zarkov zarkov skrev:
Nu läser du mitt inlägg som fan läser Bibeln.

I mina ögon är ett av en yrkesman korrekt installerat vägguttag som skyddas av jordfelsbrytare och har tillräckligt avstånd till vatten både säkrare och lättare att hantera än en fast installation där en hempulare varit framme.

Den enkla lösningen är väl i så fall att låta grannen välja?
Nej då, så stora meningsskiljaktigheter har vi inte. Däremot svävar du iväg lite då du antyder att TS själv skulle ansluta TM fast, så skrev jag inte, utan tvärtom, eller hur? Att en yrkesperson ansluter TM är ju lite av grejen med fast anslutning. Jag håller med om att ett uttag är enklare, men fast anslutning är säkrare, så är det. Hur stor skillnad det egentligen är kan dock diskuteras. Så TS har valet mellan enkelhet och säkerhet, och det är TS som väljer.
 
Fördelen med fast anslutning via arbetsbrytare är att maskinen kan göras strömlös när man åker hemifrån eller inte använder den, i stället för att lita på en liten elektronik vred och en microbrytare på ett kretskort.
Arbetsbrytaren är mycket mer barnsäker.
Alternativt är att dra ut en kontakt / sätta in en kontakt varje gång för barnsäker användning.
 
Jag måste avreagera mig.

Bosch webbplats och bruksanvisningen till WAV28K0MSN nämner varken kapslingklass eller huruvida det är okej att (en elektriker) klipper stickkontakten och gör en fast anslutning. Deras telefonkundtjänst visste inte ens vad kapslingsklass eller ipx4 var och påstod (efter att ha konsulterat någon kollega) att det var på egen risk att klippa kabeln samt att garantin förverkas.

Jag får väl knalla förbi någon butik och titta om det står ipx4 på olika modeller. Då kan vi kanske låta installera ett eluttag högre upp (225 cm) eller ovanför badrumsskåpet som sladden (210 cm, sitter i överkant bak på maskinen) når, även om maskinen står i område 2 direkt mellan badkar och handfat. (Nuvarande dosa är 30 cm i sidled från badkaret med duschdraperi emellan.)

Tilläggsfundering:
Kan det vara så att numera, när det inte är mekaniska vred/strömbrytare på tvättmaskiner, utan pekkontroller och -knappar, så är fyller stickkontakten även en strömbrytarfunktion?
 
Redigerat:
Detta har det ältats om flera gånger och mig veterligt kan de inte hävda att garantin äventyras bara för att man klipper kontakten.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Det vore bra med svart på vitt, eftersom vi bryr oss om garantin.

I bruksanvisningarna till våra gamla Electrolux-tvättmaskiner i lägenheten och fritidshuset står det:
"Maskinen levereras med sladd och stickkontakt för
anslutning till 230 V 1 fas 10 A. Vid placering i
våtutrymmen t ex. badrum skall maskinen anslutas fast
enligt gällande bestämmelser. Fast elanslutning för
endast utföras av behörig elinstallatör."


I bruksanvisningen till en slumpvald nuvarande Electrolux står det "Anslut maskinen till ett jordat eluttag" utan att nämna fast anslutning ens som ett alternativ. Det står i alla fall IPX4 i specifikationerna.
 
Ja, tillverkare verkar ha tappat kontakten med sina verkliga kunder så det är inte lätt att vara konsument. De borde verkligen känna till dessa två saker. Om de verkligen avsäger sig garantin så bör de vara medvetna om att de är borta från marknaden.

I de nya reglerna som kom ut i Maj https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-elinstallationer-i-badrum.327006/post-5426554 så kräver område 2 numera fast anslutning. Detta kan du ju informera Bosch om, om du är snäll...

Och fast anslutning innebär precis som du misstänker att det krävs en brytare i den fasta installationen. Med tanke på moderna maskiner så kanske man vill kunna koppla bort dem för att de inte ska ligga i standby i onödan, och då är en brytare i kombination med anslutningsdosan lämpligt. Annars duger säkringarna i elcentralen.
 
  • Gilla
  • Wow
Anonymiserad 220941 och 3 till
  • Laddar…
Jo men vanligtvis är det antingen eller. Skulle de kunna hävda det dom säger så måste ju bruksanvisningen kompletteras med att den endast kan användas i utrymmen med ordinärt uttag. Och det blir ju konstigt. Då decimerar man ju halva kundstocken.....Antingen är det ju att plugga in i uttag om man har det eller så ansluta fast och klippa kontakten. Nå annat val finns inte. Ska vara då om man byter ut anslutningssladden till en annan och sparar originalet intakt. Det går ju det också om man inte vill äventyra nåt.
 
A
Man behöver inte kontakta tillverkaren.
Det är väldigt enkelt. Om det inte framgår av dokumentationen som medföljde ska stickproppen behållas.

Om tillverkaren av tvättmaskinen medger att sladden kapas och ansluts fast in i elanläggningen kan man göra det. Vissa tvättmaskinstillverkare tillåter att stickproppen klipps bort. Det ska i så fall stå uttryckt i tvättmaskinens dokumentation. Om tillverkaren inte tillåter det så behöver du istället få ett jordat uttag som skyddas av jordfelsbrytare installerat där du vill ha tvättmaskinen.

Källa: Elsäkerhetsverket
 
Vi är ju flera som misstänker att tillverkarna tar genvägar eller har dålig förståelse för kundernas situation och därför inte nämner detta (längre). Kan bero på att bruksanvisningarna är enbart översatta, snarare än nationellt anpassade, och utgår från gemensamma nämnare. Jag har kollat nuvarande bruksanvisningar från Miele, Electrolux och Bosch och ingen nämner ens fast installation, jämför med vad jag citerade från mina äldre bruksanvisningar.

Jag har nyss använt Bosch kontaktformulär och bett om ett skriftligt förtydligande kring IPX4 och fast elinstallation med hänvisning till svensk elstandard och typiska kundbehov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
A avh67f skrev:
Man behöver inte kontakta tillverkaren.
Det är väldigt enkelt. Om det inte framgår av dokumentationen som medföljde ska stickproppen behållas.

Om tillverkaren av tvättmaskinen medger att sladden kapas och ansluts fast in i elanläggningen kan man göra det. Vissa tvättmaskinstillverkare tillåter att stickproppen klipps bort. Det ska i så fall stå uttryckt i tvättmaskinens dokumentation. Om tillverkaren inte tillåter det så behöver du istället få ett jordat uttag som skyddas av jordfelsbrytare installerat där du vill ha tvättmaskinen.

Källa: Elsäkerhetsverket
Det där är ju bara en sida av saken, det som Elsäkerhetsverket har att göra med. Sen finns ju Konsumentköplagen och dess bestämmelser om reklamationer. Konsumenträttsligt är det högst tveksamt om en tillverkare får bestämma att all reklamationsrätt etc. upphör därför att man har anslutit tvättmaskinen fast i en dosa. Då är det snarare så att fel som kan härledas till just detta kan man inte reklamera men ett motorhaveri har inget med anslutningen att göra och då gäller Konsumentköplagen på normalt sätt.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Detta är vad elsäkerhetsverket anser. ..
Faktisk säkerhet går före CE-märkning.
Och den tillverkare som nekar garanti kommer inte att få sälja något.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
A
Elsäkerhetsverket är tillsynsmyndighet på el så deras ord gäller.

Är inte det juridiska bättre att avhandla i något annat forum? Det här forumet bör väl handla om el och inte juridik.

Men jag är faktiskt också intresserad av hur det juridiska skulle se ut. Det måste jag erkänna.
 
BH har en juridikavdelning. Du kan ta upp frågan där.
Här pratar vi mer faktisk och praktisk säkerhet. Det kan inte elsäkerhetsverket göra. Deras händer är bundna.
Det är olyckligt att det ska bli dylika glapp mellan paragrafer, tillverkare och elsäkerhet, och i detta fall, en ren konflikt med elinstallationsreglerna.
Nåväl, Bosch kan alltid få tillbaka sin TM så att TS kan köpa ett annat fabrikat. Jag skulle vilja höra argumenten från en tillverkare varför de inte vill tillåta att man ansluter deras TM fast. Bosch har vi hört, de vill varken sälja spisar eller tvättmaskiner i Sverige.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Så här gjorde jag. Original arbetsbrytare från 1960 3-fas nolla, jord. 2 faser används den 3:e kvar i brytaren. ( tapet från 1976) 😔 på bilden saknas 2 klammer.
Eluttag och strömbrytare på mönstrad tapet, kablar anslutna, rött och vitt tema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Jag kollade in några Bosch och Miele i butik idag. På etiketterna vid luckan stod inget om kapslingsklass, men på baksideetiketterna stod det IPX4 på båda märkena. Hepp! Eller något ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.