A
Hej!
Jag håller på att lägga ett parkettgolv. Har en trappa som går ut lite grann. Funderar på hur jag ska göra när jag lägger parketten runt trappan. Alltså inte rent praktiskt, jag klarar av att såga ut formen i golvet, utan rent estetiskt. Ska jag göra som nuvarande golv (plastmattan) och bara anpassa efter trappans form? Eller ska jag fräsa ut botten av trappan någon centimeter och peta in golvet under? Tänker att det kanske blir fult att smälla upp en list på trappkanten.

Vill alltså slippa den synliga expansionsfogen som parketten behöver mot trappan.

Se bild:
 
  • Träbänk i ett dammigt, oordnat rum med spillror, sladd och öppen dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röstar på alternativ 2. Det blir inte snyggt annars.
 
Lite svårt att svara vilket som funkar bäst här, det beror ju lite på hur stort rummet är, och om det finns ”hinder” på vägen bort mot motsatt vägg som också behöver expansionsutrymme.

Om det är en kortare bit bort till motsatt vägg och utan fasta hinder kan ju expansionen i golvet hamna där du kan sätta golvlist. Har ingen exakt uträkning på minimimått för expansionsfog/utrymme, det brukar ju vara runt 10-15 mm för parkettgolv, laminat klarar sig på mindre men har själv satt parkett dikt an just en trappfot ( figuresågat alldeles för länge, filat och duttat ) och lyckades få det så tajt som jag ville utan att golvet buktade sig under årstiderna, och utan list eller fogmassa.

Det spelar dock väldigt stor roll vart golvet är, ( kallare källare med fukt, uppvämt vardagsrum etc )har det legat flera veckor i samma rum det ska ligga osv.

Urfräsning av trappen är ju såklart en lösning men finns ju risk att istället lyckas göra för ”högt” urtag och då ändå få en för stor spalt. Höjdspalter har en tendens att synas mer än liggande. Om du ska måla trappen sen kan man ju med fördel dra mjukfog som bara bygger uppåt, ( om du ville fräsa trappen) och inte utåt mot golvet och sen måla hela trappen ink mjukfog så försvinner spalten helt. Kräver dock ganska mycket pill det också.

I stort sett alla såna läggningar jag sett är att golvet har sågats/filats/frästs så att det passar runt trappen.
 
A
N Nära nog skrev:
Lite svårt att svara vilket som funkar bäst här, det beror ju lite på hur stort rummet är, och om det finns ”hinder” på vägen bort mot motsatt vägg som också behöver expansionsutrymme.

Om det är en kortare bit bort till motsatt vägg och utan fasta hinder kan ju expansionen i golvet hamna där du kan sätta golvlist. Har ingen exakt uträkning på minimimått för expansionsfog/utrymme, det brukar ju vara runt 10-15 mm för parkettgolv, laminat klarar sig på mindre men har själv satt parkett dikt an just en trappfot ( figuresågat alldeles för länge, filat och duttat ) och lyckades få det så tajt som jag ville utan att golvet buktade sig under årstiderna, och utan list eller fogmassa.

Det spelar dock väldigt stor roll vart golvet är, ( kallare källare med fukt, uppvämt vardagsrum etc )har det legat flera veckor i samma rum det ska ligga osv.

Urfräsning av trappen är ju såklart en lösning men finns ju risk att istället lyckas göra för ”högt” urtag och då ändå få en för stor spalt. Höjdspalter har en tendens att synas mer än liggande. Om du ska måla trappen sen kan man ju med fördel dra mjukfog som bara bygger uppåt, ( om du ville fräsa trappen) och inte utåt mot golvet och sen måla hela trappen ink mjukfog så försvinner spalten helt. Kräver dock ganska mycket pill det också.

I stort sett alla såna läggningar jag sett är att golvet har sågats/filats/frästs så att det passar runt trappen.
Tack för utförligt svar! Trappen är i långsidan av en hallkorridor, så bara ca 1,5m till väggen mitt emot.

Kommer antagligen renovera trappen så småningom, antingen måla eller slipa & betsa. Bra ide med mjukfog! Kommer nog att fräsa och köra på det. Funkar vanlig akrylfog (målarfog) eller ska jag köpa in något annat?
 
A Amatörmässig skrev:
Tack för utförligt svar! Trappen är i långsidan av en hallkorridor, så bara ca 1,5m till väggen mitt emot.

Kommer antagligen renovera trappen så småningom, antingen måla eller slipa & betsa. Bra ide med mjukfog! Kommer nog att fräsa och köra på det. Funkar vanlig akrylfog (målarfog) eller ska jag köpa in något annat?
1,5 meter till närmsta vägg gör ju att du lätt kan sätta parketten dikt an trappen utan problem. Kolla vad tillverkaren rekommenderar för expansionsutrymme då kan köra det på motsats väggen + några millimeter till.

Kör en bra lim o byggfog så blir det kanon, absolut aldrig latexfog.jag köpte ett litet fint set med såna här silikonspacklar som man ska ha till byggfogar. Underlättar fantastiskt bra när man blivit bekväm med dem. Tror jag köpte på jemfix eller byggmax. En liten plast låda med 4 olika spacklar där det finns olika profiler på varje ända.

Om du har ett bra blad på sticksågen och en bra klinga på en cirkelsåg samt lite tålamod så tror jag nästan du inte behöver ngn byggfog eller fräsa på trappen.

Oavsett så hoppas jag såklart du blir nöjd i slutändan, det är ju viktigast!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.