Hej, jag har ett hus från 1940. Stor del av ytskikten på insidan är en porös skiva (se bild) ca 12 mm tjock, med strukturtapet på.
Jag har tagit bort och ersatt med gips/spackel/färg på vissa platser men blir mycket jobb.
Dock inte nöjd med porösa skivan som ytskikt.
Någon som har tips? Det går ju liksom inte att spackla direkt på skiva, väl ..
Var dessa skivor vanliga på 40-talet och måste jag ta bort och ersätta med gips om jag vill få det bra/slätt?
Sätta renoverings på kan va ett alternativ men då blir det fel med alla foder/socklar osv.
 
  • Närbild på en trasig vägg eller pappersyta med bristningar och textur mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tretex! Skivan gud glömde. Renoveringsgips eller vanlig väggips gäller om du vill ha en fin finish och slippa bredspackla hela livet…
 
Treetex heter materialet.
Riv bort och ersätt med gips, visst du får lov att byta socklar och foder men det kan vara värt för att få det bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S
Enklaste om man inte vill göra som tipset ovan är att spärrmåla tapeten med tex Jotun kvist- och spärrgrund och sen spackla och måla som vanligt. Med spärrfärgen blir tapeten hård och ramlar inte ner av fukten från spacklet.
 
Treetex som varumärke, eller porös träfiberskiva som produktnamn. Har sina för och nackdelar om man googlar lite.

Vi har haft samma typ av material på våra innerväggar, men bytt ut till gips.
I första rummet vi renoverade så satte jag renoveringsgips över, men där misslyckades jag och väggen är vågig i varje skruvrad, då renoveringsgipset är mer följsamt och boarden under sviktar något.
 
Tack för svar!
Det blir att jag river ner på innerväggar och ersätter med tjock/normaltjock gips men behåller tretexen på insidan av ytterväggarna för att ha kvar isoleringseffekten där och sätter renoveringsgips på där.

För ur isoleringssynpunkt kan det väl inte spela någon roll om jag tar bort Tretexen på innerväggarna?
 
  • Skadad innervägg med avskalad tapet och synliga träspånplattor; tecken på renoveringsbehov eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Laney_Gaga skrev:
Tack för svar!
Det blir att jag river ner på innerväggar och ersätter med tjock/normaltjock gips men behåller tretexen på insidan av ytterväggarna för att ha kvar isoleringseffekten där och sätter renoveringsgips på där.

För ur isoleringssynpunkt kan det väl inte spela någon roll om jag tar bort Tretexen på innerväggarna?
Nej du kan ta bort på innerväggarna.
 
Hej,

Funkar bra att sätta polyesterfilm (renoveringstapet typ) på tretexen och sedan tapet eller måla. Väggarna blir lite mer levande (inte superplana) och något ljuddämpande.

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.