Om man ska sätta in ett uttag utomhus och borra och dra kabel genom väggen, ska då kabeln på utsidan gå ut igenom väggen och sedan gå en bit på väggen ner innan den går in i uttaget, eller borrar man hålet mitt för där uttaget skall sitta, dvs man ser ingen synlig sladd på utsidan av huset?
Och blir det med utanpåliggande eldragning och genomföring genom innerväggar, tex mellan två kulodosar?
 
Borra under uttaget ;)
 
Så gjorde jag i mitt förrs hus när kag drog kulo, men sen när elektrikern kom och skulle koppla in allt i proppskåpet så fick jag göra om dragningarn genom väggen.. :/
 
Mikael_L
Sen kan du borra med en aning lutning neråt/utåt och sen sätta ett VP-rör genom hålet i väggen, så ev kondensvatten rinner ut på utsidan av väggen. Det är lite av både hänslen och livrem om du tar ut kabeln under uttaget, men varför inte ...
 
Mikael_L
Ahlbom skrev:
Så gjorde jag i mitt förrs hus när kag drog kulo, men sen när elektrikern kom och skulle koppla in allt i proppskåpet så fick jag göra om dragningarn genom väggen.. :/
Kan det varit för att Kulo (EKRK) inte är tillåten utomhus...
 
Kulodragningen var i en innervägg, jag var lite otydlig där. Det var mellan två rum och då tänkte jag att det kunde vara snyggt att dölja genomföringen och eftersom det ändå skulle upp två kulodosor, så kunde de täcka genomföringen. Men icke, enligt min elektriker då, men det var 10 år sedan...
Så det är det ok om man inte dra EKRK utomhus :) ?
 
klart att man får gå direkt in i dosan.

sen vad gäller utomhus så är det bara att gå in direkt i uttaget om du vill det.
men det beror ju lite på vart man borrar hålet och vart uttaget skall sitta.

men är det ett IP44 uttag så klarar du troligen inte att hålla den IP-klassen om du går in i botten, därför skulle jag gå in genom kabelgenomföringen, och undersidan är ju det bästa, för vatten rinner neråt, oftast iaf.
 
Alternativt en sidoanslutning med kabeln i en liten lätt böj nedåt före ingången..
 
GoForIt skrev:
Alternativt en sidoanslutning med kabeln i en liten lätt böj nedåt före ingången..
uppåt ska den väl ändå, annars rinner det ju mor uttaget...
 
Eyeball skrev:
uppåt ska den väl ändå, annars rinner det ju mor uttaget...
Vi menar nog samma sak, fast vi uttrycker det olika.. :)
 
Perfekt! Då får det bli att kabeln går genom väggen (hållet borrat snett neråt/utåt inifrån sätt), uttaget sitter ovanför hålet på utsidan för att komma genom kabelgenomföringen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.