Hej!

Vi har köpt ett charmigt 100 kvm 60-tals tegelhus. (Med ytterligare 100 kvm källare.) Vi har småbarn så steg 1 för oss är att vi kommer behöva mer förvaring i hallen. Vi tänkte ta bort väggen mot köket och ersätta den med garderober som vätter ut mot hallen.

Men sen då? Vad tror ni är smarta förändringar på den här planlösningen? :)

I övre vänstra hörnet i köket går murstocken upp från källaren. Den hade kanske varit intressant att ta fram. Kanske göra det klassiska att öppna upp köket mot vardagsrummet? Vi funderar på ett uterum framför vardagsrummet sen i framtiden. Vi skulle gärna bli av med lite dörrar om möjligt. Vad tror ni?

Svartvit ritning av bottenvåningen på ett 60-tals tegelhus med garage, tre sovrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Å Åsa Norrby skrev:
Kanske göra det klassiska att öppna upp köket mot vardagsrummet?
Det är väl inte precis klassiskt utan något som varit modernt de senaste 20 åren eller så.

Å Åsa Norrby skrev:
Men sen då? Vad tror ni är smarta förändringar på den här planlösningen? :)
Min rekommendation är att ni bor in er över sommaren och ser vad ni tycker är ett problem när ni bor där. Det är lätt att tänka innan att man vill ha öppen planlösning och få bort dörrar men när man väl bor där så kommer man på att det är rätt skönt att kunna stänga om köket under matlagningen så man slipper höra samma barnfilm eller -musik 5 gånger under matlagningen.

Att bygga ut altanen framför vardagsrummet kan vara fint för att kunna ha en matplats där med kvällssol.

Å Åsa Norrby skrev:
Vi funderar på ett uterum framför vardagsrummet sen i framtiden.
Tänk på att det innebär att vardagsrummet blir mörkare än nu eftersom ett uterum effektivt blockerar allt direktljus utifrån. Det kan därför vara bättre att låta uterummet ha sin vänsterkant precis vid altandörren och sen gå ut åt höger.

Å Åsa Norrby skrev:
Vi tänkte ta bort väggen mot köket och ersätta den med garderober som vätter ut mot hallen.
Kolla noga att köket fortfarande blir tillräckligt stort för en matplats.
Många använder källaringången som vardagsingång för familjen och ser då till att ha gott om klädförvaring där nere i stället.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hej Åsa, vi har ett liknande hus med liknande planlösning som ert som vi har gjort en utbyggnad på .Efter mycket letande och funderingar kom vi fram till vår planlösning.Framsidan var ju så tråkig.
Det blev jätte fint och trevligt, morgonsol när man äter frukost.
Köket blev som ett genomgångskök när vi öppnade upp. Vi hade ett mindre kök så vi var lite bekymrade över hur vi skulle få allt på plats. Men vårt IKEA kök blev ju så bra med så mycket bra lösningar.
Trevligt att sitta i utbyggnaden när man inte vill lyssna på tv:n .
Jag är glad att vi gjorde sneddade hörn för det blev ett mjukare intryck och smälter in bra till huset. Vi gjorde också en altan på sidan samtidigt där vi har sol hela dagen med utgång från matrummet.
Vi har en liten inglasad balkong sen tidigare på baksidan,också med utgång från vardagsrum med eftermiddagssol.
Vissa sa att det skulle bli mörkt men vi är så glad att vi gjorde den här förändringen för det blev så bra.
Det blev ett nytt hus och många beröm har vi fått,Jättenöjda
 
  • Enplanshus med utbyggnad och altan täckt av snö, omgivet av vinterklädd trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Norrby
  • Laddar…
Wow tack! Va fint det blev. Har du möjligtvis några bilder på planlösningen eller köket att dela med du av? ☺️

Vi har oxå börjat överväga en utbyggnad men åt andra hållet mot baksidan. Detta är ju en annan intressant idé.

E Expansionskärl skrev:
Hej Åsa, vi har ett liknande hus med liknande planlösning som ert som vi har gjort en utbyggnad på .......
 
BirgitS
Å Åsa Norrby skrev:
Vi har småbarn så steg 1 för oss är att vi kommer behöva mer förvaring i hallen.
När jag bodde i ett hus från den tiden så användes källaringången som groventré så där uppe var det bara plats för gäster att hänga av sig.
 
Ja så här ser det ut !
Du skulle ju kunna bygga in ingången med utbyggnaden,men med separat ingång förstås.
 
  • Interiörbild på ett vardagsrum med julgran, angränsande kök och öppen dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matplats med bord och stolar, snöutsikt genom fönster, adventsstjärnor och kristallkrona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi bott in oss och kommit på några varianter. Den här insatsen tror jag dock att vi aldrig kommer ha råd att göra. Den ligger många år fram i tiden om vi ens någonsin kommer hit. Men det är kul att drömma lite.

Som jag ser det så jobbar vi antingen med den ytan vi har eller bygger ut. Om vi ska planera på befintlig yta så är en idé att flytta på ett sovrum så vi får kök och vardagsrum mot baksidan och en mer social yta.

Ljus planritning av lägenhet, fyra sovrum, kök, vardagsrum, två badrum, barnrum, och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi istället bygger ut så får vi ett extrarummet i det gamla köket vilket vore väldigt användbart som gästrum/kontor.

Översiktsplan för lägenhet med benämnda rum och måttangivelser. Inrett med möbler, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det skulle vara lite kul att ta reda på vad utbyggnaden skulle göra med husvärdet.
 
BirgitS
Å Åsa Norrby skrev:
Det skulle vara lite kul att ta reda på vad utbyggnaden skulle göra med husvärdet.
Ta kontakt med några mäklare och fråga.
 
Lösningen med utbyggnad ser väldigt bra ut tycker jag!
 
Dubbla toaletter är väldigt skönt, men om en finns eller går att ordna i källaren skulle jag överväga att skippa gästtoan till förmån för klädfövaring.

Utbyggnad eller inte, fundera mer på om ni vill att barnen ska växa upp i huset och vad utbyggnaden är värd för er.
 
M Mellanbarn skrev:
Dubbla toaletter är väldigt skönt, men om en finns eller går att ordna i källaren skulle jag överväga att skippa gästtoan till förmån för klädfövaring.

Utbyggnad eller inte, fundera mer på om ni vill att barnen ska växa upp i huset och vad utbyggnaden är värd för er.
Jag hade gärna skippar gästtoalett men det går min andre hälft inte med på tyvärr.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.