Lite OT. Jag arbetade för några år sedan för ett litet Amerikanskt elektronikföretag här i Sverige. Grundaren hade en "liten" villa på 600 kvm strax utanför Boston. Fick problem med en byggfirma som aldrig blev klar med en renovering. Han tröttnade och köpte helt sonika upp byggfirman, sedan var det "Nu dj...r jobbar ni med mitt hus, förstått!".
 
Mikael_L
capellapepe skrev:
Senaste beskedet/mailet från byggaren var dock följande;
I företaget så är pengarna i ruljans hela tiden för att arbetet ska kunna gå framåt. Pengarna behövs hela tiden och vissa leverantörer vill ha pengar innan ett arbete eller frakt görs. Får inte vi in pengar så kan inte de få pengar och då står allt still.
Detta tycker jag är ytterligare en varningsklocka!
Byggarens leverantörer har också fått upp ögonen för att företaget är i princip på obestånd, så för skydda sig själva har dom slutat ge vanlig fakturakredit.
Så tror jag iaf.

Ert agerande bör då hädanefter bli att minimera era ekonomiska skador. Absolut ingen betalnig om inte utväxlingen är till er fördel, dvs ni får mer än ni betalar för. Räkna alltså varje inbetald krona som förlorad, om ni inte redan innan betalningen har fått minst det värde ni betalar för.
Som läget verkar ska ni nog inte räkna med att denna byggare kommer fullfölja ert bygge hur ni än bär er åt. Alltså betala inget bara för att han påstår att det kommer att sätta fart igen!

Sen undrar jag om det finns något sätt för er att sätta lite press, dvs få han att ändå prioritera er lite, t.ex. lämna in en konkursansökan... Skulle kunna fungera om han anser sig fortfarande kunna vinna lite på att inte redan nu bli satt i konkurs. Nu vet jag inte under vilka förutsättningar ni kan göra en sådan ansökan, men fundera lite i sådana banor.

Är det detta scenario ni har framför er vill ni nog egentligen så fort som möjligt avbryta entrepenaden, så ni kan komma igång och vidare med ny firma så fort som möjligt...

edit:
Har ni kollat upp företagets betalningsanmärkningar? om inte, bör ni göra det snarast!
 
Låter verkligen som det är läge att kalla på någon juridiskt kunnig, personligen skulle jag aldrig betala för något som inte är utfört! vad säger er KA? Denne borde kunna hjälpa er med detta!
Upplever att det inte är alltför ovanligt att förtag försöker lura "okunniga" konsumenter, missförstå mig rätt, ni verkar ju ha koll på läget men det vet ju inte bygagren och han har säkert träffat andra mindre kunniga som har gått i fällan....
Men som sagt kontakta en jurist det är nog ända sättet. Som du tidigare var inne på så kan kommunens konsumentvägledare vara till hjälp. Lycka till!
 
Ett tips...
Gå med i Villaägarna, där får du viss rådgivning gratis och dom kan nog hjälpa till med att hitta en bra jurist ni kan anlita om det skule behövas.

Lycka till!
 
Jag gick med i villariks för bara någon dag sedan, och har redan pratat en lång stund med deras jurist. Det var nog de mest väl investerade 350kr jag gjort på länge!

Jag fick juridiskt stöd i allt och kan nu lättare hänvisa till paragrafer o dyligt, och juristen förklarade också hur man gör för att räkna sig tillgodo på det som redan är fakturerat men ej utfört, samt hur man gör med det han är skyldig såsom vite.

Lite tur i oturen, har de skickat två nya fakturor denna vecka, på 250 000kr (helt otroligt egentligen eftersom bygget fortfarande har snigelfart, men vad gör man inte för att få in pengar!). Och plötsligt var det hur enkelt som helst att skriva tillbaka och kvitta vartenda öre mot saker de är skyldiga oss!!!

Så nu kan de fakturera hur mycket de vill. De får fortfarande inte betalt. Antar att byggaren kommer att få lite hicka imorgon när han får brevet till sig. (Skickat både per post och mail med kvittens). Så nu lutar vi oss lugnt tillbaka och känner att vi mer och mer är på +-noll. Hittills har byggaren legat lite på plus, men nu är det hårdhandskar som gäller!

Jag måste få tacka er alla för ert otroliga stöd! Först kändes det lite som om man är ensam om att vara "korkad" och "godtrogen", men nu känner vi att vi går rakryggade och kan ta oss ur striden utan förlust, även om han går i konkurs. Vi är redan minst 3 månader försenade, och vi ser ingen ände på eländet. Kan nog vara lika bra att kontrakt bryts....men det väntar vi med en liten stund till. Han ska få "plågas" lite. ;-))
 
Mikael_L
En liten fråga: Ställd till var och en som läser...

Bör man "vakta" lite på sitt bygge i sådana här fall?

Jag tänker så det inte plötsligt försvinner lite vitvaror eller en pall med gipsskivor.... Jag vet inte hur desperata dom kan bli, men säg att dom ser att dom kan få in lite mer stålar på nåt annat bygge så kanske dom flyttar materialet dit...

Är jag bara överdjävligt pessimistiskt nu?
 
I vårt fall är det ingen risk. Det finns inte en pinal extra på bygget och det material som behövs kommer alltid i sista minuten. Finns ingenting som står och väntar på att bli installerat...
 
Det är nog en god tanke. Bara för att något har intsllaerats så betyder inte det att en byggare inte kan plocka ner det och sälja det till någon annan.

Om ni läser tråden om bostadinvent så finns där exempel på hur byggaren stal en värmepump från ett bygge där de redan hade betalat den för att sätta den på ett anant bygge och fakturera även där.
 
hempularen skrev:
Det är nog en god tanke. Bara för att något har intsllaerats så betyder inte det att en byggare inte kan plocka ner det och sälja det till någon annan.

Om ni läser tråden om bostadinvent så finns där exempel på hur byggaren stal en värmepump från ett bygge där de redan hade betalat den för att sätta den på ett anant bygge och fakturera även där.
Sådana exempel är ren stöld och skall polisanmälas.....om man nu kan bevisa vem som tog den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.