAvD_BwE
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fram till i fredags då det började bli under 10 grader ute på dagen och frost på natten har vi enbart haft en LLVP som uppvärmning utöver övriga el-artiklar som värmer på rätt bra, alla radiatorerna stod på 17 grader och var av, än så länge har LLVP bara fått gå på 2/5 i fläktläge och stå på 20grader och det har räckt bra.

Nackdelen med LLVP som uppvärmning är enligt min mening den väldigt ojämna temperaturen och ljudnivån. Vore nice om det gick att rycka in den i en FTX på vinden för att slippa ljudet i rummet samt sprida värmen direkt till alla rum istället för att den ska stå och blås apvarmt på ett ställe och hoppas på att värmen sprider sig (vilket funkar om alla är hemma och rör sig runt i huset, men annars inte).

Hade vi haft vattenburen värme hade jag aldrig köpt en LLVP igen, tycker det är skräp ur boendekvalitetsynpunkt.
 
  • Gilla
DB995 och 1 till
  • Laddar…
Jag har numera bara en LLVP från Daikin som värmekälla i huset. förutom lite komfortvärme i golven i badrummen (på morgontimmarna enbart) och ett extra element i dotterns sovrum (ena hörnet av huset med två ytterväggar och oftast stängd dörr). Elementet går bara när det är minusgrader utomhus.

Edit: Huset är på 140kvm fördelat på två plan.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.