Jag är en idiot. Jag vet. Men nu när det är sagt och utrett så kan vi gå in på ämnet. Jag har jag gjort världens nybörjarmisstag!!! Ska bygga en tillbyggnad till huset (förstukvist) om 2,5 x 2,5m. Köpte Bewi kantelement 400 mm. Följde anvisningarna och la alla lager cellplast. Nätarmering över hela och la några extra järn längst ut. Nu till min dumhet: jag la cellplasten hela vägen ut. Dvs jag fattade inte biten med att lämna lite plats så det blev en kantbalk. Spenderade hela förra helgen att blanda betong och gjöt 10cm över allt.

Nu när jag tänker börja resa väggar går det upp för mig. Jag måste ha något som klarar lasterna. Fan också! Ursäkta uttrycket men så känns det just nu.

Vad gör jag? Vågar jag chansa på att bygga ändå? Kan jag mura upp lecablock runt hela gjutningen så väggarna vilar mot dessa istället. Helt förstörd just nu. Gjorde det själv för att spara några kronor för just nu har jag inte så många av dem.

Svara inte att jag måste bila upp allt och göra om för det har jag varken råd med eller den mentala kapaciteten att ta in just nu.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Går det att såga av yttersta dm av plattan och gjuta om denna? Har aldrig gjort något liknande så ta det som en fundering snarare än rekommendation.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Går det att såga av yttersta dm av plattan och gjuta om denna? Har aldrig gjort något liknande så ta det som en fundering snarare än rekommendation.
Tror inte det går. Suck. Mår så jäkla dåligt över detta.
 
Jobbigt läge.. men 2.5m i ett plan blir ju inga jättelaster. Beror lite på snözon.
Du skulle dock kunna gjuta kantbalk på dom bärande sidorna istället för första skiftet leca.
Borra ner några dubb och fäst armeringen i dom, forma i samma mått som lecan plus fog.
Borde styrka upp sidorna rejält och insatsen är ju smidig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Jobbigt läge.. men 2.5m i ett plan blir ju inga jättelaster. Beror lite på snözon.
Du skulle dock kunna gjuta kantbalk på dom bärande sidorna istället för första skiftet leca.
Borra ner några dubb och fäst armeringen i dom, forma i samma mått som lecan plus fog.
Borde styrka upp sidorna rejält och insatsen är ju smidig.
Ja, det sliter på en att vara så dum att man får jobba hårdare istället.
Sydsverige så snözonen är jag inte jätterädd för men har takpannor liggande som jag hade tänkt lägga och de väger ju en del.
Verkar som du har en smidig lösning men är inte helt säker på att jag riktigt hänger med. Går ut o tar en bild så det blir lite tydligare med vilket elände jag ställt till med.
 
ursäkta, tolkade dig först som om du skulle mura på plattan. Men du skulle fortfarande kunna gjuta en förstyvningsbalk i tänkt väggtjocklek, själva stommen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
ursäkta, tolkade dig först som om du skulle mura på plattan. Men du skulle fortfarande kunna gjuta en förstyvningsbalk i tänkt väggtjocklek, själva stommen.
Ja, jag har utrymme att kunna mura något vid sidorna. Skulle också kunna gjuta lite ovanpå också. Lägger upp en bild nu så man kan se det bättre.
 
Så här ser plattan ut. Som sagt frigoliten går hela vägen ut till frigoliten i kantstöden så det finns ingen kantbalk alls. Betongplattan är 10 cm tjock.

Och måtten är för att vara exakt 1,75 m djup och 2,7 m brett.
 
  • Fräsch betongplatta vid hus, grus runtomkring, ledningar synliga, ojämn kant, byggplatsatmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag vara ärlig tror jag inte att det kommer att uppstå några problem när djupet inte är längre.
Du skulle ju kunna öka väggens tjocklek lite dvs att syllen blir lite bredare än tänkt så att belastningsytan ökar.
Gjuter du en balk på plattan runt om (förutom vid ingången) blir det klart styvare dock en liten köldbrygga, även om du går ner med tex 5cm isolering som täcker balken.
Men jag har svårt att se att en hyfsat bred stomme (tex 195mm) skulle kunna knäcka en 10cm tjock platta.
Jag hade varit lugn med det men invänta fler tankegångar ifrån forumet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Ska jag vara ärlig tror jag inte att det kommer att uppstå några problem när djupet inte är längre.
Du skulle ju kunna öka väggens tjocklek lite dvs att syllen blir lite bredare än tänkt så att belastningsytan ökar.
Gjuter du en balk på plattan runt om (förutom vid ingången) blir det klart styvare dock en liten köldbrygga, även om du går ner med tex 5cm isolering som täcker balken.
Men jag har svårt att se att en hyfsat bred stomme (tex 195mm) skulle kunna knäcka en 10cm tjock platta.
Jag hade varit lugn med det men invänta fler tankegångar ifrån forumet.
Tack, det gör mig lite hoppfull aå här på lördagskvällen. Funderade på att stänga butiken för ikväll och hälla upp en stadig wisky för att dränka mina sorger, men nu orkar jag nog ta ett varv till med ett av mina tusen andra prijekt aom ska vara klara innan vintern.

Väldigt tacksam för dina tankar och väntar på att det ska komma lite fler synpunkter.
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Grannens Myresjöhus står på en 10 cm platta utan kantbalk, det är 20 år sedan.
Simma lugnt som det heter.

Protte
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Grannens Myresjöhus står på en 10 cm platta utan kantbalk, det är 20 år sedan.
Simma lugnt som det heter.

Protte
Det lugnade mig. Men tar ändå tacksamt emot fler tips (eller som i detta fall) lugnande besked.
 
Jag hade också känt mig hyfsat lugn här. Nu är jag inte alls kunnig inom detta men 10cm med armering är rätt mkt. Om du ställer dig och hoppar längst ut på långsidan, händer något då? Funderar på vad punktlasten blir från byggnaden, men framförallt så hoppar den inte 😃
 
  • Gilla
byggnovis1000
  • Laddar…
Du kan köra upp en hjullastare på 100mm betong utan problem. Den lilla utbyggnaden kommer att klara sig utan kantbalken. Dina laster kommer att spridas ut längs hela kanten på plattan.
Släpp det nu och bugg din farstu istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vad ska du ställa på plattan och vilket tak blir det sen?
 
  • Gilla
byggnovis1000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.