Halloj! I huset som jag köpt står den här pjäsen. Jag kan tända och elda.. men det känns som jag gör det fel eventuellt. Hur gör man med en sådan här? Kan ju öppna både uppe och nere, finns ett spjäll bak och fram..

Gammaldags vedkamin med texten "ANKARSRUM" och "VIKING", mot tegelvägg, vedbitar, askhink och tändsticksask på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tar såklart så mycket information ni har om en Ankarsrum no 79. Jag tycker den var svårgooglad.
 
Vad ska vara öppet när jag tänder på så att säga? Det ryker liksom in när det är öppet nere.. men det behövs vara öppet därnere för att det ska bli lite fart på elden.. och så vidare.

Någon som har erfarenhet av just en sådan här modell?
 
Kallpropp i skorstenspipan om det ryker in vid start. Har du en sotlucka så går det att antingen stoppa papper i öppningen och tända på när, bör vara liksom lite samtidigt med att tända nere. Går även att ha en lite plåtburk med någon centimeter T-röd i, som sätts i sotluckan en stund före eldning. Det gäller att få fart på draget i pipan. Endast värme får till det.
 
Kall skorstensstock har dålig till ingen drag alls - kan tom. baksuga och det blåser in istället.

som innan skrivet innan får man hjälpa lite med en varm låga på något sätt så att draget vänder om den går fel.

Själv har jag en gasolbrännare med pieso-tändning liknande som Rimac och då kan man med lågan blåsa in lite gångarna där röken normalt sugs ut i kaminen och försöka ersätta den kalla luftpelaren med lite varmare som börja stiga och därmed börja ge lite drag.

kaminer skall inte tokeldas utan vara med måtta med reglering av insläppsluften vid rosten och gärna att det finns sekundärluft (ventil högre upp som tar in friskluft) som syresätter lågan som blir av vedgaserna från rosten - undvik att pyrelda så mycket det går och heller inte elda så hårt att lågorna går in i rökröret som går in i stocken. Elda lugnt och sävligt så att stocken inte får problem med för snabb upphettning.


Allt eftersom du eldar och stocken värms så blir draget mer och mer påtagligt vilket gör att du får stänga spjället mer och mer för samma fart på lågan i kaminen - det är alltså lite passande och att stänga till spjäll mer och mer för att kaminen skall fungera optimalt. - är det spjäll i rökgången mot skorstensstocken så skall den aldrig stängas under eldningen (tänk på kolmonoxid risken) - det är bara när kaminen är kall och det inte finns någon glöd kvar alls som den kan stängas till för att inte suga ut för mycket varmluft när man inte eldar.

Förr i tiden när kaminer var den enda värmekällan så eldades det i dessa jämt (och senare med oljepanna) och stocken blev aldrig riktigt kall och en varm stock var/är också motorn i många äldre hus undertrycks-ventilation och därför får problem med ventilation och fukt när oljepannan slängs ut och ersätts med tex.med en bergvärmepump.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Så himla bra svar. Tackar och bokar!
 
Ungefär så gör jag med vår stora täljstenskamin, som är otroligt förlåtande.
Vet at erfarenhet att det krävs en liten fyr i skorstenens sotluckan om kaminen inte eldats på typ 4 - 5 dagar.
Mindre kalla årstiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.