P paralun skrev:
Jo det finns ett lokalt API men jag har aldrig utforskat det.
Jag tänkte på den ”ursprungliga” (tror jag) Tellsticken som enbart var en USB-ansluten radiosändare.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Är det någon som har provat att köra sin Tellstick utan tillgång till Internet en längre tid?
Ja min Tellstick har aldrig haft någon extern koppling någonstans.

Blå USB-enhet med antenn, troligen för trådlös kommunikation, märkt "TellStick".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har två Telldus premium system idag. Ett i lägenheten i stan och ett i fritidshuset. Känns lite som Telldus börjar vackla en del. Söker efter en ersättare som inte är för avancerat. Använder idag tempsensorer, Z wave brytare och några 433mhz brytare. Är det Homey pro man ska titta på eller är det något annat system man ska föredra?
 
P PP2019 skrev:
Har två Telldus premium system idag. Ett i lägenheten i stan och ett i fritidshuset. Känns lite som Telldus börjar vackla en del. Söker efter en ersättare som inte är för avancerat. Använder idag tempsensorer, Z wave brytare och några 433mhz brytare. Är det Homey pro man ska titta på eller är det något annat system man ska föredra?
Jag själv skulle aldrig lägga ut 5000:- för en gateway plus då det som ska styras samt samlas in.
Tyvärr är det just nu en brytningstid när nya Matter ska etableras.
Kör just nu HomeAssistant med en laptop och HomeAssistant/Skyconnect.
Jag har inte hittat den perfekta gatewayen för ett Zigbeebaserat system inkl Matter.
 
P PP2019 skrev:
Har två Telldus premium system idag. Ett i lägenheten i stan och ett i fritidshuset. Känns lite som Telldus börjar vackla en del. Söker efter en ersättare som inte är för avancerat. Använder idag tempsensorer, Z wave brytare och några 433mhz brytare. Är det Homey pro man ska titta på eller är det något annat system man ska föredra?
Jag tror att det är Homey som gäller.
Mest med tanke på den breda skaran som utvecklar ochs stödjer det, men också att dom har en betaltjänst.
Ingenting är gratis i längden, någon måste betala.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ingenting är gratis i längden, någon måste betala.
Jag har betalt för guldabbonemang med Telldus sedan när jag köpte den.
Givetvist är sedan inget gratis men HomeyPro tror jag inte på även fast jag skulle ha råd, känns som en massa bortkastade pengar. Sen är jag då mer på "nördnivå" så då väntar jag hellre tills jag ser den perfekta gatewayen.
 
P paralun skrev:
Jag har betalt för guldabbonemang med Telldus sedan när jag köpte den.
Givetvist är sedan inget gratis men HomeyPro tror jag inte på även fast jag skulle ha råd, känns som en massa bortkastade pengar. Sen är jag då mer på "nördnivå" så då väntar jag hellre tills jag ser den perfekta gatewayen.
Egentligen håller jag ju med dig, men då får vi vänta för evigt.
För vad är perfekt?
Det kommer ständigt nya produkter som vi vill integrera.
Telldus kostade ju nästan ingenting i abonnemang, inte många kronor per månad.
Och för dom pengarna, plus inpumpat kapital från någon annan investerare, så ska allting driftas och utvecklas, samt supportas - resultatet tror jag att vi står inför nu.
Stor användarbas är på något sätt det jag tror på.
Home Assistant är ju bra på det sättet, men förutsätter att folk tycker att det är tillräckligt intressant att jobba gratis, och det ställer också relativt höga krav på användaren.
Egentligen hade jag hellre sett en rimlig månadskostnad ställt mot en rimlig utveckling och support.
Längtar efter "Plug & Play" på riktigt, och där är kanske Plejd och Schneider på rätt spår?
Tråkigt med få produkter, men det funkar...
 
Hannuse Hannuse skrev:
Egentligen håller jag ju med dig, men då får vi vänta för evigt.
För vad är perfekt?
Det kommer ständigt nya produkter som vi vill integrera.
Telldus kostade ju nästan ingenting i abonnemang, inte många kronor per månad.
Och för dom pengarna, plus inpumpat kapital från någon annan investerare, så ska allting driftas och utvecklas, samt supportas - resultatet tror jag att vi står inför nu.
Stor användarbas är på något sätt det jag tror på.
Home Assistant är ju bra på det sättet, men förutsätter att folk tycker att det är tillräckligt intressant att jobba gratis, och det ställer också relativt höga krav på användaren.
Egentligen hade jag hellre sett en rimlig månadskostnad ställt mot en rimlig utveckling och support.
Längtar efter "Plug & Play" på riktigt, och där är kanske Plejd och Schneider på rätt spår?
Tråkigt med få produkter, men det funkar...
Jo men jag trodde att Matter/Thread skulle slå igenom snabbare men de stora amerikanska drakarna, Google, Apple, Amazon mfl kommer nog inte helt överens med de kinesiska drakarna, Xiaomi, Aqara mfl
De enades om standarden men nu lurpassar de på varandra.
Så jag väntar tills det dyker upp något nytt. Sen är det skoj att "nörda" på lite....
 
wildeside
Jag har en hel del Shelly grejor och tycker dom är enkla att komma igång med och uppfyller mina behov och tar inte upp för mycket av min tid.
 
G gbgustaf skrev:
Det är möjligt att det kan fungera. Är det någon som har provat att köra sin Tellstick utan tillgång till Internet en längre tid? Funkar det även vid omstart osv? Telldus har ju full kontroll över firmware osv, så i princip skulle de kunna bricka alla Tellsticks som har en uppkoppling när de väljer att lägga ner.
P paralun skrev:
Jo det finns ett lokalt API men jag har aldrig utforskat det.
Ska testa om servrarna lägger av och tid finnes, sen är det nog aningen primitivt så det är nog inte värt tiden.

[länk]
[länk]
Att köra mot lokalt api diskuterades högre upp i tråden i inlägg #130 och framåt. Jag kör så och gissar (hoppas 😊 ) att min installation är oberoende av deras server.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Jag kör också med lokalt api (från Home Assistant), så jag provade nu att på routern blockera internet för Tellstick. Den fungerar ändå, och gick även att starta om. Så det verkar gå bra, såvida det inte finns någon inbyggd funktion som inaktiverar den om den inte har fått tag i Telldus servrar på en viss tid. Vi får väl se.

Däremot vet jag inte hur jag skulle kunna para nya enheter med den utan Telldus Live. Det ska gå via API, men blir nog orimligt krångligt.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Nu åkte Telldus ut till förmån mot Homey Pro. Tröttnade på att Telldus krånglar även om den ska fungera lokalt.
Vill någon ha den så är den gratis! Annars åker den till återvinningen.
En TellStick-enhet, "Homey Pro"-förpackning, surfplatta, penna och form på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
wildeside
p-pennan p-pennan skrev:
Nu åkte Telldus ut till förmån mot Homey Pro. Tröttnade på att Telldus krånglar även om den ska fungera lokalt.
Vill någon ha den så är den gratis! Annars åker den till återvinningen.
[bild]
Du har pm
 
p-pennan p-pennan skrev:
Nu åkte Telldus ut till förmån mot Homey Pro. Tröttnade på att Telldus krånglar även om den ska fungera lokalt.
Vill någon ha den så är den gratis! Annars åker den till återvinningen.
[bild]
Här har du en tråd för Homey Pro.
Jag gjorde som du för drygt 2mån sedan och är nöjd att jag tog klivet.
Nätdelen dog tämligen omgående men jag har inte orkat ta tag i det utan ersatte den med nätdel till telefonladdare.

https://www.byggahus.se/forum/threads/athom-homey-pro.495469/#post-5360754
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Nu åkte Telldus ut till förmån mot Homey Pro. Tröttnade på att Telldus krånglar även om den ska fungera lokalt.
Vill någon ha den så är den gratis! Annars åker den till återvinningen.
[bild]
Häftigt, och troligen ett klokt beslut!
Skriv gärna om hur migreringen går, och jag är egentligen speciellt nyfiken på hur den hanterar 433MHz-prylar, eftersom dom har en stor betydelse i mitt system, framförallt när det gäller temperaturmätningar, överlägset där.
Kör hårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.