Tjenare,

Jag har en kaffemaskin jag fått fatt i som kör 3-fas 1000W men jag har ju inte 3-fas i köket så jag undrar om det finns nåt sätt att konvertera 1-fas till 3-fas?
Jag är alltså på jakt efter nåt man pluggar in i ett vanligt uttag och som i sin tur har ett trefasuttag.

Ha de´

/AA!
 
3-fas 1000W?! Låter ossanorlikt men man har blivit förvånad förr. Har du ingen mer info om vad det är för mackapär?

Att göra om 1-fas till 3-fas kostar nog lika mycket som en ny kaffemaskin som går på enfas! ;)
 
Det går inte att göra om 1fas till 3fas, men kolla upp kaffemaskinens "elementspäninng" (internspänning) är det 230v så kan man säkert alltid koppla om den internt, men vill den ha 400v så är det bara till att dra fram 2 extra fk i röret. Lycka till.
 
Skulle ju vara ganska mäktigt med ett 3fas uttag till kaffebryggaren... :D

är det nån äldre variant av kaffemaskin? eller är den extremt stor kanske?
 
Hmm, jo det går men då till 3x230V och det kräver en frekvensomformare.
Sådana används till att varvtalsstyra motorer men de är inte direkt billiga.

/Kent
 
Hej och tack för tipsen!
Maskinen är en kvarn som hör hemma på ett café men som jag hoppades att det skulle finnas ett bra sätt att få igång den här hemma.
Motorn i kvarnen är på 1000W.

Det är alltså en frekvensomformare som gäller?

Ha de´

/AA!
 
Antar nu att det bara var en motor till en kaffekvarn vi pratar om? Ingen övrig elektronik?
Om det bara är en motor är det inte så stor fara men ingår viss annan elektronik på apparaten så bör man nog inte gå utanför den frekvens maskinen är godkänd för. (Vanligen en viss standard % avvikelse.)
Fördelen med en frekvensare är att du kan "rampa" igång kvarnen lite försiktigt samt köra motorn på lägre frekvens som i tidigare inlägg. Impafaktor=stor ;-)
 
Enfas till trefas omriktarna ger bara 230 V fasspänning och då måste motorn kopplas om från 400 till 230 V, från Y koppling till D koppling.

Varför inte dra fram spisen och använda spisuttaget, kommer att göra intryck på gästerna.

Protte
 
Tackar för alla tips!
Spistipset var kanon. Jag spinner vidare på det och drar nog ett uttag därifrån.

Om nån kan kvarnar så är det en Mazzer Robur Electronic det gäller. Kvarnarnas okrönte kung!

Tack igen!

Ha de´

/AA!
 
Man kan göra om en trefasmotor till enfas genom att koppla till en lämplig stor kondensator mellan två lindningar. Det är väldigt noga att kondensatorn har rätt storlek annars brinner motorn. Prata med firmor som lindar om motorer, de kan detta.
 
Hmm .. Kör på spisuttaget .. Det är väl enklast .
Annars om det bara är motorn som vill ha trefas så kan du koppla om den till enfas , sätt då en tillräkligt stor konding mellan två lindningar.
Sen om det är värmelementen i den , för det var väl kvar o bryggare i ett eller ? , som vill ha trefas , så går det att koppla om dem med , men bara om dom har 230V elementspänning , men om du kopplar om allt i den till enfas kan nog effekten dra iväg rätt fort och så belastningen , så enklast är väl att få fram trefas till den.

Sen så har jag sett liknanade apparater ,fast då bara bryggare, fast dom bryggde fyra kannor samtidigt , dessa gick på trefas och hadde anslutning till kallvattnet i köket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.