Symptom: mycket varierande vattenflöde.
Jag misstänkte att trycket behövde fyllas på i hydropressen. Slog av pumpen, öppnade kranen för att tömma systemet, satte kompressorslang mot hyfropressens ventil och det sprutade ut vatten.
Enligt gängse diagnos så borde membranet vara trasigt.

Men, efter att ha monterat isär och efter viss möda fått ur blåsan ur tryckkärlet och pumpat upp blåsan utanför så håller den efter flera timmar trycket bra.
Hur kan det vara vatten inuti blåsan om den inte är trasig?
 
Gissar bara. Kan det vara att stålmanteln eller flänsen är rostig så det läcker in vatten på fel ställe? Kondens skulle kunna göra att det blir blött på fel sida men knappast några större mängder.
 
Det är en Wellmate kompositflaska så ingen korrosion. Den är tillverkad 2013 så har nog suttit i huset 10 år…
Hur länge brukar blåsan hålla?
Jag väntar över natten och ser om det läcker, annars monterar jag ihop imorrn igen. Skumt detta. Jag har inte själv kollat trycket förut.
 
Ok, då faller den gissningen. För info så har jag en plåthydropress från 1996 som fortfarande funkar. Jag har en i reserv för urbyte för jag tror den befintliga är på övertid och behöver bytas. Rost och korrosion lär ta den till slut.

Om din gummiblåsa inte tappar trycket så är det bara att montera ihop hydropressen igen och hålla koll. En liten liten läcka kan ju ge en del vattenläckage med åren som går.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har inte jättemycket erfarenhet av hydropressblåsor men en jag hade tappade trycket fort. Såg aldrig vatten på torra sidan men som sagt, tappade tryck.
Blåsan var stor och oelastisk jämfört med den nya. Bytt blåsa=perfekt funktion igen.
Däremot har jag mer erfarenhet av gummibälgar i fjädringssystem. Inte ovanligt att de är täta för höga tryck i vissa positioner men läcker som såll när prylarna rör sig. Och tex ventilen i en gasfylld stötdämpare består bara av en gummiplugg som du sticker en ihålig nål igenom när du fyller gas. Drar du ur nålen blir gummit tätt.
Så kontentan är. Gummi med hål i kan vara tätt.
Byt blåsa.
 
  • Gilla
Torpgubben
  • Laddar…
Jag uppfattade att blåsan inte tappat tryck alls under natten.
Däremot så reagerade på hur smutsig den var invändigt. En massa fint grus men svårt att uppskatta exKt hur mycket, men det krävdes många ursköljningar. Jag gissar att det är från uppstarten av den borrade brunnen vi gjorde för några år sedan, innan dess vatten från en grävd brunn.

Nåväl, diskade ur med ajax, lät sen stå en timme fylld med klorinlösning, preventivt om jag lyckads förorena under hanteringen, monterade ihop allt. Lite trixigt att få in blåsan men det gick bra. Nu funkar det perfekt.

Blir spännande att följa upp detta om nån månad.

Fyllde i ca 1.8 bar, fann sen att pumpen startade vid 2.8 bar,
stänger vid 4.6 bar. Jag borde alltså ha fyllt blåsan till 2.5 bar men det verkar fungera bra.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag har inte jättemycket erfarenhet av hydropressblåsor men en jag hade tappade trycket fort. Såg aldrig vatten på torra sidan men som sagt, tappade tryck.
Blåsan var stor och oelastisk jämfört med den nya. Bytt blåsa=perfekt funktion igen.
Däremot har jag mer erfarenhet av gummibälgar i fjädringssystem. Inte ovanligt att de är täta för höga tryck i vissa positioner men läcker som såll när prylarna rör sig. Och tex ventilen i en gasfylld stötdämpare består bara av en gummiplugg som du sticker en ihålig nål igenom när du fyller gas. Drar du ur nålen blir gummit tätt.
Så kontentan är. Gummi med hål i kan vara tätt.
Byt blåsa.
Du kanske har rätt, men jag chansar lite av rent praktiska skäl - jag har ingen reservblåsa hemma…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.