Planen var att använda rundstav i ryggstödet på loungefåtöljerna som ska byggas, men jag börjar tänka om. Dels för att jag inte hittar rundstav i al som jag tänkt använda i bygget och dels för att jag kom på en idé. Om jag tillverkar långa ”dominos” så tror jag det kan bli snyggt och dessutom har jag ju en maskin för att göra kistor i lite olika storlek.

Så min undran är om någon vågar sig på att tipsa om lämplig storlek på ribborna. Tjockleken kan vara 4, 5, 6, 8 eller 10 mm och bredden kan vara 13, 19 eller 23 mm + tjockleken. T ex 5*28 eller 10*33 mm. Inte för tjockt för att se smidigt ut, men tillräckligt hållbart och gärna så att det känns som att det sviktar lite om möjligt.

Jag tänkte att om ramen är stadig nog kanske ribborna kan vara olimmade och därför ges möjlighet till rörelse/svikt. Är det lite smart, skitdumt eller något annat?

Modernt trä loungefåtölj med grå dyna, skärmdump från designprogram med användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte för att jag är möbelkonstruktör men det du ser ut att vara ute efter hittas ofta på möbler från 50/60 talet och spontant tänker jag på en fåtölj av Larsen som har en liknande ryggkonstruktion. Har du vägarna förbi Västberga finns oftast möbler inne på Bukowskis där man kan få både konstruktionsinspiration och ett hum om dimensionering. Samtliga ryggkonstruktioner jag har sett dock har haft spjälorna infästa i ramen och jag skulle nog anta att om du vill få svikt i ryggen genom att inte fästa in spjälorna att det är stor risk att du måste gå upp rätt signifikant i dimension på dessa då en punktbelastning på en enstaka spjäla snabbt kan resultera i ett brott
 
  • Träfåtölj av teak, retrodesign från 1960-talet, galler-ryggstöd, fotograferad på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Bra tankar och tyvärr är jag tvungen att vara i Västberga lite då och då, så jag får väl titta in. Eller om jag har mer tid i snickeriet än i Västberga får jag väl testa och se vad som funkar.

Intressant att stolen på bilden har exakt samma botten som min har i 3D-programmet. På min ska det spännas sadelgjord, men jag orkade inte fixa det i programmet. Undrar vad han Larsen skyller på, när köparna fastnar med rumpan i hålet.
 
T
Kan man över huvud taget få någon märkbar svikt i ett så kort ryggstöd? Jag gillar tanken - men har svårt att "känna" vad som faktiskt skulle ge svikt.

Angående bristningar i infästningen, jo det spricker nog, men man kan kanske göra hylsor i mässing som man drar över som rör innan montering som inte tillåter att det spricker (så mycket),
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Kan man över huvud taget få någon märkbar svikt i ett så kort ryggstöd? Jag gillar tanken - men har svårt att "känna" vad som faktiskt skulle ge svikt.

Angående bristningar i infästningen, jo det spricker nog, men man kan kanske göra hylsor i mässing som man drar över som rör innan montering som inte tillåter att det spricker (så mycket),
Smart med hylsor, men jag är rädd att det är överkurs för mig nu. Jag testade att såga fram en bit på ungefär 10*25 och den sviktar ordentligt när den är lös, men limmad bredvid ett gäng likadana rör det sig nog inte så mycket. Ska se om jag får tid att testa med några olika dimensioner för att se vad som funkar.
 
M
Endast limma ena änden ger mer svikt
 
M MathiasFr skrev:
Endast limma ena änden ger mer svikt
Låter vettigt. Tycker du också att det låter vettigt, eller har du testat?
 
M
Inte testat men dragit parallellen med ribbottnar till sängar ....
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.