Hej,

Jag har fått problem med mitt spabad som går på frefas. Det värmer inte och endast hälften av massagemunstyckena genererar bubblor. Jag mätte upp spänningen mellan de tre faserna och jag fick endast upp 400V mellan två faser, övriga två mätningar mellan faserna visar endast 200 V. Jag antar att det kan förklara problemet men är det någon som vet vad det kan bero på att endast en av faserna verkar korrekt spänning medan övriga endast halva nivån?

Mvh
Michael
 
Du saknar helt enkelt en fas. En säkring någonstans har troligen löst ut, eller så hade blivit en kabelskada.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Kolla så det inte gått en säkring till spabadet, alternativt en huvudsäkring i mätarskåpet.
 
Tack för väldigt snabba svar! Jag är ganska säker på att inga säkringar har gått, varken automatsäkringar eller huvudsäkringar. Om det är en kabelskada, hur lokaliserar man det? Allt annat i huset fungerar, innebär det att det sannolikt är en kabelskada "nära" spabadet?
 
Det troligaste är en huvudsäkring så byt ut dom även om inte "pluppen" har lossnat. Efter det så är det troligast att felet sitter i automatskåpet. Kabelskador är ovanliga så det skulle vara bland det sista jag skulle leta.
 
Du får mäta dig bakåt tills du har alla tre faser så har du åtminstone ringat in felet.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du får mäta dig bakåt tills du har alla tre faser så har du åtminstone ringat in felet.
Tack. Dum fråga kanske, men hur mäter jag mig bakåt? Som sagt verkar allt annat i och utanför huset fungera som går på respektive fas
 
Mät mellan säkringarna och säkringar till nolla i centralen. Mät mellan inkommande faser samt faserna mot nollan.
Ps
Mät med en riktig mätare och ingen beröringsfri mätare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du följer helt enkelt gruppledningen bakåt och mäter i alla ev. kopplingsdosor strömställare m.m.
 
Hej, jag mätte en gång till och det är 400V, 218V och 256 V mellan de olika faserna. Tyder det fortfarande på att en fas saknas? Borde det inte vara 200V då, spelar det någon roll att det är 256V och 218V?
 
En ledning som inte är anslutet till nätet kan få väldigt olika spänning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kan också vara ett symtom på ett glapp i någon skruvterminal t.ex.

Jag hade backat uppåt i kedjan och letat var du först hittar punkten där det går att mäta 400v mellan faser. Antingen hittar du glapp, löst säkring, trasig säkring eller trasig kabel.
 
M mikeyboy123123 skrev:
Tack. Dum fråga kanske, men hur mäter jag mig bakåt? Som sagt verkar allt annat i och utanför huset fungera som går på respektive fas
Undersök hur kablarna går rent fysiskt. Hur är spabadet inkopplat? Från Spabad till dosa sen direkt till centralen, eller hur ser det ut?

Är det automatsäkringar kan du testa att stänga av och sätta på för att säkerställa att vippan inte fastnat.

Hur många trådar har du fram till spabadet? Har du bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.