Jag vet inte vad som är sämst, produkt eller kundservice. Förmodligen lika dåliga båda två. Just nu så förbannad över att jag spenderat pengar på sånt skräp.
Kort och gott så fungerade inte låset och helt omöjligt få kontakt med nån människa på Assa eller på återförsäljaren Elgiganten. Hänvisad än hit och dit och bland annat till webben för att lägga in ett ärende via chatten, som i verkligheten är nedstängd pga underhåll. Jaha, var kommentaren.
De människor jag fått tag på vet ingenting och manualen ger ingen hjälp.
Jag blir kopplad än hit och dit men hamnar vid telefonsvarare som tex Smartab (tror jag det var) dit Elgigantens kundservice kopplade mig, ”vår växel öppnar klockan 10” sen klick i luren. Klockan 16 !!!! Gissa hur det känns där och då

Köp vad som helst men köp inte ett Yale dörrlås om ni har ett behov av att kunna låsa upp dörren när ni vill in i ert hem.

Det är inte batterifel och det är inte fel kod. Det är mekaniskt fel av något slag och vad det är ska jag ta reda på så fort det går att öppna dörren ……
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
Beklagligt att det inte fungerar för dig. Har haft många Yale och de har alltid fungerat felfritt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är bra för då har du sluppit deras urkassa kundservice
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Är det kundtjänsten eller låset du egentligen surar över? Eller vill du ha tips med installationen?
Vi har haft yale doorman i typ 10 år. Har aldrig krånglat, känner att vi aldrig skulle vilja vara utan det!

Det viktigaste vid installation är att de till att avståndet mellan dörrblad och karm är rätt.
Och att använda rätt låsskista.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Tar och skriver samma även i denna tråd, eftersom du haft mekaniska problem med låset.

Solenoider och motorer suger rätt mycket kräm, så därför försöker de flesta låstillverkare utnyttja kraften från handtagstryckningen för att även sköta kolvar och liknande, för att sedan lagra den kraften i en fjäder genom en mekanism som spänns upp, där denna kraft sedan används för låsningen, likt hur Dorma kaba 1418 fungerar.

Det är här som kvalitetsbristerna kommer in eftersom det är en mängd kompromisser för att inte suga ut batterierna på nolltid, för då klagar folk på det istället.
Även t.ex. RCO-NOKEY har liknande brister som nämns i tråden, och då är ändå nokey ett lås för proffsmarknaden.
Det går helt enkelt inte både ha kakan och äta upp den. Ska det vara strömsnålt får man göra avkall på funktion.

Problemet är alltså inte låset i sig, utan att man i princip försöker bygga en evighetsmaskin (perpetuum mobile). Du försöker plocka mer energi ur låset än du stoppar in, och klart det blir tveksam funktion då. Energin räcker inte till, mekaniken kör fast sig, och det blir funktionsproblem.

Tänk också på att Yale Doorman är ett sk tulpanlås, som inte tål vidare listtryck.
Kolla ex här:
https://www.assaabloy.com/se/sv/sol...asning/eltryckeslas/abloy/el502-komplett-sats

Det är alltså samma låsteknik som i Yale Doorman med tulpantungan för handtaget.
"
ABLOY EL502 får INTE användas som brandigenhållande funktion i brandcellsgräns.
ABLOY EL502 får INTE utsättas för listtryck.
"

-----

LÖSNING FÖR MARKNADEN:
Det är att man skapar lås (såsom Yale Doorman) som matas permanent från elnätet med en väggvårta (transformator). Då skulle man kunna mata på rejält utan att batterier tar slut. Många lås kan köras med väggadapter med en speciell adapterplatta som konverterar batterierna till ett DC-jack, men ur låsets synvinkel så kommer ju låset fortfarande tro att det körs på batteri, och försöka vara strömsnålt.

Låset behöver med andra ord vara gjort för att köras på DC-ström från väggvårta och inte försöka spara på energin, så hade låset funkat utmärkt och kunnat mata på bra.

LÖSNING FÖR DIG:
Köp riktigt motorlås med extern matning, och så installera karmöverföring.
Investera sedan i något passersystem, finns både små och stora system för en billig peng. De billigare varianterna kan kräva lite egen kodning för att funka.

Om du ska installera på lägenhetsdörr i bostadsrätt så går det ordna karmöverföring med något självhäftande om du inte får modifiera insidan av dörren. I många bostadsrätter får du modifiera insidan av dörren, men inte utanför, så då är det bara att skruva upp karmöverföring glatt.

Därefter går det oftast montera knappsats/kortläsare med en monteringsplatta och befintliga cylinderskruvar/cylinderring så gör du ingen modifikation av utsidans dörr.

De riktiga motorlåsen har en sjuhelsikes kraft. Ett motorlås jag installerade går knappt hålla emot kolven, trots att jag matar motorn med underspänning för att spara på motorn. Sitter en snäckväxel i så den matar på rätt bra.
Men då drar den ca 250-500mA på en upplåsning/låsning. Hade det varit batterier så hade du kunnat kyssa batterierna adjöss på bara nån månad.

Var även vaksam på listtrycket. När du drar i dörren medans den är stängd eller låst, så ska den röra sig nån mm ut, dvs det ska vara ett spel så du kan "dra i dörren" och känna att den är låst, men den ska inte vara helt stum.

Om det säger "fjong" när du trycker ner handtaget och dörren "hoppar upp" så har du en sjuhelsikes listtryck, då behöver du justera dörren, både plösmåttet och eventuellt även gångjärnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
Och jag är toknöjd med supporten från Yale. Efter 3 år gav min wifi-puck upp, skrev till supporten som bad mig prova med ett resetknep, det fungerade inte, 2 dagar senare hade jag en ny i brevlådan. Behövde inte ens berätta när jag köpt den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Det är bra för då har du sluppit deras urkassa kundservice
Jag har flera yale lås och är supernöjd, kundservice har funkat bra då jag hade lite strul vid installationen… tror det ofta handlar om tålamod & okunskap i dessa fall… skit bakom spakarna så att säga 🤣
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tycker också att vårat Yale har varit kanonbra! Installationen tog mellan en och två timmar vilket jag tycker är helt ok för att aldrig gjort det innan. Sedan dess har det fungerat helt utan problem trots att jag stökat med att skapa/ta bort användare lite nu och då i samband med uthyrning etc.
Jag brukar inte bry mig om att skriva sånt här men vad som står på Byggahus är säkert, för många, väldigt vägledande vid val av produkter. En googling kan säkert få en presumtiv kund att hamna på ”doorman, så urdåligt” vilket kanske inte är rättvisande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TryBran skrev:
Jag tycker också att vårat Yale har varit kanonbra! Installationen tog mellan en och två timmar vilket jag tycker är helt ok för att aldrig gjort det innan. Sedan dess har det fungerat helt utan problem trots att jag stökat med att skapa/ta bort användare lite nu och då i samband med uthyrning etc.
Jag brukar inte bry mig om att skriva sånt här men vad som står på Byggahus är säkert, för många, väldigt vägledande vid val av produkter. En googling kan säkert få en presumtiv kund att hamna på ”doorman, så urdåligt” vilket kanske inte är rättvisande.
Instämmer, vi har haft vårt i många år och det funkar bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TryBran skrev:
Jag tycker också att vårat Yale har varit kanonbra! Installationen tog mellan en och två timmar vilket jag tycker är helt ok för att aldrig gjort det innan. Sedan dess har det fungerat helt utan problem trots att jag stökat med att skapa/ta bort användare lite nu och då i samband med uthyrning etc.
Jag brukar inte bry mig om att skriva sånt här men vad som står på Byggahus är säkert, för många, väldigt vägledande vid val av produkter. En googling kan säkert få en presumtiv kund att hamna på ”doorman, så urdåligt” vilket kanske inte är rättvisande.
Hyfsad bra app också!
Så jäkla skönt när man kommer hem & tar första fotsteget på trappen & dörren låser upp sig. Fortfarande lika tillfredställande som för några år sedan när jag installerade det.
Har lyckats fått in den genom någon slags Google koppling så jag har den på mina samsung TVs mm
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kul att det fungerar för er. När grejerna sköter sin funktion så behöver man inte bekymra sig. Att det sen en dag inte fungerar kan trots allt inträffa och då är det upp till bevis om det finns någon kundservice.

Självklart är jag ganska normal och blir sur när dörren inte går att öppna och hela familjen är utelåst.
Men det som gör mig riktigt förbannad är bristen på kundservice.
Assa och Elgiganten agerar som om jag är den första nånsin som stött på problem. De vill inte ta tag i nåt utan ber mig posta ett ärende i Yale chatten men de är helt omedvetna om att den chatten är nerstängd. De kopplar mig vidare i telefon till andra som de tror ska kunna hjälpa mig. Men de kopplar mig till dead end där ingen svarar.
De säger att jag ska kontakta låssmeden och jag frågar vem det är som kan deras produkt. Det vet de inte.
Inget av det som Assa/Yale/Elgiganten ”hjälpt” mig med hade något som helst värde.

Vi har väl aldrig nånsin haft så många telefoner som idag och det har väl aldrig nånsin varit så svårt att få kontakt med en människa över telefon.
 
Bristen på kommunikation osv förstår jag skapar irritation m.m.
Ett av sätten man kan använda detta forum på är att komma närmare lösningen tills dess att du fått tag på rätt person att hjälpa dig. Jag påstår inte att jag är något proffs på Yale (eller något annat lås/dörr/vägg/bygg) men många här är grymma. Om du vill ha nyttan av kraften från detta forum föreslår jag rådfrågning i stil med ”mitt nyinstallerade Yale Doorman funkar inte, det förblir låst - är det någon som har något råd om vad som kan ha skett och hur jag kommer vidare?”
Sen kanske Yale är skit, eller inte. Dörrjäveln är ju låst oavsett, så åtminstone jag hade varit väldigt sugen på att få hjälp av vad Byggahus har att komma med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TryBran skrev:
Bristen på kommunikation osv förstår jag skapar irritation m.m.
Ett av sätten man kan använda detta forum på är att komma närmare lösningen tills dess att du fått tag på rätt person att hjälpa dig. Jag påstår inte att jag är något proffs på Yale (eller något annat lås/dörr/vägg/bygg) men många här är grymma. Om du vill ha nyttan av kraften från detta forum föreslår jag rådfrågning i stil med ”mitt nyinstallerade Yale Doorman funkar inte, det förblir låst - är det någon som har något råd om vad som kan ha skett och hur jag kommer vidare?”
Sen kanske Yale är skit, eller inte. Dörrjäveln är ju låst oavsett, så åtminstone jag hade varit väldigt sugen på att få hjälp av vad Byggahus har att komma med.
Tänkte precis så. Han varken förklarar problemet eller verkar vilja ha hjälp här? Mest sugen på att spy ut?
 
Problemet vad gäller dörrlåset är väl förklarat: jag är mer än pist off på tillverkarens och återförsäljarens totala brist på kundservice. Kalla det att spy ur sig eller vad ni vill. Är jag förbannad så är jag.

Låset går inte att öppna och vad det är för fel det vet jag inte ännu och det är inget jag ställt nån fråga på forumet om.

Nu behöver ni inte fundera på hur jag skulle uttryckt mig eller varför jag egentligen startade en tråd.

Ska säga att jag har Yale på en annan av mina fastigheter och det har fungerat utan problem länge. Trots den goda erfarenheten jag har så gör det inte Yale bättre i mina ögon, med de erfarenheter jag fått nu när jag behövde hjälp.
 
O Olaf3 skrev:
Problemet vad gäller dörrlåset är väl förklarat: jag är mer än pist off på tillverkarens och återförsäljarens totala brist på kundservice. Kalla det att spy ur sig eller vad ni vill. Är jag förbannad så är jag.

Låset går inte att öppna och vad det är för fel det vet jag inte ännu och det är inget jag ställt nån fråga på forumet om.

Nu behöver ni inte fundera på hur jag skulle uttryckt mig eller varför jag egentligen startade en tråd.

Ska säga att jag har Yale på en annan av mina fastigheter och det har fungerat utan problem länge. Trots den goda erfarenheten jag har så gör det inte Yale bättre i mina ögon, med de erfarenheter jag fått nu när jag behövde hjälp.
Om man inte har minsta aning om vad som är fel, verkar inte ha tålamod att förklara sig i en kundservice, inte intresserad av att förklara problemet och söka hjälp på forum med grym kompetens så kanske man inte ska ge sig på att installera ett lås själv?… bara en tanke?
 
  • Gilla
TheSwoopis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.