Hej!
Hoppas jag lagt detta i rätt forum annars ber jag om ursäkt.

Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig lite.
Vi har köpt svärföräldrarnas gamla hus. Ett timmerhus från ca 1890(tror jag).
De har renoverat (tyvärr) och jag vill återställa i alla fall lite även om vi inte har möjlighet att återställa allt jag skulle vilja.
Nu till det jag undrar.
I vårt blivande sovrums tak sitter det tyvärr nån form av spånskivor med vit plast på. Hemska enligt mig och har inget i ett sånt här hus att göra.
Under ska det enligt svärfar finnas lite halvtaskig papp.
Sen visste inte han mer.
Maken har försökt kolla och krafsa bort pappen där taklisterna suttit och ser ut som nån form av spontade brädor. Vet ej om dom är målade eller ohyvlade.
Uppe på vinden försökte han flytta lite isolering och kolla. Där såg han mer tydligt att brädorna var spontade.
Men sen fanns inget mer där.
Så risken om man river ner skiten i taket så rasar det in massa spån och sånt.
Vet ju inte om det är glipor mellan brädorna heller.
Vi har tight budget för både avlopp och badrum måste fixas närmaste året/åren plus annat.
Kan det gå att täta springorna och måla taket tror ni?
Skulle huset må bättre av att slippa plasteländet i taket?
Jag skulle det i alla fall.
Tyvärr har vi inte råd att just nu sätta nytt trätak även om det finns med i långtidsplanerna.
Men jag har hellre eländigt trätak än plast.
Tar hellre målade masonitskivor också(som vi har i köket) om nu gamla trätaket inte funkar.
För det är nog egentligen inte gjort för att synas.
Men det jag är mest fundersam på är om det är bättre för huset att ta bort plasten eller kommer det bli dra kallt och vara kallt i sovrummet då?
Har ni några idéer? 😊
 
R rallysmulan skrev:
Hej!
Hoppas jag lagt detta i rätt forum annars ber jag om ursäkt.

Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig lite.
Vi har köpt svärföräldrarnas gamla hus. Ett timmerhus från ca 1890(tror jag).
De har renoverat (tyvärr) och jag vill återställa i alla fall lite även om vi inte har möjlighet att återställa allt jag skulle vilja.
Nu till det jag undrar.
I vårt blivande sovrums tak sitter det tyvärr nån form av spånskivor med vit plast på. Hemska enligt mig och har inget i ett sånt här hus att göra.
Under ska det enligt svärfar finnas lite halvtaskig papp.
Sen visste inte han mer.
Maken har försökt kolla och krafsa bort pappen där taklisterna suttit och ser ut som nån form av spontade brädor. Vet ej om dom är målade eller ohyvlade.
Uppe på vinden försökte han flytta lite isolering och kolla. Där såg han mer tydligt att brädorna var spontade.
Men sen fanns inget mer där.
Så risken om man river ner skiten i taket så rasar det in massa spån och sånt.
Vet ju inte om det är glipor mellan brädorna heller.
Vi har tight budget för både avlopp och badrum måste fixas närmaste året/åren plus annat.
Kan det gå att täta springorna och måla taket tror ni?
Skulle huset må bättre av att slippa plasteländet i taket?
Jag skulle det i alla fall.
Tyvärr har vi inte råd att just nu sätta nytt trätak även om det finns med i långtidsplanerna.
Men jag har hellre eländigt trätak än plast.
Tar hellre målade masonitskivor också(som vi har i köket) om nu gamla trätaket inte funkar.
För det är nog egentligen inte gjort för att synas.
Men det jag är mest fundersam på är om det är bättre för huset att ta bort plasten eller kommer det bli dra kallt och vara kallt i sovrummet då?
Har ni några idéer? 😊
Ingen som några tips/råd?
 
R rallysmulan skrev:
Skulle huset må bättre av att slippa plasteländet i taket?
Troligen inte.
Du har någon fixering vid att plast är av ondo, då får du åtgärda det med de eventuella konsekvenser det medför.
Det är bara att börja riva lite så klarnar resten av frågeställningarna.
 
Vad är det för drygt svar. Fixering!? Råkar tycka att plastat innertak i gammalt timmerhus är fult och undrade om det var fel också och kunde orsaka skada och undrade om nån hade nån kunskap om det och tips på hur man tätar ett gammalt trätak på ett bra sätt.
Tycker man inte behöver vara otrevlig när folk undrar sånt dom inte kan.
Detta råkar vara ett forum för att ställa frågor om sånt man inte kan/vet.
 
Förmodligen har dom takbrädorna varit innertak en gång i tiden, vart fall om dom är original. Mycket möjligt att där döljer sig fina tiljor.
Om brädorna krympt så pass att sponten hoppat ur kan en idé vara att lägga vindpapp mellan bjälkarna uppe i vinden, under isoleringen (lite jobbigt om det är spån men görbart).
Någon enstaka glipa kan man foga eller linoljekitta.
Lycka till!
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Förmodligen har dom takbrädorna varit innertak en gång i tiden, vart fall om dom är original. Mycket möjligt att där döljer sig fina tiljor.
Om brädorna krympt så pass att sponten hoppat ur kan en idé vara att lägga vindpapp mellan bjälkarna uppe i vinden, under isoleringen (lite jobbigt om det är spån men görbart).
Någon enstaka glipa kan man foga eller linoljekitta.
Lycka till!
Ja det kanske dom har, det vore ju toppen.
Aha, det ska jag hälsa maken att han kan kolla om det går att fixa(Jag är inte lat som inte gör det själv, jag är handikappad 😊)
Låter som en bra, billig och relativt enkel lösning.
Tusen tack för att du ville svara!
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.