Hej!

Jag har installerat en tigex på rökröret. Rökgaserna har gått ner rejält, men jag är fortfarande inte nöjd. Dessutom tycker jag att tigexen inte riktigt verkar klara av att kompensera för ökande drag.

Grejen är den att jag monterat tigexen direkt på det runda rökröret, med hjälp av en adapter. Sen har jag med en 5mm borr borrat massor med små hål i rökröret. Tanken är att många små hål istället för ett jättehål, minskar risken att något brandfarligt ska leta sig ut genom rökröret.

Vad tror ni? Klarar min perforering av rökröret av att släppa ut tillräckligt med luft eller behöver jag kapa upp ett stort hål?
 
kapa upp ett fullstort hål
 
Ok, det var ett resolut svar.
Jo, jag har väl misstänkt att det är det som gäller. Men, det här är ju alltså en anläggning inne i ett vardagsrum, och jag är lite orolig för förlupna glödbitar eller något annat som kan sätta eld på huset...

Men, min oro kanske är obefogad?
 
Problemet är att hur mycket du än borrar kommer det att strypa mycket. Ett alternativ kanske vore att sätta ett nät bakom dragluckan? Ett rostfritt nät klarar nog miljön bra.
 
Bra tips!

Jag har en liten plan som jag kanske sätter i verket...

Den går ut på att jag kapar upp ett fullstort hål och sen drar en flexslang från uteluften som jag sen ansluter på något effektivt sätt mot tigexen (snarare kanske mot rökrörets utsida runt dragbegränsaren)....på så vis kommer jag runt oron att glöd ska flyga ut i rummet och dessutom slipper jag förluster i form av varm inneluft som sticker upp i skorstenen,,, Frågarn är bara hur jag ska lösa anslutningen mot det isolerade rökröret runt tigexen.....
 
Hej
Hadde det det inte vart enklare å köpt en kakelugnspanna och sluppit allt strul visserligen visserligen dyrare men det är ju en välutprovad produkt för svenska marknaden .
 
Hehe...jo, men mer än tre gånger så dyr också :) Kollade en del på K-pannan först, men gillar inte utseendet. Skulle passa mycket illa med en kakelugn i vårt hus :)

Nu funkar allt rätt bra faktiskt.
 
Hej
våran kakelugnspanna kommer inte bli en kakelugn vi har beställt svart granit som vi ska klä den med och sen blir det mässingsdetaljer krona mm.
Krona kommer vi sätta fiberoptik som lyser efter sidorna
Tyvärr så är stenhuggeriet långsamma att leverera stenen ............................
 
Daniel,
Läste lite innan och såg att du för något år sedan var inne på att skaffa acktank+sol+kakelugnspanna och du då var rådvill kring kamrör eller tanki tank.
Vi skall bygga nytt nu och har beställt kakelugnspanna+solpaneler och acktank, något vi bör tänka på?
 
Pille: Genomströmningsberedare är att föredra då du inte får något stillstående vatten där bakterier kan växa till. Åtminsone resonerade vi så.

Lazze: Låter verkligen som att det kan bli tufft. Lova att du skickar upp en bild när det är klart.
 
Hej Pille
vi har samma lösning i vårat nybyggda hus vad ska du ha för ventilation hur ser huset ut mm.
 
Fullstort hål kapat. Resultatet är positivt.

Men. När jag eldar så står dragluckan på max, konstant. Jag använder inställningarna från fabrik, vilket skulle vara lagom för min kamin. När jag känner på luckan är det rätt bra motstånd när jag vickar tillbaka den, vilket tyder på att det är ett jäkla drag. Kan det vara så att luckan - det stora hålet till trots - inte lyckas få ner draget tillräckligt?
 
Jo det blir ett 1 1/2 plan på ca 200kvm.
Vi har bytt ut Nibe 360P till en Comfortzone CE50L frånluftpump för ventilation och som värmesystem om inte solen lyser eller vi giter elda.
En acktank på 500L är hjärtat med en 200l varmvattenberedare i (Strömnäs) på taket lägger vi 40st vacuumrör och så då kalkelugnspannan i vardagsrummet som går i ett med köket.
Har just erhållit VVS ritningar (Mjöbäck projekterar och levererar byggsats) måste säga att de är lyhörda.

Ringde Strömnäs (heter de så?) om valet mellan 200l och kamrör, de sa fördelen är att man kan snabbtappa om man har beredaren till t.ex. badkar eller många duschar nackdel att man har stillastående vatten.

Hur ofta behöver man elda egentligen? Skall man ha fler vacuumrör eller det är meningslöst? Är acktanken för liten?
:surprised:
 
daniel,

Dragbegränsaren skall dimensioneras efter eldstadens effekt samt skorstenens längd och area. Om man läser data för Tigex 25 så står det " Tigex 25 klarar max 25 KW, skorstens höjd max 6 m med area 169 cm² (halvsten * halvsten).

Är du säker på att du fått rätt och tillräckligt stor dragbegränsare?

Jag hade själv samma problem. Fick en på tok för liten dragbegränsare till min 10 m höga skorsten. Verkar som många återförsäljare inte har en susning hur man dimensionerar utan bara skickar med vad man för tillfället har på lager.

Jag tog kontakt med företaget i länken. Jag skickade bilder på anläggningen och han förklarade vart den skulle sitta och vad jag behövde för dragbegränsare och adapter. Killen där verkar veta vad han pratar om.

http://www.transtemper.se/newlook/

mvh
 
daniel_168 skrev:
Men. När jag eldar så står dragluckan på max, konstant. Jag använder inställningarna från fabrik, vilket skulle vara lagom för min kamin. När jag känner på luckan är det rätt bra motstånd när jag vickar tillbaka den, vilket tyder på att det är ett jäkla drag. Kan det vara så att luckan - det stora hålet till trots - inte lyckas få ner draget tillräckligt?
Då är luckan för liten, Som Åskar skrev så vet tyvär inte säljarna mycket om dragbegränsare då dom alltid nästan skickar en tigex 25...

Har 2 st kompisar som blivit rekomenderade just dessa till sina skorstenar som är 7 meter o en diameter på 120 mm som är anslutna till 20 kW pelletspannor o dessa står oftast fullt öppna fast dom har en springa på 5 mm mellan soluckan/rökröret..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.