Hej!

Behöver rådfråga er.
Ska gjuta en betongplatta till uterum och har tänkt gjuta upp betongplattan (100mm) i samma golvnivå som invändigt.
Vad är lämpligast material att ha som mellanlägg mellan betongplatta och vägg? Som ni ser på bild?
Tänkte mig skruva dit en fibercementskiva, eller räcker det att bara lägga en fiberduk mellan?
 
  • Isoleringsmaterial och stenar vid husvägg; arbete på grund eller isolering; små sprickor och spår av byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsfasad, ventilation, isoleringsskivor, smuts, grus, trasiga föremål, byggavfall, nötningsspår, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Jag hade lagt typ 1cm cellplast. Jag skulle inte vilja att plattorna skulle hänga ihop För att bättre hantera en liten sättning.
 
B BSOD skrev:
Jag hade lagt typ 1cm cellplast. Jag skulle inte vilja att plattorna skulle hänga ihop För att bättre hantera en liten sättning.
Ja precis. Du är inne på samma spår som mig, men tanken har aldrig varit att gjuta ihop plattan med huset utan få till en smidig delning samtidigt som jag skyddar träkonstruktionen på huset.
Uterumsplattan får väll en skapligt skarp avgränsning/skarv även om jag lägger fiberduk?
 
B
Är osäker på om en fiberduk är tillräckligt tjock? Beror väl i och för sig även på hur jämn finish befintlig platta är. Antar att risken att plattorna hakar ihop ökar ju mindre avstånd det är mellan plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.