fubar fubar skrev:
Vad kan vara en skälig ersättning för detta?
14 långburk!
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Det här är ett läge när du får möjlighet att använda (och kanske även skaffa nya) vektyg, och du klagar!? Skärp dig!

Det här är ett gör-det-själv-forum, så lösningarna du kommer få fokuserar till sin natur på att du själv vill lösa problemet.

Med det sagt håller jag med @Alfredo, det är dags att lämna barndryckerna och gå vidare till långburk. Då får du inte heller bara utmaningen av ett kvarhängande lock, utan en hermetiskt tillsluten metallcylinder som är ytterst känslig för var och hur man försöker perforera den. Med rätt verktyg och erfarenhet blir det dock lättare för varje gång.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är ett läge när du får möjlighet att använda (och kanske även skaffa nya) vektyg, och du klagar!? Skärp dig!

Det här är ett gör-det-själv-forum, så lösningarna du kommer få fokuserar till sin natur på att du själv vill lösa problemet.

Med det sagt håller jag med @Alfredo, det är dags att lämna barndryckerna och gå vidare till långburk. Då får du inte heller bara utmaningen av ett kvarhängande lock, utan en hermetiskt tillsluten metallcylinder som är ytterst känslig för var och hur man försöker perforera den. Med rätt verktyg och erfarenhet blir det dock lättare för varje gång.
Jag trodde det var ett dolda-fel-forum.
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Jag trodde det var ett dolda-fel-forum.
Vill du ha ett rakt snitt där korken skiljs från förpackningen rekommenderar jag en sänksåg, gärna med skena.
Annars kan du köpa en Knipex tångnyckel.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Pentylstubin är mycket effektivare!
 
  • Wow
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Pentylstubin är mycket effektivare!
Skjuter du mygg med kanonkulor också?
Det här kräver inköp av ett multiverktyg, förslagsvis en äkta Fein! Det är alltid en skön känsla att åka runt i sin 40+ år gamla diesel-Mercedes och ha en massa dyra verktyg i bakluckan. Inte som att någon snor bilen! Jag brukar köra på frityrolja (har tvingat äldsta ungen att söka jobb på McDonalds för att få fri tillgång på den skattefria dunken, sas) och det lägger fina rökridåer runt bilen. Som luktar pommes. Rekommenderas!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
linneac och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skjuter du mygg med kanonkulor också?
Är du helt från vettet? Retorisk fråga be höv er ej bes varas!

Nej, givetvis inte kanonkulor mot mygg! Normala år fungerar eldkastare utmärkt och svåra år kan några mindre taktiska kärnladdningar göra underverk! Behöver du mer råd om trädgårdsskötsel så tveka inte att fråga!
 
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du helt från vettet? Retorisk fråga be höv er ej bes varas!

Nej, givetvis inte kanonkulor mot mygg! Normala år fungerar eldkastare utmärkt och svåra år kan några mindre taktiska kärnladdningar göra underverk! Behöver du mer råd om trädgårdsskötsel så tveka inte att fråga!
Vem gillar egentligen retoriska frågor?
 
  • Haha
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker man kan ställa sina retoriska frågor direkt till grannen! Vill man ha hjälp kan man först ställa dem till kommunens retorikvägledare. Frågeägareföreningen (om man går med där) bjuder på en timmes gratissvar på retoriska frågor och rhetoricline svarar alltid gratis!
 
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
fubar fubar skrev:
Jag köpte mig 1,5 liter standardmjölk i lördags. Förväntar mig att njuta av ett glas god mjölk. När jag öppnar paketet upptäcker jag till min fasa att korken har fått en mekanism som gör att den sitter fast.
Hela den trevliga stunden med ett glas mjölk slogs i spillror. Det är samma känsla som när jag en gång för runt ett år sedan skulle öppna en colaflaska.

Jag såg inte att korken var av en ny sort när jag köpte paketet, så jag förutsätter att det är ett dolt fel.
Vad kan vara en skälig ersättning för detta?

[bild]
Jag köper aldrig mjölk i sådana där plastförpackningar utan har med mig en glasflaska som jag har hittat på en återvinningsstation när jag handlar. Den går att använda ett oändligt antal gånger och är mycket bättre för miljön.
 
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag köper aldrig mjölk i sådana där plastförpackningar utan har med mig en glasflaska som jag har hittat på en återvinningsstation när jag handlar. Den går att använda ett oändligt antal gånger och är mycket bättre för miljön.
Nu handlade tråden om korken, inte om flaskan.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 5 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Jag köpte mig 1,5 liter standardmjölk i lördags. Förväntar mig att njuta av ett glas god mjölk. När jag öppnar paketet upptäcker jag till min fasa att korken har fått en mekanism som gör att den sitter fast.
Hela den trevliga stunden med ett glas mjölk slogs i spillror. Det är samma känsla som när jag en gång för runt ett år sedan skulle öppna en colaflaska.

Jag såg inte att korken var av en ny sort när jag köpte paketet, så jag förutsätter att det är ett dolt fel.
Vad kan vara en skälig ersättning för detta?

[bild]
Vi saknar rätt mycket information för att kunna hjälpa dig. Gjorde du en egen besiktning av mjölkpaketet innan köp, eller köpte du in dig på säljarens? Var det en mäklare inblandad, eller köpte du direkt av förra ägaren? Hur gammalt är mjölkpaketet?
Jag tror inte att du kan driva detta mot säljaren. Om det är ett nytt mjölkpaket kan man förvänta sig en ny typ av kork, vilket en besiktningsman borde ha upplyst om. Möjligtvis att du skulle kunna få paketet utbytt mot ett äldre om du kan bevisa att besiktningsmannen missat att upplysa om korken, men då får du driva det mot besiktningsfirman. Om det ens går att hitta ett paket med den gamla typen av kork får du ju dessutom ett paket med gammal mjölk.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag köper aldrig mjölk i sådana där plastförpackningar utan har med mig en glasflaska som jag har hittat på en återvinningsstation när jag handlar. Den går att använda ett oändligt antal gånger och är mycket bättre för miljön.
Du köper väl direkt från bonden❓
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Nu handlade tråden om korken, inte om flaskan.
I grund och botten handlar tråden om mig och mitt goda föredöme!
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vi saknar rätt mycket information för att kunna hjälpa dig. Gjorde du en egen besiktning av mjölkpaketet innan köp, eller köpte du in dig på säljarens? Var det en mäklare inblandad, eller köpte du direkt av förra ägaren? Hur gammalt är mjölkpaketet?
Jag tror inte att du kan driva detta mot säljaren. Om det är ett nytt mjölkpaket kan man förvänta sig en ny typ av kork, vilket en besiktningsman borde ha upplyst om. Möjligtvis att du skulle kunna få paketet utbytt mot ett äldre om du kan bevisa att besiktningsmannen missat att upplysa om korken, men då får du driva det mot besiktningsfirman. Om det ens går att hitta ett paket med den gamla typen av kork får du ju dessutom ett paket med gammal mjölk.
Ersättningen ska ju vara skillnaden i pris med den nya korken och den gamla
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.