Jag har ett fjärrvärmesystem från -98 som har fungerat helt ok fram till precis nyligen när jag skulle dra igång värmen igen efter sommaren.

Problemet är att jag inte får ut vattnet till radiatorerna varmare än typ 22 grader, trots att jag nu har dragit upp värmen till max.

- Jag har testat att lufta.
- "Piggen" är motionerad på samtliga radiatorer.
- Inga bekymmer med varmatten i kranarna.
- Trycket är inte för lågt.
- Cirkulationspumpen går.

Skulle någon vänlig själ kunna komma med några tips på lösning?

På första bilden ser man en röd ventil till höger om "displayen". Vad är den ventilen till för?

Mvh
 
  • Värmesystemskomponenter i skåp med rör, mätare, pump och elektronisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler, manometrar och elanslutning mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir plattvärmeväxlaren varm?
Närbild på reglercentralen (LandisGyr/Billman?) nere till vänster samt på ställmotorn höger om reglercentralen?


Något av följande felfungera troligen:
Reglerventilen, ställmotorn reglercentralen, framgivningsgivaren eller utegivaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Blir plattvärmeväxlaren varm?
Närbild på reglercentralen (LandisGyr/Billman?) nere till vänster samt på ställmotorn höger om reglercentralen?


Något av följande felfungera troligen:
Reglerventilen, ställmotorn reglercentralen, framgivningsgivaren eller utegivaren.
Tack för snabbt svar!
Värmeväxlaren är varm upptill.
 
  • Ett komplex system med rörledningar, mätare och ventiler, troligen en del av en värmecentral eller liknande installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeregulator med tidsur och temperaturjusteringar, märkt "Landis & Gyr", installerat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser jag inte namn/modell på ställmotorn, så jag kan inte säga hur man ändrar den manuellt.

Om du vrider från "sol" till "måne" så bör ställmotorn gå mot 0 (noll).
Vrid sedan tillbaka till "sol" då ska ställmotorn gå uppåt igen.

Ställ vredet i "hand" och vrid manuellt upp ställmotorn till max, kan behöva göra en "frigivning" på ställmotorn för att kunna vrid ratten. Nu ska det börja flöda ordentligt och hela växlaren bör bli varm ganska snabbt.
Ställ vrdet på "sol" igen, då ska ställmotorn gå mot 0.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu ser jag inte namn/modell på ställmotorn, så jag kan inte säga hur man ändrar den manuellt.

Om du vrider från "sol" till "måne" så bör ställmotorn gå mot 0 (noll).
Vrid sedan tillbaka till "sol" då ska ställmotorn gå uppåt igen.

Ställ vredet i "hand" och vrid manuellt upp ställmotorn till max, kan behöva göra en "frigivning" på ställmotorn för att kunna vrid ratten. Nu ska det börja flöda ordentligt och hela växlaren bör bli varm ganska snabbt.
Ställ vrdet på "sol" igen, då ska ställmotorn gå mot 0.
Tack för kloka svar! Jag gjorde precis som du skrev och tempen gick upp direkt (bild 1) och det blev varmt i alla radiatorer. Dock blev trycket högt (bild 2) och när jag vred tillbaka till solen så sjönk temperaturen ner till typ 20 rätt snabbt igen.

Funkar det inte att ha kvar inställningen "handen"?

Har du koll på vad det röda reglaget på bild 3 gör?
 
  • Rör, ventiler och elektriska kablar i en teknisk anläggning eller system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på rör med rost och kablar i ett industriellt eller mekaniskt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med termometrar, rör, ventiler och korrosion, möjligtvis i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då fungerar reglerventilen som den ska (käglan rör sig), att den stänger på automatik är också bra.

Funderar på om det är något med utegivaren, så att den tror att det är varmare ute än vad det egentligen är.

Bifogar både en väldigt förenklad beskrivning av reglercentralen, samt en manual (på tyska).

Att trycket stiger från 1,7 bar till 2,8 bar när bara en liten del av vattenvolymen blev varm tyder på att det är för lite luft i expansionskärlet (röda kärlet bakom reglercentralen). Den tryckökningen har vi knappt ens mellan sommar och kallaste vinterdag.
(Gjorde samma test hos oss och trycket steg ca 0,05 bar, men istället för att vrida på ratten på motorn så "öppnade" jag ventilen genom att i reglercentralen (en Danfoss ECL100) manuellt öppna den till max, satte sedan den i auto-läge.)

Det är/varit många småläckage vid olika kopplingar/delar genom åren, syns genom hur mycket ärg det är "överallt".
Den är bara ca 25 år gammal, den bör egentligen hålla längre, men jag hade börjat fundera på byte av hela fjv-centralen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då fungerar reglerventilen som den ska (käglan rör sig), att den stänger på automatik är också bra.

Funderar på om det är något med utegivaren, så att den tror att det är varmare ute än vad det egentligen är.

Bifogar både en väldigt förenklad beskrivning av reglercentralen, samt en manual (på tyska).

Att trycket stiger från 1,7 bar till 2,8 bar när bara en liten del av vattenvolymen blev varm tyder på att det är för lite luft i expansionskärlet (röda kärlet bakom reglercentralen). Den tryckökningen har vi knappt ens mellan sommar och kallaste vinterdag.
(Gjorde samma test hos oss och trycket steg ca 0,05 bar, men istället för att vrida på ratten på motorn så "öppnade" jag ventilen genom att i reglercentralen (en Danfoss ECL100) manuellt öppna den till max, satte sedan den i auto-läge.)

Det är/varit många småläckage vid olika kopplingar/delar genom åren, syns genom hur mycket ärg det är "överallt".
Den är bara ca 25 år gammal, den bör egentligen hålla längre, men jag hade börjat fundera på byte av hela fjv-centralen.
Snällt att du orkar ta dig tid att svara och engagera dig.

Det går inte att få in mer luft i expansionskärlet?

Går det att använda någon inställning så att värmen inte anpassas efter utegivaren? Eller är det relativt enkelt kanske att bara köpa en ny utegivare och installera?

Jag har absolut funderat på att byta hela centralen, men det vore skoj att få till en lösning på problemet iaf.
 
R Roopon skrev:
Det går inte att få in mer luft i expansionskärlet?
För att få i rätt mängd luft, eller egentligen rätt förtryck i expansionskärlet så måste kärlet tömmas på vatten.

Förtrycket bör ligga runt 0,5 bar (enplanshus), runt 0,75 bar tvåplanshus

Det du kan göra är att
Stänga av cirkulationspumpen
Stänga bägge utgående ventilerna (ovanför termometerna)
Öppna säkerhetsventilen och låta den vara öppen
Mäta trycket i expansionskärlet via luftnippeln (bilventil)
Pumpa i luft i expansionskärlet tills trycket är 0,5 bar.
Stänga säkerhetsventilen
Fylla på systemet med vatten tills trycket är 1 bar.
Öppna utgående ventilerna.
 
R Roopon skrev:
Snällt att du orkar ta dig tid att svara och engagera dig.

Det går inte att få in mer luft i expansionskärlet?

Går det att använda någon inställning så att värmen inte anpassas efter utegivaren? Eller är det relativt enkelt kanske att bara köpa en ny utegivare och installera?

Jag har absolut funderat på att byta hela centralen, men det vore skoj att få till en lösning på problemet iaf.
Tryck på ventilkäglan på expansionskärlet, kommer det luft?
Om ja, fortsätt pumpa, du bör inte ha mindre än 0,5 bar, pumpen behöver alltså vara försedd med manometer. (beroende på husets höjd)

Om det kommer vatten:
Gummibälgen i expansionskärlet är trasig och expansionskärlet behöver bytas ut.

Kommer det ingenting?
Den interna gummibälgen är helt ihoptryckt och har sannolikt klistrat fast sig mot kärlets vägg.
Du behöver pumpa med högt tryck i ett försök att få den att lossna från väggen, du behöver tappa ur vatten för att ge utrymme för blåsan att expandera i luft-delen.

Antingen lossnar bälgen, eller så går den sönder.

*Skriver långsamt*
 
Tack för båda svaren!

Är dock fortfarande fundersam varför temperaturen sjönk när jag ställde reglaget på solen. Kan man ställa den i något annat läge för att inte vara beroende av utegivaren?
 
Här är en bild inuti utegivaren. Ser kanske inte helt pigg ut?
 
  • Slitet uttag, öppet, exponerade trådar, spindelnät, damm, behöver underhåll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Böja med att rensa upp all som går till plinten, skala om tåtarna eller putsa med sand papper, om jag inte mins fel så sitter själva givaren innanför locket och har för mig att det är snäppen för den. Se hur anslutningarna ser ut, dålig kontakt ger missvisning När du kopplar ur utegivaren så går säkert ställdonet till max, blir som ett frysskydd.
 
Tack för alla tips och råd! Problemet var utegivaren. Klippte kablarna och skalade ner dem och installerade om. Nu funkar det klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.