Vi har en bergvärmepump (Geo 512 C) som i dagsläget skickar ut cirka 25-27 grader till golvvärmen. Termostat i alla rum utom uterummet. Nu undrar jag om jag kan öka temp så att det blir högre temp i systemet. Gärna så hög som möjligt och justera med termostaterna rummen. Anledningen är att få fram varmare vatten till golvvärmen i uterummet där det behövs högre temp för att få lite komfort. Tidigare hade vi en frånluftspump som jobbade med högre temp. Hur gör jag? Bara att höja framledningstemperaturen på bergvärmepumpen, eller är det nåt mer att tänka på?
 
  • IVT-utrustning med spegelreflektion av fotografen, rör och brandsläckare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns stor risk att värmepumpen stannar med högtryckslarm om du gör så. Flödet i värmekretsen kan bli för litet. Istället för termostater borde man i så fall prova att strypa ner det fasta flödet i alla andra rum så temperaturen där blir lagom med den nya högre värmekurvan. Men sedan blir det ju sämre verkningsgrad/COP i värmepumpen ju högre värmekurva och framledningstemperatur man begär. Till ett uterum bör man också ha en extra värmeväxlare och glykolfyllda slingor om det skulle frysa där mitt i vintern. Att hålla vanlig rumstemperatur i ett uterum året om kräver väldigt mycket energi.
 
Extra värmeväxlare får bli nästa steg isåfall. Vi har 5 eller 10 % glykol i systemet nu. Tyvärr sänker det verkningsgraden. Tanken är att få upp tempen på golvet lite på vintern. För rumstemperatur har vi eldstad. Men jag ska prova det som du föreslog. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.