Vi har nå långt gräs typ ängsgräs, lite osäker. Men det är fint iaf och vi vill ha kvar det nästa år.

Behöver vi klippa ner det med grästrimmer och räfsa ihop eller kommer det bara invintra?

Grönt gräs, staket, solstrålar, landligt, vårljus, ingen människa, natur, dagtid, fridfullt, vågigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långt gräs vid staket, soligt, grönt, utomhus, ojämn mark, dagtid, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag trimmar ned mitt på våren, annars blir det snabbt tuvor.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag trimmar ned mitt på våren, annars blir det snabbt tuvor.
när på våren?
 
L Lardmannen skrev:
när på våren?
Tidigt, när det börjar skjuta nytt. Mars typiskt.

Det händer att jag tar detmpåmhösten också, men blir det en varm höst hinner det växa mycket. Kommer det då snö på vintern så får man göra om det till våren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tidigt, när det börjar skjuta nytt. Mars typiskt.

Det händer att jag tar detmpåmhösten också, men blir det en varm höst hinner det växa mycket. Kommer det då snö på vintern så får man göra om det till våren.
Räfsar du ihop?
 
L Lardmannen skrev:
Räfsar du ihop?
Oftast inte, det beror på hur mycket det blir. Plockar dock bort sälgskott och tistlar mm.
 
Det bör tas nu, eller något tidigare. Om man missar kan mar räfsa på våren, då brukar det döda släppa så klippning behövs inte. Om det inte finns budkar och liknande, de behöver i så fall klippas.
 
L Lardmannen skrev:
när på våren?
När det börjar komma nya gröna skott som syns, olika i landet men April-tidig Maj.
Bönder kör av åkrar med en betesputs så grästuvorna försvinner.
Är det trädgården så kan man använda gräsklippare med mossrivare, för att få en slät yta under sommaren. Det som rivs upp på våren kan man antingen klippa sönder och låta ligga kvar eller köra med uppsamlare, räfsa bort.
 
Det gör inget med tuvor så länge man inte ska ta hö/ensilage.
 
Slå det när ni har tid och lust. Brukar köra långgräs med treuddsklinga på röjsågen. För enbart gräs kan ni låta det ligga kvar, vill man få lite blommor så räfsa bort. Min metod.
Sedan sittet det fårstängsel, inga får i närheten som kan få beta av.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.