Har en ERF3865AOX kyl, som jag först trott gett upp helt.
Har nu visat sig att det är fläkten som är kass. Har provat den med en Trafo, och man kan få den att försöka starta i vissa positioner, och går ett kvart svarv. Den påverkar sen så att kylen stänger ner helt. med fläkten urkopplad så tuffar kylen på för fullt.

Funderar på hur viktig är fläkten för att kylen skall funka hyffsat? Många kylar har ju ingen fläkt alls. Men då är dom ju i gengäld gjorda för det, och har kanske en annan evaporator anpassad för det.

Nu skall jag sannolikt investera i ny fläkt, men just denna (ESF2DC 2) är relativt svår att hitta. Inte ens E-lux får fram den i sin butik. Har hittat webbshop för runt 1000:- svettigt för en fläkt:).

Men funderar samtidigt på hur viktig den är. Kylen används som extra kyl, nästan uteslutande för drickor, och avlastning när man har större bjudning etc.
 
Kylbatteriet sitter i topp i skåpet och fläkten blåser ner kylan, tveksamt om det blir kallt utan fläkt. Andra skåp utan fäkt har kyldelen sittande på insidan i bakkant. Vilken spänning ska fläkten ha, kanske går med vad som helst som passar fysiskt, eftersom den bara är för drycker och lite annat i bland
 
A
M mojjen skrev:
Har en ERF3865AOX kyl, som jag först trott gett upp helt.
Har nu visat sig att det är fläkten som är kass. Har provat den med en Trafo, och man kan få den att försöka starta i vissa positioner, och går ett kvart svarv. Den påverkar sen så att kylen stänger ner helt. med fläkten urkopplad så tuffar kylen på för fullt.

Funderar på hur viktig är fläkten för att kylen skall funka hyffsat? Många kylar har ju ingen fläkt alls. Men då är dom ju i gengäld gjorda för det, och har kanske en annan evaporator anpassad för det.

Nu skall jag sannolikt investera i ny fläkt, men just denna (ESF2DC 2) är relativt svår att hitta. Inte ens E-lux får fram den i sin butik. Har hittat webbshop för runt 1000:- svettigt för en fläkt:).

Men funderar samtidigt på hur viktig den är. Kylen används som extra kyl, nästan uteslutande för drickor, och avlastning när man har större bjudning etc.
Mycket viktig om du skall hålla jämn temperatur under10C
 
  • Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
A
Hur lättsom helst säljarkräket ljuger för att en skall sälja nytt skåp till dig
, 243 31 72-01/8 heter den och kostar 750.- hos electrolux. Se
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Kylbatteriet sitter i topp i skåpet och fläkten blåser ner kylan, tveksamt om det blir kallt utan fläkt. Andra skåp utan fäkt har kyldelen sittande på insidan i bakkant. Vilken spänning ska fläkten ha, kanske går med vad som helst som passar fysiskt, eftersom den bara är för drycker och lite annat i bland
Du har fel som vanligt och drar dig inte för att komma med hittepå.
Förångaren går längs höger sida
 
electroluxaren skrev:
säljarkräket ljuger för att en skall sälja nytt skåp till dig
Det kan ju vara gammal hederlig inkompetens också. Det är vanligare än man tror. 😎
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kan ju vara gammal hederlig inkompetens också. Det är vanligare än man tror. 😎
Jo man kan ju hoppas men riktiga åf till electrolux har verktygen för att finna reservdelar.
Men jag har upptäckt att det blir vanligare och vanligare att säljarna säger att det inte går, inte är lönt, maskinen för gammal, nya drar mindre energi, oavsett om det kostar noll eller 500.- att fixa felet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det med fel som vanligt får stå för dig, fläkten sitter i taket på kyl eller frysar och enlig dina utsagor i andra trådar så är det i bland probelm med att fläkten inte snurrar. Isbildning omkring fläktens vingar. Då till det i verkligheten, kan det bli is i fläkten om förångaren sitter på en sida. I min frys sitter allt i taket.
 
A
J jonaserik skrev:
Det med fel som vanligt får stå för dig, fläkten sitter i taket på kyl eller frysar och enlig dina utsagor i andra trådar så är det i bland probelm med att fläkten inte snurrar. Isbildning omkring fläktens vingar. Då till det i verkligheten, kan det bli is i fläkten om förångaren sitter på en sida. I min frys sitter allt i taket.
Du blandar ihop mig med någon annan.
Denna lösningen som TS har är den bästa lösningen någonsin och försvann tillsammans med mariestadsfabriken.
Fläktar taket har alla på andra plats.
Blir ingen is i kylskåpsfläktar heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med fel som vanligt får stå för dig, fläkten sitter i taket på kyl eller frysar och enlig dina utsagor i andra trådar så är det i bland probelm med att fläkten inte snurrar. Isbildning omkring fläktens vingar. Då till det i verkligheten, kan det bli is i fläkten om förångaren sitter på en sida. I min frys sitter allt i taket.
Här måste jag dock ge @electroluxaren 100% rätt. Fläkten (som jag nu monterat ur) sitter längts upp i vänster hörn. Kylbatteriet löper uppifrån och ner som på bilden. Lver denna sitter det en plastkåpsa med luftutsläpp utefter hela vägen, för att sprida luften. Har ytterligare en electrolux 4 år äldre. Har exakt samma system.
En dusch med många hyllor på väggarna och en silverfärgad termisk isoleringsremsa hängande på kroken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hur lättsom helst säljarkräket ljuger för att en skall sälja nytt skåp till dig
, 243 31 72-01/8 heter den och kostar 750.- hos electrolux. Se
Tack.
Jag har bara sökt på fläktnummer. Då kommer bara ”esf2dc 1” upp men min ”esf2dc 2”, fanns ingenstans. Förklaras ju av att den säljs i sats😇. Slår jag in ditt art nr så får jag dock upp att den inte är kompatibel. Men när jag sen kör en sökning via pnc nummret då får jag fram artikel 2801716024 via ritningen för erf3865aox, (samma art nr som via din kod) När jag testar det numret för kompatibilitet så säger den nej igen. Lite skakig konfigurator. Tror dock det är rätt då jag plockat det direkt ur deras ritning för modellen. Klart roligare med 766:- mot 10000:-😅
Skärmavbild av Electrolux webshop för reservdelssökning; felmeddelande visas; mobilvy; navigationsmeny och fraktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kan ju vara gammal hederlig inkompetens också. Det är vanligare än man tror. 😎
Inkompetensen har i detta fall jag stått gör själv😇 electrolux har inte hjälpt mig, utan det är jag själv som inte lyckats identifiera fläktpaketet. Jag har bara sökt på fläktnumret på fläkten jag skruvat loss. Men då denna bara sålts i sats så missade jag den. Maialde dock deras kundtjänst, så skall, se om jag får något korrekt svar, eller om dom bara kommer konstatera att fläkten jag frågar efter inte finns.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A
M mojjen skrev:
Tack.
Jag har bara sökt på fläktnummer. Då kommer bara ”esf2dc 1” upp men min ”esf2dc 2”, fanns ingenstans. Förklaras ju av att den säljs i sats😇. Slår jag in ditt art nr så får jag dock upp att den inte är kompatibel. Men när jag sen kör en sökning via pnc nummret då får jag fram artikel 2801716024 via ritningen för erf3865aox, (samma art nr som via din kod) När jag testar det numret för kompatibilitet så säger den nej igen. Lite skakig konfigurator. Tror dock det är rätt då jag plockat det direkt ur deras ritning för modellen. Klart roligare med 766:- mot 10000:-😅
[bild]
Detta kan hända om artikeln är nummerändrad
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.