Min ena värmepump har gått in i permanent avfrostningsläge, trots att det inte är minusgrader, och vägrar värma. Det enda jag har gjort med den är att lyfta upp utedelen 15 cm till ett nytt fäste. Vad kan det vara för fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det slutat att fungera efter en flytt så är det förmodligen relaterat till detta.
(glödgade) kopparrör blir hårdare och sprödare med tiden av vätehärdning (från luften och oljor invändigt) och om det böjts mycket och tex. böjer tillbaka igen i ganska hårt böjd krök så kan du fått en spricka i röret och det börja pysläcka där eller en läcka i skruvförbandet för att det spänt och brutits där.
Hur ser det ut inne i innerdelen under avfrostningsdriften - blir den smällkall (bör bli så under avfrostning), hur är kopparledningarna till och ifrån (smalare respektive den tjockare röret vid infästningen vid utedelen - smällkalla båda eller bara den smalare röret) eller ingen alls, hur går kompressorn - långsamt/fort eller går den alls eller bara kort periodiskt (klixon löser ut pga. överhettning), hörs det någon gurgelljud eller fräsande/visslande.
Köldmediebrist vid värmepumpdrift mot rumstemperatur inomhus (>=20 grader C) och minusgrader ute är att frostningen på utedelen blir ojämn och det syns hela band helt utan någon frost på flänsarna - undantaget då om den går i 10C-drift/underhållsvärme - då kan det bli bandning/fläckvis frostning på utedelen även i normal drift.
Är det varmare utan frost så kan man med handen ofta känna om det finns band eller partier som är ganska mycket varmare än resten av ytan och fattas det mycket köldmedie så kan en område/band blir väldigt kall och isar mycket och det är ingen kyla alls på större delen av evaporatorn (utedelens kylflänsar). Detta under förutsättning att maskinen har arbetat en tid och kompressorn inte är nystartad.
(glödgade) kopparrör blir hårdare och sprödare med tiden av vätehärdning (från luften och oljor invändigt) och om det böjts mycket och tex. böjer tillbaka igen i ganska hårt böjd krök så kan du fått en spricka i röret och det börja pysläcka där eller en läcka i skruvförbandet för att det spänt och brutits där.
Hur ser det ut inne i innerdelen under avfrostningsdriften - blir den smällkall (bör bli så under avfrostning), hur är kopparledningarna till och ifrån (smalare respektive den tjockare röret vid infästningen vid utedelen - smällkalla båda eller bara den smalare röret) eller ingen alls, hur går kompressorn - långsamt/fort eller går den alls eller bara kort periodiskt (klixon löser ut pga. överhettning), hörs det någon gurgelljud eller fräsande/visslande.
Köldmediebrist vid värmepumpdrift mot rumstemperatur inomhus (>=20 grader C) och minusgrader ute är att frostningen på utedelen blir ojämn och det syns hela band helt utan någon frost på flänsarna - undantaget då om den går i 10C-drift/underhållsvärme - då kan det bli bandning/fläckvis frostning på utedelen även i normal drift.
Är det varmare utan frost så kan man med handen ofta känna om det finns band eller partier som är ganska mycket varmare än resten av ytan och fattas det mycket köldmedie så kan en område/band blir väldigt kall och isar mycket och det är ingen kyla alls på större delen av evaporatorn (utedelens kylflänsar). Detta under förutsättning att maskinen har arbetat en tid och kompressorn inte är nystartad.
Redigerat:
Frbskde skt. Vad gör man åt sånt?