J
Förutom lämplig brytare behöver det också finnas tändtråd/-ar hela vägen till den/de armaturerna.
 
J
Det borde jag se om jag tittar hur många kablar som sitter i den befintliga brytaren?
 
Kanske men troligen inte eftersom man brukar koppla ihop tändtrådarna till armaturer som ska tändas/släckas tillsammans i någon lämplig kopplingsdosa på väggen eller i taket.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
J Josth skrev:
Kanske men troligen inte eftersom man brukar koppla ihop tändtrådarna till armaturer som ska tändas/släckas tillsammans i någon lämplig kopplingsdosa på väggen eller i taket.
Du hade helt rätt! Jag kollade och såg bara två ledningar (en vit och en svart till brytaren).
Jag tror att jag har hittat kopplingsdosan där alla tre armaturer kopplas ihop.

Vad har jag för alternativ?

Hade typ en Plejd eller Shelly kunnat lösa separationen av armaturerna om den placeras i kopplingsdosan och brytaren alltid är i påslaget läget?
 
J janerik12 skrev:
Du hade helt rätt! Jag kollade och såg bara två ledningar (en vit och en svart till brytaren).
Jag tror att jag har hittat kopplingsdosan där alla tre armaturer kopplas ihop.

Vad har jag för alternativ?

Hade typ en Plejd eller Shelly kunnat lösa separationen av armaturerna om den placeras i kopplingsdosan och brytaren alltid är i påslaget läget?
Då bör du kunna dra i en tråd till mellan dosan och brytaren så kan du göra som du tänkt med kronbrytare. I praktiken kan du använda de gamla för att dra i tre nya ledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.