A Arnodt skrev:
Är beräkningen för just precis ditt tak och ort med avseende på förekommande vind- och snölaster? Har installatören urfört beräkningen?
Ja beräkningen är gjord utifrån mitt tak med alla mått och vikter,ser att takkrokar sitter inom max avstånd ,men vad jag kan se så verkar Esdec kroken böjs ner av last och belastat pannan ,men mer kontroll på orsak får jag när panelerna skruvas av
 
F
C carl fabian skrev:
Ja beräkningen är gjord utifrån mitt tak med alla mått och vikter,ser att takkrokar sitter inom max avstånd ,men vad jag kan se så verkar Esdec kroken böjs ner av last och belastat pannan ,men mer kontroll på orsak får jag när panelerna skruvas av
Det blir ett moment på läkten, är den i sig dåligt spikad eller klen så kommer det att böja sig. Det går väldigt mycket krokar och blir ett jäkla slipande med läktkrok. Man får väga det mot takstolskrokar, speciellt om många installatörer missar takstolen och bara spikar i råsponten. Jag kan säga att jag har inga 120cm mellan mina Esdec.
 
F fsn skrev:
Det blir ett moment på läkten, är den i sig dåligt spikad eller klen så kommer det att böja sig.
Allt blir ju spekulationer innan det är nedmonterat,dock så har taket lagts av en seriös byggfirma som jag känner och kan inte tro läkten kan böjas då den ligger dikt an mot spontade brädunderlaget,men men blir spännande att se orsak.Tydligen ingen som drabbats av detta
 
Så här ser ett betongpanntak som har råspont på takstolarna, sedan takpapp, ströläkt, bärläkt ut.
 
  • Isometrisk illustration av takkonstruktion med komponenter och förklaringar, svenska byggnormer och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
C carl fabian skrev:
Allt blir ju spekulationer innan det är nedmonterat,dock så har taket lagts av en seriös byggfirma som jag känner och kan inte tro läkten kan böjas då den ligger dikt an mot spontade brädunderlaget,men men blir spännande att se orsak.Tydligen ingen som drabbats av detta
Esdec kläms runt bärläken så hur du får det till att läkten sitter dikt an förstår jag inte? Mitt tak var väl knappt 10år då jag installerade solcellerna och jag bytte nog ut 4-5m bärläkt som var spruckna av spikar mm.
 
Ok,fel av mig bärläkten sitter en bit från tak
 
R
Menar du att du har cc 1200-1300mm mellan krokarna? Då förstår jag att pannorna har gått sönder.
Mina sitter ca cc 600
 
OK,tycker själv det verkar långt imellan men enligt beräkning med laster och maxavstånd står det i beräkningsunderlaget max 1232mm,men det hade säkert varit bättre med cc 600
 
R
Max 560mm enl snö och vindlast beräkning från min montör
 
  • Bild på en dokumentdel med tekniska detaljer om solmodulsinstallation; lastkapaciteter och rekommenderat avstånd mellan fästen noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
C carl fabian skrev:
OK,tycker själv det verkar långt imellan men enligt beräkning med laster och maxavstånd står det i beräkningsunderlaget max 1232mm,men det hade säkert varit bättre med cc 600
Vem har gjort din beräkning? Och det är Clickfit EVO du har? https://www.esdec.com/sv/clickfit-evo-tegeltak/

man kan registrera sig och om jag inte minns fel göra en beräkning online. Kanske skulle göra det som en kontroll på den beräkning du har fått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.