Hej!

Vi bor i ett 2-plans radhus som är byggt 2008 och är på 135 kvadrat. Huset värme kommer från en Nibe Fighter 310P. På övervåningen är det vattenradiatorer och på bottenvåningen är det vattenburen golvvärme i bjälklaget.

Vi har bott i huset i 1,5 år och under vinterhalvåret blir det bara 18-19 grader på undervåningen. Tog hjälp av en granne att slänga ett getöga på problemet, han märkte att styrdonet längst till vänster på bilderna inte var fastskruvat ordentligt på slingan och skruva dit det. Då började det susa i ledningen och temperaturen på vattnet som kommer från pannan sjönk från ungefär 40 till 30 ganska snabbt. Vi gjorde inte mer än så för att se om problemet försvann.

Nu har det gått 24 timmar och det är fortfarande 18-19 på undervåning och känner jag på det rör där styrdonet som vi drog åt är det knappt ljummet.

Så min fråga är:

Styrdonet måste ha varit löst när vi flyttade in och det är omöjligt att veta hur länge det har varit av, kan det ha blivit massa luft i slingorna? Har listat ut att avluftningen är det som jag har ringat in på bilderna.

Är det att jämföra med forskning för en lekman att lufta och fylla på slingorna, eller ska jag ringa hit en rörmokare?

Har någon annan en teori varför det inte blir varmt?
 
  • Uppvärmningssystem med rörgrenar, ventiler och isolerade rör. Märken på rör indikerar funktion. Värmeinstallation, ingenjörsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörgrenar med ventiler och etiketter för vattenledningssystem, synligt damm, liggande mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem, ventiler och kopplingar, troligen del av en uppvärmningsanläggning eller vatteninstallation inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördelar, ventiler, tryckmätare märkt "Uponor", dammigt, installation, ingenjör, VVS-system, suddig bakgrund, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av rör och ventiler, eventuellt från VVS-system, med oskärpa och närbildsperspektiv, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundfos cirkulationspump med mätare, rör och elanslutningar för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att ta av ett termodon och kolla den lilla piggen, dom har en förmåga att kärva fast under sommaren, är den nere så kan knacka på den ( sitter lite långt ner ) med kanske ett mindre mejselskaft mot den och sen en tång att knacka med. Gör det med ett don i taget så du vet vilken som är vilken.
 
H
PerraB56 PerraB56 skrev:
Hej!

Vi bor i ett 2-plans radhus som är byggt 2008 och är på 135 kvadrat. Huset värme kommer från en Nibe Fighter 310P. På övervåningen är det vattenradiatorer och på bottenvåningen är det vattenburen golvvärme i bjälklaget.

Vi har bott i huset i 1,5 år och under vinterhalvåret blir det bara 18-19 grader på undervåningen. Tog hjälp av en granne att slänga ett getöga på problemet, han märkte att styrdonet längst till vänster på bilderna inte var fastskruvat ordentligt på slingan och skruva dit det. Då började det susa i ledningen och temperaturen på vattnet som kommer från pannan sjönk från ungefär 40 till 30 ganska snabbt. Vi gjorde inte mer än så för att se om problemet försvann.

Nu har det gått 24 timmar och det är fortfarande 18-19 på undervåning och känner jag på det rör där styrdonet som vi drog åt är det knappt ljummet.

Så min fråga är:

Styrdonet måste ha varit löst när vi flyttade in och det är omöjligt att veta hur länge det har varit av, kan det ha blivit massa luft i slingorna? Har listat ut att avluftningen är det som jag har ringat in på bilderna.

Är det att jämföra med forskning för en lekman att lufta och fylla på slingorna, eller ska jag ringa hit en rörmokare?

Har någon annan en teori varför det inte blir varmt?
Lufta på samma sätt som du luftar element. Vattnet fylls ju på automatiskt. Ring Nibe och kolla med dem också. De brukar ha bra support.
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
PerraB56 PerraB56 skrev:
Hej!

Vi bor i ett 2-plans radhus som är byggt 2008 och är på 135 kvadrat. Huset värme kommer från en Nibe Fighter 310P. På övervåningen är det vattenradiatorer och på bottenvåningen är det vattenburen golvvärme i bjälklaget.

Vi har bott i huset i 1,5 år och under vinterhalvåret blir det bara 18-19 grader på undervåningen. Tog hjälp av en granne att slänga ett getöga på problemet, han märkte att styrdonet längst till vänster på bilderna inte var fastskruvat ordentligt på slingan och skruva dit det. Då började det susa i ledningen och temperaturen på vattnet som kommer från pannan sjönk från ungefär 40 till 30 ganska snabbt. Vi gjorde inte mer än så för att se om problemet försvann.

Nu har det gått 24 timmar och det är fortfarande 18-19 på undervåning och känner jag på det rör där styrdonet som vi drog åt är det knappt ljummet.

Så min fråga är:

Styrdonet måste ha varit löst när vi flyttade in och det är omöjligt att veta hur länge det har varit av, kan det ha blivit massa luft i slingorna? Har listat ut att avluftningen är det som jag har ringat in på bilderna.

Är det att jämföra med forskning för en lekman att lufta och fylla på slingorna, eller ska jag ringa hit en rörmokare?

Har någon annan en teori varför det inte blir varmt?
Styrdonet var säkert avskruvat för att det är trasigt. Skruvar man bort det får du full värme där om inte ventilen fastnat.
 
Har nu luftat golvslingorna och det var ingen luft i systemet, Har plockat bort alla styrdon för att se om det ger resultat. Piggen i alla slingor går att röra upp och ner.

Hur går jag till väga för att ta reda på om ventilen fastnat?

Tack för svaren!
 
Du kan ju prova att höja värmekurvan tillfälligt och känna om rören blir varma vid ventilerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.