Stickan56
O Olaf3 skrev:
Jag vet inte vad som är sämst, produkt eller kundservice. Förmodligen lika dåliga båda två. Just nu så förbannad över att jag spenderat pengar på sånt skräp.
Kort och gott så fungerade inte låset och helt omöjligt få kontakt med nån människa på Assa eller på återförsäljaren Elgiganten. Hänvisad än hit och dit och bland annat till webben för att lägga in ett ärende via chatten, som i verkligheten är nedstängd pga underhåll. Jaha, var kommentaren.
De människor jag fått tag på vet ingenting och manualen ger ingen hjälp.
Jag blir kopplad än hit och dit men hamnar vid telefonsvarare som tex Smartab (tror jag det var) dit Elgigantens kundservice kopplade mig, ”vår växel öppnar klockan 10” sen klick i luren. Klockan 16 !!!! Gissa hur det känns där och då

Köp vad som helst men köp inte ett Yale dörrlås om ni har ett behov av att kunna låsa upp dörren när ni vill in i ert hem.

Det är inte batterifel och det är inte fel kod. Det är mekaniskt fel av något slag och vad det är ska jag ta reda på så fort det går att öppna dörren ……
Jag har 3st som fungerar.
En mina bästa investeringar.

Stickan
 
  • Gilla
CNystrom och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft nåt problem med mitt, tror jag fick byta nåt. Servicen var då rätt ok har jag för mig, givet att jag själv monterade ett gammalt lås tills jag fick den nya delen med posten. Ska man ta hem en låssmed så är det nog ett helvete. Att stå med en trasig dörr. Blir säkert dyrt.

Sen jag lagade det har det funkat i flera år.

Däremot vet jag inte vad jag gjort om det gått sönder precis när man skulle iväg nånstans och hade bråttom, typ på semester med flyg. Jag lurar på att sätta ett 7-tillhållarlås i den dörren så det iallafall alltid går att låsa. Och jag skulle aldrig våga ha bara ett doorman på den enda dörren. För det känns mer bräckligt än ett mekaniskt lås.

Fult som stryk är det också. De måste hyrt in nån DDR designer för att utforma det.

Men fantastiskt bra att ha ett digitalt lås, inte oroa sig för borttappade nycklar. Så det är värt dålig kvalitet och ful design. Tills det kommer nåt bättre.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
C CNystrom skrev:
Om man inte har minsta aning om vad som är fel, verkar inte ha tålamod att förklara sig i en kundservice, inte intresserad av att förklara problemet och söka hjälp på forum med grym kompetens så kanske man inte ska ge sig på att installera ett lås själv?… bara en tanke?
”verkar inte ha tålamod att förklara sig i en kundservice”.
Vilken kundservice är det du menar som jag har haft kontakt med? Inget jag lyckats få kontakt med så det verkar vara mycket hittepå här i tråden.

Och mycket försvar för en tillverkare som ingen har haft behov av att komma i kontakt med per telefon och därför dissar att jag är förbannad pga det. Eller är det nån här som kunnat ringa Yale och pratat med nån där som kan produkterna? Lägg ut tel nr i så fall. Annars, är du nöjd med grejerna och inte har behövt komma i kontakt med nån levande människa på Yale så behöver ni inte hoppa på mig att jag har konstiga krav.
 
O Olaf3 skrev:
”verkar inte ha tålamod att förklara sig i en kundservice”.
Vilken kundservice är det du menar som jag har haft kontakt med? Inget jag lyckats få kontakt med så det verkar vara mycket hittepå här i tråden.

Och mycket försvar för en tillverkare som ingen har haft behov av att komma i kontakt med per telefon och därför dissar att jag är förbannad pga det. Eller är det nån här som kunnat ringa Yale och pratat med nån där som kan produkterna? Lägg ut tel nr i så fall. Annars, är du nöjd med grejerna och inte har behövt komma i kontakt med nån levande människa på Yale så behöver ni inte hoppa på mig att jag har konstiga krav.
Som jag skrev hade jag problem vid min installation och kontaktade kundservice som var trevliga & förklarade att jag skulle ha en annan metallplatta i dörren för att det blev för mycket tryck på ”låshaspen” (eller vad det heter) och fick ett produktnummer på den som jag bytte till så fungerade det sen. När jag vid ett annat tillfälle så byte jag till demo och fick problem med Wi-Fi kontakten med låset och efter kontakt med support visade det sig vara att Deco systemet var inställt på automatiskt 2,4/5 ghz. Blev uppmanade att göra ett enskilt nätverk med endast 2,4ghz och då fungerade det. Vilket jag har haft mycket nytta av efter det till diverse kameror, strömpluggar till utebelysning, termometrar, lampor mm… så där av har jag svårt att förstå ditt inlägg. Men det blir ju väldigt tydligt att du förmodligen är lite förståndshandikappad och lite utrymme att ta in eftersom du attackerar innan du läst hela mina svar… som jag skrev i mitt första inlägg: allt kokarna nog ner till skit bakom spakarna (som det oftast är!)
 
C CNystrom skrev:
Deco systemet var inställt på automatiskt 2,4/5 ghz
Man kan tvinga 2.4 ghz för enskilda enheter i deco-appen så slipper du skapa ett separat trådlöst nätverk.
 
S sebastiannielsen skrev:
Man kan tvinga 2.4 ghz för enskilda enheter i deco-appen så slipper du skapa ett separat trådlöst nätverk.
Har sett det men skönt att ha alla enheter på ett eget nätverk…
 
S sebastiannielsen skrev:
Tar och skriver samma även i denna tråd, eftersom du haft mekaniska problem med låset.

Solenoider och motorer suger rätt mycket kräm, så därför försöker de flesta låstillverkare utnyttja kraften från handtagstryckningen för att även sköta kolvar och liknande, för att sedan lagra den kraften i en fjäder genom en mekanism som spänns upp, där denna kraft sedan används för låsningen, likt hur Dorma kaba 1418 fungerar.

Det är här som kvalitetsbristerna kommer in eftersom det är en mängd kompromisser för att inte suga ut batterierna på nolltid, för då klagar folk på det istället.
Även t.ex. RCO-NOKEY har liknande brister som nämns i tråden, och då är ändå nokey ett lås för proffsmarknaden.
Det går helt enkelt inte både ha kakan och äta upp den. Ska det vara strömsnålt får man göra avkall på funktion.

Problemet är alltså inte låset i sig, utan att man i princip försöker bygga en evighetsmaskin (perpetuum mobile). Du försöker plocka mer energi ur låset än du stoppar in, och klart det blir tveksam funktion då. Energin räcker inte till, mekaniken kör fast sig, och det blir funktionsproblem.

Tänk också på att Yale Doorman är ett sk tulpanlås, som inte tål vidare listtryck.
Kolla ex här:
[länk]

Det är alltså samma låsteknik som i Yale Doorman med tulpantungan för handtaget.
"
ABLOY EL502 får INTE användas som brandigenhållande funktion i brandcellsgräns.
ABLOY EL502 får INTE utsättas för listtryck.
"

-----

LÖSNING FÖR MARKNADEN:
Det är att man skapar lås (såsom Yale Doorman) som matas permanent från elnätet med en väggvårta (transformator). Då skulle man kunna mata på rejält utan att batterier tar slut. Många lås kan köras med väggadapter med en speciell adapterplatta som konverterar batterierna till ett DC-jack, men ur låsets synvinkel så kommer ju låset fortfarande tro att det körs på batteri, och försöka vara strömsnålt.

Låset behöver med andra ord vara gjort för att köras på DC-ström från väggvårta och inte försöka spara på energin, så hade låset funkat utmärkt och kunnat mata på bra.

LÖSNING FÖR DIG:
Köp riktigt motorlås med extern matning, och så installera karmöverföring.
Investera sedan i något passersystem, finns både små och stora system för en billig peng. De billigare varianterna kan kräva lite egen kodning för att funka.

Om du ska installera på lägenhetsdörr i bostadsrätt så går det ordna karmöverföring med något självhäftande om du inte får modifiera insidan av dörren. I många bostadsrätter får du modifiera insidan av dörren, men inte utanför, så då är det bara att skruva upp karmöverföring glatt.

Därefter går det oftast montera knappsats/kortläsare med en monteringsplatta och befintliga cylinderskruvar/cylinderring så gör du ingen modifikation av utsidans dörr.

De riktiga motorlåsen har en sjuhelsikes kraft. Ett motorlås jag installerade går knappt hålla emot kolven, trots att jag matar motorn med underspänning för att spara på motorn. Sitter en snäckväxel i så den matar på rätt bra.
Men då drar den ca 250-500mA på en upplåsning/låsning. Hade det varit batterier så hade du kunnat kyssa batterierna adjöss på bara nån månad.

Var även vaksam på listtrycket. När du drar i dörren medans den är stängd eller låst, så ska den röra sig nån mm ut, dvs det ska vara ett spel så du kan "dra i dörren" och känna att den är låst, men den ska inte vara helt stum.

Om det säger "fjong" när du trycker ner handtaget och dörren "hoppar upp" så har du en sjuhelsikes listtryck, då behöver du justera dörren, både plösmåttet och eventuellt även gångjärnen.
Härligt att läsa kommentarer från folk som vet vad dom pratar om! Lärde mig massor från ditt inlägg.
Har själv ett par Yale Doorman. Uppkopplade mot Verisure både hemma och i stugan. Passar oss helt utmärkt och vi har blivit vana vid att vara nyckellösa.
Det enda (och stora) irritationsellementet vi har med dom är det du nämner med listtryck. Vi är vana vid att tidigare kunna ”smälla igen” dörren bakom oss när vi går ut. Det funkar inte med dessa lås. Dörrbladet hinner sprätta ut innan låset hinner hugga tag. Detta är ett större problem än vi trodde. 50% av gångerna stod dörren olåst. Vi har testat andra slutstycken och testat andra ASSA låslådor utan att det blivit bättre. Har också haft in låsmästare som bara sa vi hade dårligt batteri och reste vidare.
Enda lösningen vi hittade var att flytta ut slutstycket så pass långt att bladet glappar lite mot listen. Då först hinner den låsa 95% av gångerna utan att vi måste ge den en extra puff med höften. Tyvärr resulterar detta i att det drar inn kalluft i hallen.
Ytterdörrarna och låsen i huset och stugan var helt nya när detta monterades.
 
Hosse Hosse skrev:
Tyvärr resulterar detta i att det drar inn kalluft i hallen.
Eftersom det rör sig om en ytterdörr vilket ej är brandcellsgräns så skulle det fungera att byta ut listerna mot mjukare lister.
Då kanske det fungerar att ha det lite mer "exakt". Det kan t.om. vara så att glipan du har nu är för stor, så att kolven hinner "studsa" innan den går i lås. Det ska helt enkelt bli rätt "gung" i dörren så att den tar innan dörrbladet studsar ut igen.

Att få lås att lira är lite samma mysko som egenfrekvens på broar. På min ytterdörr hemma installerade jag 840C-50 (underlås) + 841C-50 (överlås) + RX9101, och magneten var riktigt trixig att få till. Fick byta till en något svagare magnet och montera den riktigt långt ifrån, då fungerar det perfekt, då försöker den inte låsa när dörren är halvstängd.

Nu funkar låsen perfekt trots en liten del listtryck eftersom dessa lås är gjorda för att tåla lite listtryck.

Det du kan testa är också att justera tungorna i slutblecket så att plösmåttet för handtaget är lite "lösare" (kortare) än plösmåttet för hakregeln.
Så du har en glipa när dörren är "stängd och olåst" men sedan när hakregeln tar så går den emot tätningslisten bättre.

Det kräver lite experimentering så att den orkar låsa ut hakregeln. Lite halft trist att du snöade in dig på just verisure + doorman, när du kunde valt riktigt system ARX web och få samma sak mot att man får koppla lite själv dock (dock får du lägga till larmcentral), ARX funkar dock med alla larm som har KEYARM ingång.


Som sista utväg, så se om du kan få tag på en doorman-låskista som har RIKTIG HANDTAGSKOLV, dvs inte tulpankolven. Vet inte om det finns, men då måste man välja rätt höger/vänster (de har nog valt tulpankolven för att man ska slippa hålla reda på höger/vänster).

En annan sak är att om det är för tajt i "bakänden" (gångjärnssidan) så kan detta också leda till att dörren fungerar dåligt.
Det du egentligen borde testa är att ta bort låset helt (så dörren står utan lås helt och hållet), sedan stänga dörren.
Om nu dörren "vill öppna sig" så har du mer problem med dörren.

Försök justera gångjärn så att dörren förblir stängd "av sig själv" utan hjälp av något som helst handtag eller liknande.
Givetvis efter att ha bytt till mjukare tätlister.

Därefter montera lås och liknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
kaninspacklaren och 2 till
  • Laddar…
Är det ingen annan än jag som störs något så grymt av att automatisk låsning inte går att schemalägga på Yale Doorman!? Automatisk låsning blir i praktiken en oanvändbar funktion när man inte automatiskt kan slippa den på helgerna när hela familjen springer in och ut i dörren… trodde denna funktionalitet var halva grejen med uppkopplat kodlås!
 
  • Gilla
CNystrom
  • Laddar…
B bosonspace skrev:
Är det ingen annan än jag som störs något så grymt av att automatisk låsning inte går att schemalägga på Yale Doorman!? Automatisk låsning blir i praktiken en oanvändbar funktion när man inte automatiskt kan slippa den på helgerna när hela familjen springer in och ut i dörren… trodde denna funktionalitet var halva grejen med uppkopplat kodlås!
Finns om du kör Verisure. Yale är medvetna om bristen på detas "Access/Connect" sen 2,5 år men vägrar göra något. Å andra sidan har Yale fördröjd autolås, vilket saknas hos Verisure. En kombination hade varit perfekt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
CNystrom och 1 till
  • Laddar…
Extremt märkligt att Yale verkar misslyckas i såpass många fall.

Bara som jämförelse med ett annat system som jag tyvärr inte vet fabrikat/modell på.

En nära anhörig fick hela paketet med hemtjänst etc. De installerade en låsöppnare på existerande ytterdörrs låsmekanism, funkade helt perfekt. Dvs att de öppnade dörren utan att ha en fysisk nyckel, de öppnade via deras mobiltelefon. Därefter eller i samband med detta enbart en NFC tag som då loggade vem som var där och när.

Mot den bakgrunden är det väldigt märkligt att man inte kan lyckas göra åtminstone något liknande... med dedikerade lås för just detta syfte. I mitt case var det fråga om en "addon"-mekanism som läggs på existerande lås, inte särskilt skrymmande pryl och funkade klockrent.

Måste säga att jag är genuint förvånad att detta inte fungerar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Extremt märkligt att Yale verkar misslyckas i såpass många fall.

Bara som jämförelse med ett annat system som jag tyvärr inte vet fabrikat/modell på.

En nära anhörig fick hela paketet med hemtjänst etc. De installerade en låsöppnare på existerande ytterdörrs låsmekanism, funkade helt perfekt. Dvs att de öppnade dörren utan att ha en fysisk nyckel, de öppnade via deras mobiltelefon. Därefter eller i samband med detta enbart en NFC tag som då loggade vem som var där och när.

Mot den bakgrunden är det väldigt märkligt att man inte kan lyckas göra åtminstone något liknande... med dedikerade lås för just detta syfte. I mitt case var det fråga om en "addon"-mekanism som läggs på existerande lås, inte särskilt skrymmande pryl och funkade klockrent.

Måste säga att jag är genuint förvånad att detta inte fungerar.
förstår inte vad du menar. Tagg och mobil upplåsning finns på yale... ???
 
H Harald Blåtumme skrev:
Måste säga att jag är genuint förvånad att detta inte fungerar.
Det finns. Yale Linus heter den.
Finns några andra varianter på samma tema, DanaLock och Glue.
Switchbot har gjort en varant du kan använda om du inte ens får montera av vredet.

Skulle dock inte rekommendera dessa eftersom de förlitar sig på fläckfri låskista.
Kan du byta låskistan mot en "anpassad" är det bra.

Syftet med låsen som du installerar på insidan istället för vredet är platser där du INTE får byta låset, oftast i hyrlägenheter.
Detta är varför hemtjänsten använder detta, då slipper man förändra något i dörren.
C CNystrom skrev:
förstår inte vad du menar. Tagg och mobil upplåsning finns på yale... ???
Han menar montaget på insidan istället för vredet, dvs du behåller allt förutom vredet på dörren.
 
Vet ej vad den här grunkan hette men den fungerade perfekt. Ska sägas också att det installerades på en sprillans ny dörr med bra låskista, egenhändigt injusterad av undertecknad för perfektion (låskistan, inte låsöppnaren).

Min tanke var enbart att detta borde vara normen, perfekt funktion oavsett tillverkare av dessa elektroniska låsöppnare, Annat duger ej.

/HB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.