Vi har tagit över svärföräldrarna stuga o håller på att fixa i köket. De har alltid haft strul med sin spis då bara 2 plattor o ugnen fungerar. De bytte ut spisen för typ 10 år till en annan sedan men utan skillnad. Jag mäter upp perilexuttaget (trodde en fas var borta) men allt är där, 3 faser, jord o nolla. Då jag kollar märkningen på spisen ser jag att den är märkt 400V o då jag öppnar kopplingsluckan bak på spisen ser jag att alla faser är inkopplade o byglad för 3 faser 400V. Nollan är inte inkopplad. Funderar på om spisen är trasig (o även förra spisen) eller om man kan koppla om den till en 230V-inkoppling o då använda nollan. Se bifogade bilder.
 
  • Etikett för elanslutning, 2-fas och 3-fas 400V, anslutningsdiagram, serienummer 1919564.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Märkplåt från AEG: modell, produktionsnummer, typ, spänning, frekvens, effekt, streckkod, "Tillverkad i Finland".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska komponenter, ledningar, kopparbussar, kabelskor, svart bakgrund, teknisk, industri, inuti maskinutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mätt upp 400V mellan alla faser?
 
Den spisen kan inte kopplas till 230V. Det verkar inte troligt att två spisar var trasiga på samma sätt. För att få med alla tänkbara felkopplingar kan du mäta i luckan på bilden. Om du där mäter upp 400V mellan alla faser men två plattor inte fungerar så är det något fel på spisen. Observera att du inte skall mäta mot nolla eller jord. Det skulle kunna vara någon som kopplat samma fas till två ledare i gruppen. Då mäter du 230V mot nolla på alla faser men du får ändå symtomet du beskriver.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Som sagt, mät på plinten i spisen att det finns 400 V L1-L2, L2-L3 och L3-L1.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kontrollera även att nollan sitter på rätt plint i perilexuttaget
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Du kan inte koppla om til 230V för elementspänningen är 400V
Fulkopplad i central är troligast
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du mätt upp 400V mellan alla faser?
Gjorde precis det o inser att där har jag felet... 0V mellan 2 av faserna. Jag inledde med att koppla bort säkring för säkring o såg då att varje fas hade var sin säkring men förstår nu att elektrikern dragit samma fas till 2 av säkringarna. Så har det alltså varit sen 80-talet...
Vid nästa sväng till stugan så ska jag lägga om faserna så att det blir rätt.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Jakopp Jakob H skrev:
Kontrollera även att nollan sitter på rätt plint i perilexuttaget
Japp. Nollan sitter på rätt plint men är alltså inte alls inkopplad i spisen utan tejpad.
 
electroluxaren skrev:
Du kan inte koppla om til 230V för elementspänningen är 400V
Fulkopplad i central är troligast
Rätt gissat!
 
A Avemo skrev:
Den spisen kan inte kopplas till 230V. Det verkar inte troligt att två spisar var trasiga på samma sätt. För att få med alla tänkbara felkopplingar kan du mäta i luckan på bilden. Om du där mäter upp 400V mellan alla faser men två plattor inte fungerar så är det något fel på spisen. Observera att du inte skall mäta mot nolla eller jord. Det skulle kunna vara någon som kopplat samma fas till två ledare i gruppen. Då mäter du 230V mot nolla på alla faser men du får ändå symtomet du beskriver.
Då båda spisarna hade samma "fel" borde ju svärföräldrarna kollat elen men tror att de dragit sig för att kalla på elektriker. De tillhör den sparsamma generationen o drar sig för alla externa kostnader
 
Det kan vara värt att påpeka att om du i detta uttag kopplat in en spis med 230V elementspänning så hade alla plattor fungerat. Men neutralledaren hade blivit överbelastad. En trefasgrupp förutsätter att det är tre separata faser.
 
A
D duetten skrev:
Rätt gissat!
definitivt inte gissat!
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det låter som en väldigt konstig felkoppling. Kan omöjligen vara gjort av en elektriker. Kontrollera noga så att det verkligen är detta som blivit fel. Känns lite orimligt.
 
A
H hempularen skrev:
Det låter som en väldigt konstig felkoppling. Kan omöjligen vara gjort av en elektriker. Kontrollera noga så att det verkligen är detta som blivit fel. Känns lite orimligt.
har varit med om detta en gång när brukaren kopplade förbi elmätaren och gjorde fel
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter som en väldigt konstig felkoppling. Kan omöjligen vara gjort av en elektriker. Kontrollera noga så att det verkligen är detta som blivit fel. Känns lite orimligt.
Då jag kikar in i den öppnade elcentralen så är jag benägen att hålla med. Inte den snyggaste eldragning jag sett. Jo, den som kopplade var verkligen elektriker enligt min svärfar men kanske inte den mest noggranna. Men billig var han!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.