Har en åsikt till om fråga 4, jag har fått lära mig att man inte ska ha duk i botten då den kommer sättas igen och därmed inte släppa igenom vatten. Om så är fallet så försvinner ju hela poängen med en dränering då den(främst) ska fånga upp högt grundvatten.

Rör direkt på schaktbotten är det som sagts från flertalet, av varandra oberoende källor. Kanske står det något annat i markAMA eller i iso/pordräns arbetsbeskrivningar.

Vad säger @Markarbetaren ?
 
M
P Prodigys skrev:
Har en åsikt till om fråga 4, jag har fått lära mig att man inte ska ha duk i botten då den kommer sättas igen och därmed inte släppa igenom vatten. Om så är fallet så försvinner ju hela poängen med en dränering då den(främst) ska fånga upp högt grundvatten.
Vi/jag på jobbet/privat kör med duk runtom, som ett paket. Eftersom det är en dränering där ofta ingen vertikal belastning i form av tung fordonstrafik förekommer (man kör ofta inga lastbilar 1m ifrån sin källarvägg) så kan man använda sig av klass1-duk som är väldigt vattengenomsläpplig men separerar makadam och jordmassor.

Sedan ska man tänka på att inte ens i den bästa av världar så kommer man i närheten av hur olika ritningar ser ut, det kommer bli glipor i duken här och där. Så även om duken på något under skulle bli tät så kommer vattnet alltid att leta sig in till dräneringen ändå.
 
Göra om dräneringen var tjugonde år? Har de frågat en firma som säljer tjänsten? För åtta tusen kronor metern, säg en halv miljon för ett normal hus dvs 2000 kr i månaden i avskrivningskostnad bara för dränering, det är inte hållbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 6 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om dränering?"
6-8000 löpmeter är ju helt galet!
 
  • Gilla
Bjor och 4 till
  • Laddar…
O
pdov
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.