Jag ska eventuellt bygga en pool. Vad kan jag grovt räkna med för total kostnad för en 8x5 m nedgrävd pool med någon form av uppvärmning, sol, värmepump etc?
 
Oj.. svår fråga.. beror ju på så mycket.. Men en grov gissning är mellan 100.000:- till 200.000:- då troligen närmare 200.000:-..

Men det beror ju på en massa grejer.

Man kan nästan säga (har jag läst till mig) att hittar du en pool som du vill ha & den kostar 50.000:- så dubblar du det så ligger du ganska nära vad det kommer att kosta dig. dvs 100.000:-. Troligen så får du plusa på värmen på det priset men det är jag inte säker på..
 
Farsan har kollat på en som är 4x8meter och allt som allt hamnar han över 200 000kr kanske närmare 300 000kr
 
Det beror på hur mycket du ska göra själv och om du har kontakter om du ska göra lite själv.. Grävning och bortforsling brukar vara det som kostar mest. Sen hänger det på om du räknar med vad du ska ha runt om den. Marksten eller trä och i såfall vad för trä eller sten.
En pool i den storleken för 300' ? ska han har granit runt den då eller??:confused: :D
 
nej, en pool på 4x8 meter med solpaneler och allt man behöver till poolen plus pooltak går loss på 220.000kr. sen tillkommer ju trädäck
 
jag tror inte det är en dålig gissning....för urgrävning/fyllning plus frakt, installation av vatten/avlopp/rening plus allt som behövs till en pool kanske uppvärmning. Och sen något att täcka den på vintern samt trädäck/plattor runt. Tror nog det kan bli ännu dyrare om man lejer allt.....
/
M
 
Jag har byggd en murad oval pool på 4,3x7,5 i sommar. Fast eget arbete blir det fort 250 tusn. Kanske mera, har inte tordas summera än. Vi har i alla fal både palmer och värmepump och 30 års garanti på duken..... Fint och kuul, men DYRT blev det
 
Kan man få se lite bilder på härligheten?
 
Vi byggde en 4x8-meters pool för några år sedan. Det blev dyrare än vad vi trodde från början, cirka 400'. I det ingår även en friggebod där vi har placerat elcentralen, ett nedgrävt maskinrum, sten- sarg och plattor runt poolen samt solfångare. Tänk på att arbetskostnaderna kan dra iväg, bortforsling av material och andra transporter, el- och markgubbar, poolskydd, vintertäckning etc.
 
Jag är inte säker på att 8x5m är rätt storlek, det mesta i tillbehörsväg (tänker på täckning, vintertäckplåtar etc) är ju för 4x8m annars blir det dyrbara specialbeställningar. De flesta seriösa poolleverantörer har grejer i lager för 4x8m.

Vi bygger en 4x8m pool just nu och det kostar inte så mycket som 200k. En fördel att är poolen schaktades samtidigt som hus och garage så vi fick det jobbet "på köpet" samt slipper göra om hela trädgården för att dölja grävmaskinens hjulspår, som man får göra om man efterinstallerar.

Men ser man materialmässigt räknar vi med ca 100k för komplett poolpaket, lägger till 20k för hörntrappa och ytterligare 6k för mosaik liner som är lite tjockare än standard (0.8mm istället för 0.5mm). Värmeväxlare medföljer och kommer anslutas på husets värmesystem, som medvetet överdimensionerats för detta ändamål (bergvärme+frånluftsmodul ca 80% verkningsgrad). Så vi räknar inte med några tokiga extra kostnader. Altanen runt poolen skall vi ju ändå bygga och räknas till husets byggkostnad och inte poolens. Många villaägare har redan en altan på tomtens solsida (där poolen bör ligga) och man kan låta den avslutas med en pool, så slipper man bygga onödigt mycket.

Det man bör betänka är just schakten som kan vara billig (om man känner någon med grävskopa) eller svindyr (om man måste spränga bort sten eller påla och anlita dyr schaktfirma).

Fundera också på driftskostnaderna, med värmeväxlare kopplad till värmepump klarar man sig på ca 5000kr per år inkl. kemikalier och kör man direktverkande el kan man trippla den kostnaden.
 
Själva poolpaketet isig med värmepump bör hamna runt 120 - 180k hos en bra tillverkare lite beroende på vilken lulllull du väljer till kan självklart överstiga de om du vill..

Sen tillkommer elektriker inte såå dyr kostnad ska bara koppla lampor & poolcentral
Rörmockare som instalerrar värmepumpen.. inte heller detta så dyrt om du låter poolmontör/ eller själv gör för jobbet
 
Sen tillkommer chakt arbetet & de beror ju precis på hur din tomt ser ut berg m.m.
 
4x6 mtr från Svenska Poolfabriken kostar Pris: 117.600:- inkl moms. (Jag handlade min för 71.500:- för 4 eller 5 år sen)
4x8 => 129.700:- inkl moms.

Schaktningen gick på 25.000 :- inte helt "vita" pengar med material och efterarbete.

Altan 10,5 mtr x 12 mtr kostade ca 30.000:- (eget arbete)

Nästa år ska jag koppla in solfångarna till poolen - kostnad för detta vet jag ej i dagsläget ...
 
Om man tittar på j&f fritid´s hemsida och kollar på spec storpool så kostar den 36,500:- med måtten 10,1x5,5 och 1,35djup. Det ingår en massa grejer, men vad fattas? det måste vara en himla massa som inte finns med om prislappen ska sluta på närmare 200tkr. (förutsatt att man gör jobbet själv) Hittade en kul sida att kolla på... ronson´s poolbygge på poolforum.
Kan man verkligen inte komma undan billigare än 200tkr?? Jag vill det så gärna :D
 
Det behöver inte kosta så mycket som 200 000:-, det beror på vilken pool man köper o hur mycket arbete man kan göra själv! Köp en ovanmarkare o sänk ner den i ett hål, plinta trädäck runt eller bygg altanen runt poolen ståendes på backen (beror på hus givetvis).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.