1 595 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Vad gör vi för fel? Förstagångshusägare elpanna vattenburen golvvärme
Hej!
Mitt första inlägg! 😄
Jag och min fru har nyligen köpt vårt första hus (Yay!) 😊
Huset är byggt -57 och har vattenburen golvvärme, som lades in när huset byggdes.
Just nu är det en elpanna kopplad till golvvärmen, vet inte när elpannan sattes in, men det är i alla fall inte original. Det verkar vara en Autoterm-300, den ser ju inte jätteny ut, så den har nog några år på nacken. Det finns även luftvärmepump. Vi vet att elpanna är ju verkligen inte att föredra, men det ger ju en väldigt skön värme om man jämför med luftvärmepumpen.
Så vi bestämde oss för att testa lite hur mycket mer el det drar att använda golvvärmen jämfört med luftvärmepumpen. Vi har Eon som elleverantör, så vi har kört igång golvvärmen i 3 omgångar och kollat i Eons app hur mycket mer el som dras. Varje omgång har vi lämnat golvvärmen på i 1-3 dygn, och har testat med 45 grader, 35 grader och sist nu sedan igår (fredag) till nu 30 grader.
Vad vi kan se så drar det nästan exakt lika mycket el, oberoende av temperatur.
Vi har gjort ett stickprov i appen och kollat hur mycket el det har dragit mellan 04:00 - 05:00 på natten, och alla 3 omgångar har det dragit mer eller mindre exakt 6kWh. Kan det stämma? Jag tycker att det är lite konstigt att den drar lika mycket på 45 grader som 30 grader.
Som sagt är det här vårat första hus, så vi har inte helt koll. Säljarna är ett till hälften dödsbo och till hälften en äldre dam som man inte riktigt kan prata med så vi kan inte fråga så mycket om hur elpannan fungerar.
Är det något som vi har missat? Eller har ni några tips och råd vi ska tänka på?
Vi kommer att så småningom byta ut elpannan mot luft/vatten. Men nu direkt efter flytten så har vi inte riktigt råd, så förmodligen så byter vi under nästa år.
Med vänliga hälsningar
Niklas
Mitt första inlägg! 😄
Jag och min fru har nyligen köpt vårt första hus (Yay!) 😊
Huset är byggt -57 och har vattenburen golvvärme, som lades in när huset byggdes.
Just nu är det en elpanna kopplad till golvvärmen, vet inte när elpannan sattes in, men det är i alla fall inte original. Det verkar vara en Autoterm-300, den ser ju inte jätteny ut, så den har nog några år på nacken. Det finns även luftvärmepump. Vi vet att elpanna är ju verkligen inte att föredra, men det ger ju en väldigt skön värme om man jämför med luftvärmepumpen.
Så vi bestämde oss för att testa lite hur mycket mer el det drar att använda golvvärmen jämfört med luftvärmepumpen. Vi har Eon som elleverantör, så vi har kört igång golvvärmen i 3 omgångar och kollat i Eons app hur mycket mer el som dras. Varje omgång har vi lämnat golvvärmen på i 1-3 dygn, och har testat med 45 grader, 35 grader och sist nu sedan igår (fredag) till nu 30 grader.
Vad vi kan se så drar det nästan exakt lika mycket el, oberoende av temperatur.
Vi har gjort ett stickprov i appen och kollat hur mycket el det har dragit mellan 04:00 - 05:00 på natten, och alla 3 omgångar har det dragit mer eller mindre exakt 6kWh. Kan det stämma? Jag tycker att det är lite konstigt att den drar lika mycket på 45 grader som 30 grader.
Som sagt är det här vårat första hus, så vi har inte helt koll. Säljarna är ett till hälften dödsbo och till hälften en äldre dam som man inte riktigt kan prata med så vi kan inte fråga så mycket om hur elpannan fungerar.
Är det något som vi har missat? Eller har ni några tips och råd vi ska tänka på?
Vi kommer att så småningom byta ut elpannan mot luft/vatten. Men nu direkt efter flytten så har vi inte riktigt råd, så förmodligen så byter vi under nästa år.
Med vänliga hälsningar
Niklas
Elpannan ser riktigt gammal ut, som nyast från 80-talet men kanske äldre. En luftvärmepump som fungerar har ett COP på typ 3 så man får 3 kWh värme för varje kWh el. Ni kanske har tokiga inställningar i huset så elpannan ändå är den som värmer mest? Testa gärna senare i november-januari när solen inte spelar roll och det kan vara stabila utetemperaturer kanske en vecka i taget.
Edit: För att luftvärmepumpen ska få jobba så mycket som möjligt ska man alltså stänga av golvvärmen helt i alla rum dit värmen från luftvärmepumpen når.
Edit: För att luftvärmepumpen ska få jobba så mycket som möjligt ska man alltså stänga av golvvärmen helt i alla rum dit värmen från luftvärmepumpen når.
Det där verkar vara det som finns angående termostater, den sista bilden är den som styr golvvärmen. Men jag tycker själv att det är lite konstigt med två vrid för att ställa in värmen för golvvärmen. Just på bilden så har vi testat att ställa om till ca. 15 grader. Så ska vi se om den drar lika mycket el då också.Elpannan och golvvärmen verkar ju vara rätt gamla.useless skrev:
de första 2 bilderna är själva pannan, och den andra är den som styr golvvärmen. Pannan ser ju nyare ut än golvvärmen, men fortfarande rätt gammal.J Josth skrev:Elpannan ser riktigt gammal ut, som nyast från 80-talet men kanske äldre. En luftvärmepump som fungerar har ett COP på typ 3 så man får 3 kWh värme för varje kWh el. Ni kanske har tokiga inställningar i huset så elpannan ändå är den som värmer mest? Testa gärna senare i november-januari när solen inte spelar roll och det kan vara stabila utetemperaturer kanske en vecka i taget.
Edit: För att luftvärmepumpen ska få jobba så mycket som möjligt ska man alltså stänga av golvvärmen helt i alla rum dit värmen från luftvärmepumpen når.
Ja luftvärmepumpen verkar rätt bra, lyckades hitta SCOP värde på den och det är 4.
Men nu när vi testar golvvärmen så har vi den avstängd, för att se hur mycket el det skulle dra om man bara kör golvvärmen.
Vi gillar verkligen hur värmen är med golvvärmen, så jämnt fördelar över hela bostaden. Och vi tycker att det skulle kunna vara värt ett par hundra extra i månaden för att köra med det. Men vad våra tester har kommit fram till så tredubblas elanvändningen om man kör bara golvvärmen. Så därför testar vi om man sänker värmen i golvvärmen till en värme som ändå är helt ok att leva med (19-20 grader) om det skulle dra mindre el. Men det verkar det ju inte göra, det är det som jag tycker är konstigt. Så det var det jag tänkte hålla med er här på forumet, om det är normalt att den drar lika mycket el när golvvärmen är inställd på 45 grader, som 30 grader.
Ok, då är det en relativt ny och bra luftvärmepump ni har. Utnyttja den till max om ni vill spara el.
Intressant med så gammal golvvärme. Numera isolerar man 30 cm frigolit under betongen för att det inte ska bli för stora värmeförluster neråt. Undrar hur man gjorde 1957??
Om ni har golvvärmen på 19-20 grader i rummen kommer ju inte luftvärmepumpen att ha något att tillföra. Vill ni spara energi ska helt stänga av golvvärmen i alla rum som nås av luftvärmepumpen.
Golvvärme ska normalt inte behöva mer än max 35 grader när det är som alla kallast på året. Kör inte ut mer än max 40 grader. Parketten kan skadas och resa sig om golvvärmen blir för hög. Ytan på golven får bli max 27 grader.
Intressant med så gammal golvvärme. Numera isolerar man 30 cm frigolit under betongen för att det inte ska bli för stora värmeförluster neråt. Undrar hur man gjorde 1957??
Om ni har golvvärmen på 19-20 grader i rummen kommer ju inte luftvärmepumpen att ha något att tillföra. Vill ni spara energi ska helt stänga av golvvärmen i alla rum som nås av luftvärmepumpen.
Golvvärme ska normalt inte behöva mer än max 35 grader när det är som alla kallast på året. Kör inte ut mer än max 40 grader. Parketten kan skadas och resa sig om golvvärmen blir för hög. Ytan på golven får bli max 27 grader.
Ja, det verkar som att det får bli att använda luftvärmepumpen till max 😃J Josth skrev:Ok, då är det en relativt ny och bra luftvärmepump ni har. Utnyttja den till max om ni vill spara el.
Intressant med så gammal golvvärme. Numera isolerar man 30 cm frigolit under betongen för att det inte ska bli för stora värmeförluster neråt. Undrar hur man gjorde 1957??
Om ni har golvvärmen på 19-20 grader i rummen kommer ju inte luftvärmepumpen att ha något att tillföra. Vill ni spara energi ska helt stänga av golvvärmen i alla rum som nås av luftvärmepumpen.
Golvvärme ska normalt inte behöva mer än max 35 grader när det är som alla kallast på året. Kör inte ut mer än max 40 grader. Parketten kan skadas och resa sig om golvvärmen blir för hög. Ytan på golven får bli max 27 grader.
Husets grund är oisolerad betongplatta, så det smiter nog ut en hel del värme i golvet. Så vad jag har förstått så är golvvärmen det enda skyddet mot fukt underifrån. Så i värsta fall så verkar det som att man kommer få ha på underhållsvärme för att hålla fukten borta. Så vårt nästa test av hur mycket el det drar så har vi dragit ner golvvärmen till 15 grader. Så får man hoppas på att det drar mindre el än 45 grader 😄
Tack, då vet vi att vi inte ska ha så varmt när vi väl använder golvvärmen. Förhoppningsvis har vi sparat ihop till en luft/vattenvärmepump snart!
Men då är det alltså normalt att elpannan och golvvärmen drar lika mycket el om det är inställt på 45 grader som 30 grader, eller kan det vara något fel?
En oisolerad betongplatta har en väldigt stor värmeförlust. Konsultera gärna en fuktspecialist/byggnadsingenjör när ni har den konstruktionen, s.k. omvänd fuktvandring kan uppstå och fukten som når ovansidan på betongplattan behöver kunna vandra bort vidare upp genom byggmaterialet och parketten. (T.ex. helt lufttät plastmatta är alltså inte bra att ha som golvmaterial). En luftvattenvärmepump låter toppen med den konstruktionen men ni kanske ändå får en ganska rejäl elräkning.
Det är ju som sagt den temperatur som verkligen är runt om i golven som verkligen räknas och golvvärme i betong är väldigt värmetrögt så testperioden måste vara lång.
Det är ju som sagt den temperatur som verkligen är runt om i golven som verkligen räknas och golvvärme i betong är väldigt värmetrögt så testperioden måste vara lång.
Om huset är 65 år och det inte varit problem hittills kör på som vanligt om ni inte byter golv och ändrar konstruktionen.J Josth skrev:En oisolerad betongplatta har en väldigt stor värmeförlust. Konsultera gärna en fuktspecialist/byggnadsingenjör när ni har den konstruktionen, s.k. omvänd fuktvandring kan uppstå och fukten som når ovansidan på betongplattan behöver kunna vandra bort vidare upp genom byggmaterialet och parketten. (T.ex. helt lufttät plastmatta är alltså inte bra att ha som golvmaterial). En luftvattenvärmepump låter toppen med den konstruktionen men ni kanske ändå får en ganska rejäl elräkning.
Det är ju som sagt den temperatur som verkligen är runt om i golven som verkligen räknas och golvvärme i betong är väldigt värmetrögt så testperioden måste vara lång.
Det känns normalt under de förutsättningar som du testar. Elpannan innehåller ju en viss mängd vatten som är antingen 45 eller 30 grader, detta vatten cirkuleras ut i golvet om golvet blir kallare än inställd temp. Eftersom du bara mäter under en timme, nu när det inte varit så kallt ute och på natten när ni gissningsvis inte öppnat ytterdörren, så är energiåtgången du försöker mäta främst hur mycket det går åt för att hålla samma temp i pannan. Den blir inte så stor med dessa förutsättningar. Skillnaden kommer att bli större när det är kallare ute och en relevant mätperiod vore längre än en timme.Geeklas skrev:
Tack!J Josth skrev:En oisolerad betongplatta har en väldigt stor värmeförlust. Konsultera gärna en fuktspecialist/byggnadsingenjör när ni har den konstruktionen, s.k. omvänd fuktvandring kan uppstå och fukten som når ovansidan på betongplattan behöver kunna vandra bort vidare upp genom byggmaterialet och parketten. (T.ex. helt lufttät plastmatta är alltså inte bra att ha som golvmaterial). En luftvattenvärmepump låter toppen med den konstruktionen men ni kanske ändå får en ganska rejäl elräkning.
Det är ju som sagt den temperatur som verkligen är runt om i golven som verkligen räknas och golvvärme i betong är väldigt värmetrögt så testperioden måste vara lång.
Ja, vi har pratat med en person som har tipsat om just det med att ha golv som andas. Just nu är det två rum i huset som har plastmattor, men vi ska byta ut dem mot heltäckningsmatta som andas.
Vi kommer byta golv så småningom, annars tänkte vi köra på lite som tidigare. Det är mest om det är så att det är något som gemene husägare vet som inte vi vet som är bra att tänka påJonatan79 skrev:
Tack, det är bra att veta!D Dublin skrev:Det känns normalt under de förutsättningar som du testar. Elpannan innehåller ju en viss mängd vatten som är antingen 45 eller 30 grader, detta vatten cirkuleras ut i golvet om golvet blir kallare än inställd temp. Eftersom du bara mäter under en timme, nu när det inte varit så kallt ute och på natten när ni gissningsvis inte öppnat ytterdörren, så är energiåtgången du försöker mäta främst hur mycket det går åt för att hålla samma temp i pannan. Den blir inte så stor med dessa förutsättningar. Skillnaden kommer att bli större när det är kallare ute och en relevant mätperiod vore längre än en timme.
Vi har ju gjort testersna 1-3 dygn åt gången, jag jämförde bara de olika testerna med timmen mellan 4-5 på natten för att det är lättast att räkna bort matlagning, datorer, TV och sådant som drar extra el
Men då krävs det längre testperiod för att faktiskt märka någon skillnad mellan 45 och 30 grader, eller t.ex. 30 och 20 grader?