Jag gillar vårt gamla kök o tycker det mesta av luckor m.m. är ok men det finns vissa skador o slitage som är lite "besvärande". Finns det någon som lyckats bättra på liknande? Hur?
 
  • Trähandskas låda med metallhandtag och synlig smutsfläck runt handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett träskåp med metallkant och märken, närbild fokus på slitage eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitaget runt handtagen kan du täcka med en täckplåt. Har du möjlighet köp en bit aluminiumplåt kan du såga/slipa fram egna.

Bilden visar en webbsida med olika stilar av skåp- och lådhandtag till salu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra skadan är svår att se på bilden. Bättre översiktsbilder behövs.
Dag
 
stigen stigen skrev:
Slitaget runt handtagen kan du täcka med en täckplåt. Har du möjlighet köp en bit aluminiumplåt kan du såga/slipa fram egna.

[bild]

Den andra skadan är svår att se på bilden. Bättre översiktsbilder behövs.
Dag
Tackar för svar! Iom att de flesta luckorna med resp. handtag är ok tycker det är lite besvärligt då jag gärna ser att alla ska se likadana ut. Jag inbillade mig att någon skulle tipsa om hur man med ngn typ av bets eller annat undergörande medel skulle kunna "redigera" de skador som dykt upp.
 
Hej @Matts Erik!

Jag menade att du skulle behålla dina handtag. X- antal aluminiumplåtar sågar du lätt till med en kap/ger-såg. Runda och putsa kanterna och sen är det bara att förborra rätt c/c för handtagen. Aluminiumplattorna sätter du dubbelhäftande tejp när du återmonterar. Biltema har en bra tunn tejp. Då får du samma utseende runt handtagen på alla luckor och lådor.
Fördelen är att du slipper märken runt handtagen framöver.
Vilken storlek och antal behöver du?
Dag
 
T
Skulle nog säga att det blir svårt att "spackla upp" skadorna så att de döljs, speciellt handtagen för överskåp är ju gärna i ögonhöjd vilket gör det extra svårt.

Men vad sägs om några snygga täckbrickor modell större, en hel kvadrat och sen sätta eller måla symboler på de olika för vad som är i skåpen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen aning men kanske värt att kolla upp om det skulle gå att använda en reparationssats med olikfärgade vaxstavar för parkettgolv. Exempel: [länk]
Tack Birgit, tror att ditt förslag kan vara en lösning som kan få luckorna att se bättre ut. Det kan komma an på konstnärliga kompetensen hos undertecknad. Jag kommer nog att pröva. Ett snabbt o underbart forum detta "byggahus".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @Matts Erik!

Jag menade att du skulle behålla dina handtag. X- antal aluminiumplåtar sågar du lätt till med en kap/ger-såg. Runda och putsa kanterna och sen är det bara att förborra rätt c/c för handtagen. Aluminiumplattorna sätter du dubbelhäftande tejp när du återmonterar. Biltema har en bra tunn tejp. Då får du samma utseende runt handtagen på alla luckor och lådor.
Fördelen är att du slipper märken runt handtagen framöver.
Vilken storlek och antal behöver du?
Dag
stigen stigen skrev:
Hej @Matts Erik!

Jag menade att du skulle behålla dina handtag. X- antal aluminiumplåtar sågar du lätt till med en kap/ger-såg. Runda och putsa kanterna och sen är det bara att förborra rätt c/c för handtagen. Aluminiumplattorna sätter du dubbelhäftande tejp när du återmonterar. Biltema har en bra tunn tejp. Då får du samma utseende runt handtagen på alla luckor och lådor.
Fördelen är att du slipper märken runt handtagen framöver.
Vilken storlek och antal behöver du?
Dag
Vilken underbar o generös entusiasm i detta forum! Stort tack för ert engagemang o snabba svar . Men just plattor handtagen känns inte helt rätt . Det är fråga om ca 20 handtag och det är kanske tre som är lite slitna varav det avbildade är den i sämst skick. Men det finns också små nätta fläckar o repor på andra platser på luckorna än vid handtaget. Jag fick ett tips fr Birgit om vaxpennor som används för att "redigera" skador på trä/parkettgolv. Tror det är ngt jag ska försöka 😀
 
T trycklös skrev:
Skulle nog säga att det blir svårt att "spackla upp" skadorna så att de döljs, speciellt handtagen för överskåp är ju gärna i ögonhöjd vilket gör det extra svårt.

Men vad sägs om några snygga täckbrickor modell större, en hel kvadrat och sen sätta eller måla symboler på de olika för vad som är i skåpen?
Tack för svar och jag håller med om att det kan vara svårt att spackla upp skadorna. Det är ju fråga om ljus faner. Men som jag svarade en tidigare tipsare tycker jag det inte funkar så bra med att täcka med plåt heller. Men fick också tips om ett kit med vaxkritor som jag jag ska testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.