Hej,

Jag har en Stiga snow blizzard -13 snöslunga och behöver byta den inre fläkten. Men hur monterar man lös remskivan från axeln (se bild) som sitter bakom fläkten? Två skruvar som sitter bakom remskivan har jag tagit bort men den sitter som i berg. Eller är det i snäckväxeln framtill man ska ta loss den? Finns det någon som besitter kunskap om detta?
 
  • Närbild på gult maskinerihjul, smutsigt, på fläckigt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, rostig, metallisk yta, skruv i mitten, slitna, runda, mörk, industriell komponent, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gul grävmaskinsarm och smutsig svart skopa; industriellt, mekaniskt, konstruktion, slitage, arbetsscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bild 2 ser det ut att vara en sprint av något slag.
 
ricebridge ricebridge skrev:
På bild 2 ser det ut att vara en sprint av något slag.
En kil tror jag det är. Går inte att få loss
 
Det är en krysskil man ser på bild två.
Satt det låsskruvar mot axeln på skivans framsida så bör skiva gå att dra loss bakåt, förslagsvis med en avdragare.

Det ser ut som att någon slagit med en hammare på axeln och då nitas den ut och blir större, så kan det gå riktigt tungt att få loss skivan.
 
S Stubai skrev:
Det är en krysskil man ser på bild två.
Satt det låsskruvar mot axeln på skivans framsida så bör skiva gå att dra loss bakåt, förslagsvis med en avdragare.

Det ser ut som att någon slagit med en hammare på axeln och då nitas den ut och blir större, så kan det gå riktigt tungt att få loss skivan.
Det är jag som slagit på den men det gick inte heller. Försökte även med avdragare men då verkar hela skivan böjas och riskerar att bli skev
 
G GammErik skrev:
Det är jag som slagit på den men det gick inte heller. Försökte även med avdragare men då verkar hela skivan böjas och riskerar att bli skev
Att slå på axeln med något annat än en plastklubba är inte att rekommendera. Nu är axeln större än hålet så det blir nog svårt att få loss remskivan.
Värme kan nog hjälpa.
Annars är det inte helt omöjligt att skivan ska tas loss framåt, men det borde synas om det är möjligt.
 
Kan gå att med en vinkelslip slipa bort det stukade.
 
  • Gilla
GammErik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.