Skall koppla in en strömbrytare...I kopplingsdosan finns tre uttag 1+2+ L :men det finns kontakter för att föra strömmen vidare i genom dosan????till min lampa...Alltså 3 in inga ut.??? någon som vet hur man koppla r detta???
 
Din beskrivning låter konstig.

Troligen har du en s.k trappomkopplare. Den har en klämma för inkommande fasledare, och 2 utgående, fasen kopplas vidare till den ena eller den andra av de utgående ledarna. Detta har man nytta av vid trappkoppling .

Om du skall använda den som en vanlig 1 vägs strömbrytare så använder du bara en av utgångarna.

Observera att det jag skriver bygger på ett antagande, det kan vara helt fel, du får absolut inte tro på det som sant förrän du kontrollerat att det stämmer. Det finns inget utrymme för antaganden när man kopplar el, ett felaktigt antagande så dör någon.

Det du tänker göra låter som det är ett behörighetskrävande arbete. Om du nu funderar på att hempula ialla fall,så se till att du vet exakt hur du skall göra ABSOLUT säkert utan någon tvekan.
 
Vad är det för typ av strömbrytare?
Vad är det du skall bryta?
Vad har du för kablar?
 
Jag har kopplat strömbrytare tidigare då har man 3 uttag in och 3 uttag ut blå.brun och jord..men här finns bara 3 ingångar??Det enda det står är 1+2+L??
 
Har du tidigare haft blå, brun och jord till en strömbrytare så tror jag hellre att det var till ett uttag, (Skydds)jord kopplas normalt aldrig in i en strömbrytare om det inte är en vidarekoppling.

Protte
 
ok..vad står 1+2 för samt L??
 
L står för Live (fas på engelska). 1 o 2 kan betyda lite vad som helst. men börjar du koppla in skyddsjord på "okända" klämmor så går i bästa fall säkringen i sämsta fall så dör någon.

Jga tror att det vore bra om du beskriver lite mer i detalj: Vad är det för 3 ledare du har? Det borde inte finnas jord framdraget överhuvudtaget till brytaren, såvida den inte skall kopplas vidare til ex. ett uttag.
 
Det är framdraget 3 kablar (brun,blå,gulgrön.) som jag skall koppla vidare via denna strömbrytare till ett uttag samt till en lampa..
 
Det fattas nog en tråd, tändtråden.

Protte
 
Det verkar bli väldigt rörigt det här. Är detta en nyinstallation eller är det en brytare du skall byta ut?
Det är lite svårt att veta vad du vill när du säger att du har kopplat brytare tidigare med fas-jord-nolla.

Som Protte skriver så saknas ju tändtråden(den tråden du bryter med brytaren).
 
Får ursäkta om det låter rörigt!!! Jag tar det en gång till..Det är en nyinstallation..Från ett vägguttag jag har i mitt uterum skall jag via en sladd jag har grävt ned genom trädgården försörja en lampa med ström..Tänkte då sätta en brytare emellan,,Sladden har 3 färger brun,blå,gulgrön..så långt är allt ok.Men hur kopplar jag sedan in och ut i brytaren?? i brytaren finns L (svart) samt 1 och 2 (vita)
 
Ok, som jag tolkar det (men jag är fortfarande inte helt klar över hur du menar).

Du vill alltså koppla från ett befintligt uttag via en strömbrytare till en lampa i trädgården?
Inga ytterligare uttag inblandade? Inga ytterligare kopplingar till fler lampor eller brytare?

I så fall så skall du rent elektriskt koppla fasledaren (troligen brun) som kommer från uttaget till L på brytaren, sedan antar jag att du har en kabel vidare till lampan. Där tar du brun och kopplar till antingen 1 eller 2 på brytaren. Blå skarvar du ihop, gulgrön skarvar du ihopp.

Troligen finns det inte plats nog i brytaren för att göra dessa skarvar, då troligen måste du sätta en kopplingsdosa, där drar du då inkommande kabel från uttaget, utgående till lampan, och en 3e kabel till brytaren. Du anvämndr lämpligen kopplingsplinten som brukar finnas i kopplingsdosor för utanpåliggande montage för ihopkopplingen, annars är det bäst med s.k ubåtar.

Men jag blir lite fundersam över det du skriver, du skriver att i brytaren så finns det L 1 o 2 och att dessa är svarta resp. vita. Vad menar du med det? Finns det trådar i brytaren nu eller?

Du skriver att du grävt ner en sladd, vad är det för kabel du grävt ner? Är den skyddad av ett rör?

I detta fall bör du även med en multimeter kontrollera vilken tråd i uttaget som är fas, det borde vara den bruna. Men i ett uttag spelar det ingen roll vilken som är vad (utom givetvis jorden), däremot så är det viktigt att det är fasen och inte nollan som brytas av brytaren.

Att koppla el utomhus borde du inte ge dig på själv, dels finns det ett antal "extra" regler att ta hänsyn till, dels blir misstag så mycket värre, risken för allvarliga elskador är mycket större vid fel i utomuskopplingar (liksom i våtrum).
 
..........................
 
  • brytare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TACK ALLA j!!!!ag fick det att fungera...En liten replik till hempulare,,,Alla grejer jag använder är lämpat för utomhusbruk...Kabel som strömbrytare och kontakter...Har lagt kabeln i ett rör väl skyddad...Ville bara säga detta för jag har MYCKET STOR RESPEKT FÖR DET HÄR MED EL...och det tycker jag all skall ha...TACK ALLA FÖR HJÄLPEN
MVH MATS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.