I den fastigheten där jag bor är det en familj som vill bygga till en toalett. Det finns en vertikal stam som både kök och bad använder. Till den är det tre påkopplade horisontella stammar. De vill koppla på ytterligare tre horisontella stammar. Är det rimligt att göra det? Kommer stammen hålla när man gör tre till hål i den? Vad är riskerna på kort och lång sikt? Vad ska man tänka på?
 
Claes Sörmland
Inga problem skulle jag säga. Någonstans går ju gränsen för för när man borde byta från t ex 110 mm stam till, 160 mm om det inte redan är vad som är installerat. Men en stående stam på 110 mm har en enorm kapacitet.

Vad gäller hållfastheten så är det ingen fråga. Man gör inga hål i stammen utan kopplar på rördelar med grenrör. Stammen är förankrad i byggnadens stomme.
 
M
Flödesmässigt är det inga problem, väldigt sällan nån spolar i alla toaletter samtidigt som diskmaskinen tömmer sig och man släpper ur badkaret...osv. Det fungerar utan problem.

Viktigt att se över infästningspunkterna för den vertikala stammen om man grenar på ytterligare anslutningar. Ett rakt rör utan avgreningar räcker ju i princip att det sitter fast i tak och golv för att det ska bli stabilt. Med flera avstick så kan stammen bli lite benägen att röra sig så jag hade nog satt ett extra rörsvep förankrat i en vägg nära den nya anslutningen.
 
BirgitS
F Fixarenfixaren skrev:
I den fastigheten där jag bor är det en familj som vill bygga till en toalett. Det finns en vertikal stam som både kök och bad använder. Till den är det tre påkopplade horisontella stammar. De vill koppla på ytterligare tre horisontella stammar. Är det rimligt att göra det? Kommer stammen hålla när man gör tre till hål i den? Vad är riskerna på kort och lång sikt? Vad ska man tänka på?
Varför behöver de tre horisontella stammar till en toalett med handfat?
Det normala är väl en horisontell stam som ansluter till den vertikala och sen får den nya horisontella grena ut sig till olika ställen.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Viktigt att se över infästningspunkterna för den vertikala stammen om man grenar på ytterligare anslutningar. Ett rakt rör utan avgreningar räcker ju i princip att det sitter fast i tak och golv för att det ska bli stabilt. Med flera avstick så kan stammen bli lite benägen att röra sig så jag hade nog satt ett extra rörsvep förankrat i en vägg nära den nya anslutningen.
Och det ska ju sägas att detta kan alla rörmokare så inget som man som beställare, BRF-styrelse eller bostadrättsgranne behöver fundera på.

Hempular man i t ex sitt eget hus så är det ju en annan sak.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.