Jag har byggt ett garage på ca 35 kvm, i Skåne. Då det byggts på befintlig (oisolerad) platta var tanken först att inte värma upp det, utan bara hålla det frostfritt. Därför är det nu inte isolerat med mer än 95 mm i väggar och tak.

Som sagt, jag har inte tänkt försöka hålla 15 grader där, men vill samtidigt försöka ha ett vettigt klimat för verktyg och annat som ska förvaras där.

Hur hade ni tänkt i mitt ställe? En liten luftvärmepump som går att ställa på underhållsvärme, eller ett element/frostvakt?

Om luftvärmepump är alternativet för mig skulle jag uppskatta tips på bra modell för ändamålet. Finns det förresten sådana man kan installera själv?
 
Tomture61
Själv håller jag 19-20 gr i garaget , självdrag , LLVP och en avfuktare .
Har iofs 200 mm isolering under betongen , 195 i ytterväggar och 290 i tak .
Byggnaden mår bättre om du har min 16 gr .
 
B brazzmachine skrev:
vettigt klimat för verktyg och annat som ska förvaras där
Det är fukten som är problemet. Temperaturen har ingen betydelse såvida inte vattenfärger ska förvaras, då krävs frostfritt. Temperaturen är också för vår komfort om man ska vistas där, eller vill ha en dräglig/icke iskall bil att sätta sig i, (om inte bilen har motor- och/eller kupévärmare).

Billiga och bra avfuktare kräver >+5C för att fungera. Annars blir det en annan typ av avfuktare, som då brukar vara dyrare.

Om man inte konstant, eller nu och då, behöver ha en generell högre temp (ca 16-20C) så finns det ingen anledning att fundera på LLVP. Ett garage om 35 m2 drar inte så mkt att hålla frostfritt i Skåne.
 
Tomture61
Oldboy Oldboy skrev:
Det är fukten som är problemet. Temperaturen har ingen betydelse såvida inte vattenfärger ska förvaras, då krävs frostfritt. Temperaturen är också för vår komfort om man ska vistas där, eller vill ha en dräglig/icke iskall bil att sätta sig i, (om inte bilen har motor- och/eller kupévärmare).

Billiga och bra avfuktare kräver >+5C för att fungera. Annars blir det en annan typ av avfuktare, som då brukar vara dyrare.

Om man inte konstant, eller nu och då, behöver ha en generell högre temp (ca 16-20C) så finns det ingen anledning att fundera på LLVP. Ett garage om 35 m2 drar inte så mkt att hålla frostfritt i Skåne.
Temperaturen har betydelse ang luftfuktigheten .
Kall luft kan inte bära lika mycket vattenånga gämfört med varm .
Vill man ha rostiga verktyg så håll under 16 gr .
Naturligtvis spelar utetemp en stor betydelse . Men pratar vi uppvärmningssesången så är min 16 den lägsta temp som är lämplig .
 
B brazzmachine skrev:
Jag har byggt ett garage på ca 35 kvm, i Skåne. Då det byggts på befintlig (oisolerad) platta var tanken först att inte värma upp det, utan bara hålla det frostfritt. Därför är det nu inte isolerat med mer än 95 mm i väggar och tak.

Som sagt, jag har inte tänkt försöka hålla 15 grader där, men vill samtidigt försöka ha ett vettigt klimat för verktyg och annat som ska förvaras där.

Hur hade ni tänkt i mitt ställe? En liten luftvärmepump som går att ställa på underhållsvärme, eller ett element/frostvakt?

Om luftvärmepump är alternativet för mig skulle jag uppskatta tips på bra modell för ändamålet. Finns det förresten sådana man kan installera själv?
Jag har ett likadant garage med samma grad av isolering. Har en LLVP som håller 9-10 °C under hela vinterhalvåret samt en kondensavfuktare. Det fungerar jättebra men möjligen lite svalt innan man hunnit bli varm av meckandet. Förmodligen sparar man bara ett par tusen kWh el per år med en LLVP men man behöver ju inte välja dyraste modellen men gärna en som håller länge.
 
Som vanligt är det olika bud om vad som gäller ☺️ Hade jag varit intresserad av att hålla över 16 grader i garaget så hade jag givetvis isolerat mer också.

Jag tänker att jag testar första året med ett element för att hålla frostfritt, så får jag se hur det blir fuktmässigt. Så länge det inte blir fuktigt och verktygen rostar, så har jag inga problem med att det är ”kallt” i garaget. Ska jag skruva därute och det är kallt så tänkte jag använda mig av en dieselkanon eller liknande, för snabb värme.

Var lite inne på att sätta en paxfläkt vid nocken och en tilluftsventil någonstans för att få lite bättre ventilation. Är det vettigt?
Jag kan ju ändå förbereda det elektriska för att eventuellt sätta in en värmepump i framtiden.
 
Har du inte tilluftsventil nertill i garageporten som det brukar vara? Sedan en högt placerad frånluftsventil på andra kortsidan? Jag tycker det är bättre med avfuktare än en hög mekanisk ventilation. Fast jag tvättar bilen i garaget också och då får minsann avfuktaren jobba ordentligt efteråt. Visst doftar det en del garage när man kommer in men det är nog svårt att få bort.
 
Tomture61
B brazzmachine skrev:
Som vanligt är det olika bud om vad som gäller ☺️ Hade jag varit intresserad av att hålla över 16 grader i garaget så hade jag givetvis isolerat mer också.

Jag tänker att jag testar första året med ett element för att hålla frostfritt, så får jag se hur det blir fuktmässigt. Så länge det inte blir fuktigt och verktygen rostar, så har jag inga problem med att det är ”kallt” i garaget. Ska jag skruva därute och det är kallt så tänkte jag använda mig av en dieselkanon eller liknande, för snabb värme.

Var lite inne på att sätta en paxfläkt vid nocken och en tilluftsventil någonstans för att få lite bättre ventilation. Är det vettigt?
Jag kan ju ändå förbereda det elektriska för att eventuellt sätta in en värmepump i framtiden.
Det är näst intill omöjligt att med några få meningar försöka förklara hur klimatet blir i en byggnad .
Men vill man spara på uppvärmning , tänk lada som är välventilerad .
Isolerar man kommer det som ett brev på posten . Det måste ventileras - värmas - troligtvis avfukta, beroende på hur byggnaden används .
 
B brazzmachine skrev:
testar första året med ett element för att hålla frostfritt, så får jag se hur det blir fuktmässigt
Då blir det rejält fuktigt >70% RH, med risk att verktyg rostar. Särskilt om du inte har god ventilation.
Om du håller 5-10C och sätter in en vanlig avfuktare så kan du hålla RH i schack. Det är förmodligen den billigaste lösningen för att hålla nere RH så att verktyg inte rostar.

Om du vill hålla nere RH med enbart värme (utan avfuktare) så behövs gissningsvis ca 18C konstant. Det är om du inte använder garaget som ett garage, dvs med en bil som körs in och ut varje dag. Med bil så behövs framförallt mer ventilation, vilket kostar. Eller en rejäl avfuktare, men då stänger man ventilationen, och kan hålla väsentligt lägre värme.
 
Jag kommer inte att köra bil in och ut ur garaget. Det är mer ett mekargarage och förvaring för verktyg.
Men förslaget om en fuktstyrd paxfläkt kommer inte hjälpa mig alltså?

En god vän har ett liknande garage, fast betydligt större. Han har aldrig värmt upp det annat än med braskamin då han är där och jobbar vintertid. Han har aldrig haft några problem med rostande verktyg.
 
Mitt garage värms upp till ca 12 grader vintertid och används främst för mek och snickring, ibland tvätt av bil och har aldrig upplevt problem med rostiga verktyg eller annat pga luftfuktighet.
Bra ventilation är nödvändig, själv har jag luftintag i botten av portarna och utsläpp högt upp på en gavel, det har alltid funkat klockrent sedan det byggdes 2006.
Efter en biltvätt vintertid brukar jag öppna portarna några minuter för att chockvädra ut fukten och har aldrig haft problem med fukt.
Dock används inte garaget för daglig in- och utkörning av bruksbil.
 
  • Gilla
brazzmachine
  • Laddar…
Jag har ca 7 - 10 grader i garaget och 4 torrbollar uppställda som jag byter påsar i några gånger per år. Har aldrig haft problem med fukt eller rost. Självdrag med 2 tilluftventiler och 2 utsläpp på 30 kvm. Dock 100 mm isolering i plattan och 145 mm i väggar och tak. Jag har dock aldrig mätt RH där, men har aldrig upplevt rost eller fukt i övrigt.

Snickarboden håller 8-10 grader med en LLVP och en paxfläkt. håller ca 40% - 60 % RH vintertid utan annan avfuktning. Det är en källarlokal dessutom.
 
  • Gilla
brazzmachine
  • Laddar…
I ett ekonomiutrymme, ca 25-30 m2, med ungefär motsvarande isolering som TS och oisolerad platta på mark, klent ventilerat, så hade vi förra vintern en temp som pendlade mellan 8 till 11 C och RH 70% ± 5%.

Medelvärde för utetemp och fukt förra vintern låg i grova svängar runt +2 C och 95% RH.

Jag förvarar verktyg i ekonomiutrymmet, men inget som hade rostat förra vintern. Dock, med verktyg i >70% RH så finns det en risk.

I sommar har RH i ekonomiutrymmet sakta stigit från knappt 70% till 80%. (T har pendlat runt 17 C.) Nu i helgen när polarluften slog till så har det sjunkit ett par % och är nere på 77%...
Jag är inte riktigt komfortabel med så hög RH. Särskilt inte som vi har sadel- och foderkammare i utrymmet också. Överväger att införskaffa en avfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.