Köpte en bostadsrätt för ett år sen när jag separerade. Har målat o fixat o donat en hel del här men har ingen aning om vad jag ska göra med dessa. Varför finns de ens? Och vad kan jag göra för att det ska se finare ut? Har provat att måla över en men det såg ju inte bättre ut precis. Har nog målat ett lager mer där också eftersom jag stod i målade mitt i natten medans jag drack några glas vin 😁
Men frågan är alltså varför dessa finns och vad jag kan göra för att göra det snyggt? Sätta upp en hylla? Sätta en fin tapet? Dölja helt o hur då isåfall?
 
  • Väggdel med fönsterjalusi, inramning, skuggor, och delar av tavlor. Något dekorativt i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörröppning, gipsvägg, diskreta stjärnklistermärken, spik på väggen, skuggor och smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med vitmålade väggar och tak, synlig dörrkarm och gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med vit dörr, vita väggar, parkettgolv, en stol och ljusbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det är ett hus som är byggt av betongelement/block så finns det ett sånt betongelement på vardera sidan av dörren och då är ett sånt överstycke ett enkelt sätt att fylla igen mellan betongelementen.

Om man inte gillar utseendet kan man sätta upp en masonitskiva eller liknande som täcker hålet och listerna, använda pappersremsor över kanterna runt, spackla jämnt och måla över, men man får då korta ner dörrfodren så att de slutar där dörren slutar. Man kan också byta den masonitskiva som sitter där nu till en glasruta för att få in lite mer ljus i hallen, korridoren eller vad som är på andra sidan.

Eller så gör man något dekorativt som här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Slott_Sturehov_interiör_2011e.jpg
Så överstycken till dörrar har gamla anor.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I vår lägenhet är alla överstycken övertäckta och syns inte alls utom det ovanför balkongdörren och det tycker jag ser rätt elegant ut.
Vitt rum, dörröverstycke, persienner, väggkrok, enkelt, minimalistiskt, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är ett hus som är byggt av betongelement/block så finns det ett sånt betongelement på vardera sidan av dörren och då är ett sånt överstycke ett enkelt sätt att fylla igen mellan betongelementen.
Det låter rimligt, så har det sett ut i flera miljonprogramslägenheter som jag besökt. Sannolikt ett snabbt och billigt sätt att "fylla" ut.

EDIT: missade att det var en gammal tråd jag bumpade 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.