Någon som vet om det finns något elastiskt pannkitt eller värmetålig silicone/fogmassa som pallar rökröret på en vedpanna?
 
LeffeLufs skrev:
Har fått detta rekommenderat av en ugnsfirma;
[länk]

..fast jag hade lite bråttom och handlade Sika Firestop som funkar bra det med :)
Detta blir väl stenhårt och vibrerar bort? Det är mina upplevelser
 
Samma här med Stovex och liknande pannkitt - det tål bara heltstatiska miljöer. Däremot finns det ju värmebeständig silikon som pallar 250 - 300 grader, exempelvis http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Silkon300C.pdf. Vår rörmokare använde värmebeständig silikon för tätning mellan rökrör och stos i kökspannan. Ska själv testa det till att täta kaminens rökrör mot skorstensmuren (pannkitt ramlar ur efter några veckor).
 
gadeberg skrev:
Detta blir väl stenhårt och vibrerar bort? Det är mina upplevelser
Vad använder du för bränsle ? Flygbränsle ?
Temperatur vid rökröret ? VAD skapar dina vibrationer ?

Något sånt har jag inte upplevt alls ...
 
Tack för svaren gabbar! Vanligt pannkitt som blir stenhårt har jag också dålig erfarenhet av.

Cascos silkon eller likvärdig skall jag försöka hitta. Någon som vet vart man kan köpa?
 
Varför vill du elastiskt kit. Får du oljud från fläkten?
 
Varför vill du elastiskt kit. Får du oljud från fläkten?
Jag har upplevt att vanligt pannkitt med tiden spricker, speciellt när man applicerar mot järn som rör sig lite vid tempändringar. Kanske finns det bättre pannkitt nu för tiden men jag skulle vilja prova något som inte blir stenhårt efter att det torkat.

Tackar för länken Faidros!
 
  • Gilla
Sävast
  • Laddar…
LeffeLufs skrev:
Vad använder du för bränsle ? Flygbränsle ?
Temperatur vid rökröret ? VAD skapar dina vibrationer ?

Något sånt har jag inte upplevt alls ...
Det är nog ganska vanligt just vid rökrör eftersom det blir rörelser när metall expanderar vid värmeökning (det bör ju kunna röra sig - någonstans måste metallen ändå röra sig så en elastisk fog är inte dumt). Pannkitt tycker jag funkar bäst som tätning på ställen som rör sig mindre än vid just rökrör. Men om det funkar för dig är det väl bra :)
 
När man talar om trollen..

När jag rotade i gömmorna så hittade jag några patroner som jag fick tag på jobbet för många, många år sedan.

Den heter Shut down tätningsmassa för höga temperaturer (arbetstemp upp till 370 grader). Den borde väl fungera?

Har googlat på på nätet och hittat produkten. Kolla även produkten "Mega Stak" som pallar 1500 grader :eek:


http://www.nch.se/se/bolag/partsmaster/Ytrengoring.htm
 
LeffeLufs skrev:
Vad använder du för bränsle ? Flygbränsle ?
Temperatur vid rökröret ? VAD skapar dina vibrationer ?

Något sånt har jag inte upplevt alls ...
Eldar självklart med super ved!

Som tidigare talare sagt. Metallen rör sig när det ändrar temp. Sen tror jag vibrationer från fläkten och själva pannan när det brinner i den förstör endel. Rökgas mätaren går aldrig över 250*
 
OK :)
Fast jag eldar iofs oxå med superved ;)
Iofs har jag en tryckande fläkt, men det skulle vara kul att kolla hur mycket det rör sig ^^
 
Jag tror dom värsta vibrationerna kommer från pannan himself när jag eldar. Susar ju på rätt bra i den. Lägger man handen på så känns det hur det skakar lite. Kastrullen på spisen hoppar ju lite när man kokar vatten
 
Man ska inte ha pannkitt, dreva med stenull eller liknade istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.