Hej,

Har köpt en ny ytterdörr som installerades för någon månad sedan. Har märkt att det har börjat knarra om dörren vid senare dagar, gissar temperaturskillnader är orsaken. Det knarrar om gångjärnet i mitten.

Quick fix? Eller borde installatören åtgärda?


Edit har ej testat smörjmedel. Känns som en tillfällig lösning.

Metallisk dörrgångjärn på vit dörr, skruvar synliga, närbild, inomhus, dagljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallisk dörrgångjärn på vit dörr, slitage, närbild, gråa linjer, vertikal installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack!
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Min ytterdörr låter så där på vintern, men inte på sommaren. Jag har försökt att smörja det gångjärn som låter på vintern, men det hjälper inte. Bryr mig inte så mycket, inte som att dörren öppnas och stängs så pass mycket att det är ett stort problem.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
P placerej skrev:
Min ytterdörr låter så där på vintern, men inte på sommaren. Jag har försökt att smörja det gångjärn som låter på vintern, men det hjälper inte. Bryr mig inte så mycket, inte som att dörren öppnas och stängs så pass mycket att det är ett stort problem.
Okej, tänker att det borde kunna justeras bort.. har barn som springer, hund som ska ut och pissa etc. Blir ett par knarr per dag!
 
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
Excel
WD-40
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
Skulle kunna bero på att tyngden ligger på endast detta gångjärn, skruva bort insex skruven i toppen x3 och kontrollera så att insexskruven inne i alla gångjärn ligger mot den undre tappen på allihop
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Skulle kunna bero på att tyngden ligger på endast detta gångjärn, skruva bort insex skruven i toppen x3 och kontrollera så att insexskruven inne i alla gångjärn ligger mot den undre tappen på allihop
Hur vet jag att den ligger mot undre tappen?

Ett metallfäste med invändig gänga närbild, monterat på en vit yta, i suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testade att lätta lite på trycket på det understa gångjärnet och det knarrar inte längre, just nu! 😁
 

Bästa svaret

När man spänner skruven så känner man efter att det börjar ta emot då vet man, sen kan man alltid passa på att smörja när väl skruvarna är borta , eftersom detta bör göras med jämna intervall
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Hej,

Har köpt en ny ytterdörr som installerades för någon månad sedan. Har märkt att det har börjat knarra om dörren vid senare dagar, gissar temperaturskillnader är orsaken. Det knarrar om gångjärnet i mitten.

Quick fix? Eller borde installatören åtgärda?


Edit har ej testat smörjmedel. Känns som en tillfällig lösning.

[bild]
[video]
[bild]


Tack!
Smörj gångjärnen med grafithaltigt fett / olja eller grafitersättare som molybdendisulfid.
 
J Jochi skrev:
Smörj gångjärnen med grafithaltigt fett / olja eller grafitersättare som molybdendisulfid.
Justerade järnen lite, blev bättre.
 
Börja med att kontrollera att tappen bär på samtliga gångjärn så att tyngden fördelas jämt mellan gångjärnen.
Lyft av dörrbladet och rengör gångjärnstapp och i "hålet" använd sedan ett fett som inte binder vatten i hålet och lite på tappen sedan hänger du tillbaka dörrbladet drar det lite fram och tillbaka och torkar bort fett som trängt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.