Hej! Vi ska byta fönster på en gammal villa (byggår 1910). Det är idag kopplade fönster med mycket stor rötproblematik. Vi har tagit in en mängd offerter. Jag och min man är inte helt överens i valet av fönster. Jag vill gärna ha 3-glas, med hänsyn till energi, ljud och att jag tror att vid en framtida försäljning kan det vara något spekulanter uppskattar (jag hade gjort det). Min man vill är just nu inne på en offert från dofab på 2 glas fönster. Jag hade kunnat tänka mig aluminium men förstår och håller med om att träfönster är finare på byggnaden, även om man hade valt aluminium i mer allmoge modell. Nu till mina frågor. Vad säger ni om 2 glas? Dofabs resonemang är att huset är ganska otätt i övrigt och att tre glas därför inte är nödvändigt (och att det även rent estetiskt blir snyggare med 2 glas). Energivärde anges dofab är 1,2
 
Mats-S
Planerar ni inte några större arbeten för att energisäkra hela huset så har Dofab rätt, 2-glas räcker väl för ett så gammalt hus med sina inbyggda brister på energiområdet.

Något som ni kan fundera på är om ni inte kan välja fasta fönster för dom flesta fönsterbytena. Fasta fönster är klart energisnålare, dessutom betydligt billigare. Det går att "rama in" fasta fönster på ett sådant sätt att dom går i stil även med äldre hus.

Vårat sommarhus är från 1929 med "bristfällig" isolering. När jag bytte fönstren till fasta 2-glas blev det en enorm skillnad på värmekomforten.
 
Är det inte väldigt ljudstört så uppskattar jag riktiga 2-glas träfönster, helst original renoverade, framför moderna 3-glas.

För den som inte tänkt på det så kan design och utseende se lika ut på ett 3-glas och 2-glas, men om man börjar titta efter skillnaderna är det som att jämföra en Vaz med en BMW.

Jag är därmed inte säker på att din analys vad en framtida köpare vill ha stämmer, kanske på några men långt ifrån alla. Framförallt om det i övrigt är ett 1910-talshus som ligger i ett lite dyrare område och där både det huset och andra i området är välbevarade. Där letar ofta de med intresse och smak för denna typ av hus och då är troligen utseendet viktigare än att spara nån tusenlapp per år i värme.

Ligger huset i ett område med billiga hus så får du troligen inte tillbaka kostnaden för nya fönster vid försäljning, då renoveringar sällan lönar sig.

På ett så gammalt hus så är besparingen på att bara byta fönster i princip försumbar, det är så mkt annat som läcker mer värme. Viktigare att se till att ha tex en riktigt bra bergvärmepump, där sänker man kostnaden till 1/3 direkt. Fönstren kanske som bäst ger 5-10%. Däremot kan man inte ha enkelglas eller tätningslister som är trasiga, det läcker massor av värme. Men bra tvåglas mot treglas, ingen stor besparing.

Satsa på estetiken, det är 1910-talshus värda!
 
  • Gilla
JensRos
  • Laddar…
Bor i ett hus från 1914. Fönstren är kopplade 2-glas och visst, de är vackra men kalla och lyhörda. I alla fall jämfört med förra boendet som hade fasta 3-glas.

Hade jag haft råd hade jag bytt våra mot varmare, tystare och lite mer lättskötta 3-glas vridfönster, då huset i sig är byggt så att de lägsta fönstren ligger 1,5-2,5 meter över mark. Fönstren på övervåningen sitter en sex meter från marken. Som höjdrädd är det rätt läskigt att putsa utsidorna.

Kort sagt, se alla aspekter innan ni bestämmer er för estetiskt tilltalande kopplade 2-glas eller modernare och mer lättskötta 3-glas.
 
Keiller Keiller skrev:
Bor i ett hus från 1914. Fönstren är kopplade 2-glas och visst, de är vackra men kalla och lyhörda. I alla fall jämfört med förra boendet som hade fasta 3-glas.

Hade jag haft råd hade jag bytt våra mot varmare, tystare och lite mer lättskötta 3-glas vridfönster, då huset i sig är byggt så att de lägsta fönstren ligger 1,5-2,5 meter över mark. Fönstren på övervåningen sitter en sex meter från marken. Som höjdrädd är det rätt läskigt att putsa utsidorna.

Kort sagt, se alla aspekter innan ni bestämmer er för estetiskt tilltalande kopplade 2-glas eller modernare och mer lättskötta 3-glas.
Har du bra tätningslister i dina fönster? Jag har en blandning kopplade 2-glas, 1+1 glas, 3-glas och 2+1 glas... Och skillnaden i komfort är mindre än man kan tro. Ljudfrågan är dock mycket relevant, är det mkt ljud utanför är det en faktor som spelar in. Men ett gammalt 1+1 med akusitkglas är tystare än ett vanligt 3-glas.

Fönsterputsen har du helt rätt i. Ett "vridbart perspektivfönster" är enormt mycket enklare putsa än ett spröjsat kopplat 2-glas. Men hellre oputsade spröjsade träfönster än dito plast men putsade. :D ;)
 
Vi har en 40 väg som går utanför. Den är inte jättetrafikerad, men det är en del trafik. I offerten från dofab har de angett RW 36 -ctr 30. Jag kan inte utläsa om detta är ok eller inte? Huset är tillläggsisolerat vid något tillfälle men det upplevs som ganska kallt på vintern/varmt på sommaren så gissar att isoleringen är sisådär!
 
Jag gillar 2+1 så man kan ha persienn i fönstret mellan glasen som var vanligt förr.
 
T
Om man tittar på Energimyndighetens sida så finns en ganska beskrivande bild som visar var de största värmeförlusterna är och där står att ca 35% av förlusterna är via fönster så att det inte skulle vara "värt" när man ändå ska byta att ta 3-glas är inte riktigt sant... Om man byter fönster så kommer man kunna täta runt karmarna och få bort drag som kommer av dåligt drevade fönsterkarmar och om fönstret i sig är bättre isolerat så kan det vara ge en hel del i värmeekonomi (reda pengar) och komfort (känslan av att slippa drag och kallras)

Om ni sen ser över takisoleringen (utöka isolering, ganska billigt i sammanhanget) och ventilationen (mer kostsamt om ni sätter in FTX) så har ni "vunnit" rätt mycket komfort och kostnad för uppvärmning.

Kalla och dragiga golv kan också ofta åtgärdas underifrån beroende på typ av grund och det ger väldigt stor skillnad i känslan av hur kallt det är.

Om vi återgår till grundfrågan så vill man ofta ha fönster som passar i stil och ska ni byta alla fönster så är ni friare att hitta något som passar i stil men inte måste vara exakt som de ni har. (det gör det lättare att välja en "standardmodell" hos tillverkaren och behöver inte betala extra för anpassning till befintliga fönster)
Har ni tvåvåningshus så titta på möjligheten att ha kopplade inåtgående fönster på övervåningen (eller båda planen) så underlättar det fönsterputsning och underhåll.

Vill ni ha möjligheten till persienner i ett kopplat fönster så prata med leverantören om det så de ser till att fönsterbågarna är lite "tjockare" och har plats för persienner mellan glasen. (Spröjsade ytterbågar med enkelt glas och glaskassett i innerbågen) De ska också se till att det går att montera styrningen till persiennen - vilket kräver inte alltför smala ramar och att glaskassetten inte går för långt "in" i ramen.

Vi byggde till en våning på vårt 50-talshus och ville ha samma utseende på de nya fönstren som tidigare (kopplade men inga spröjs) och fick dem tillverkade på beställning av ett snickeri med 2+1 glas och kunde påverka profiler och dimensioner. Det blev inte fasligt mycket dyrare än att köpa "standardfönster" men gör att inte många ser från gatan att det inte är gjort samtidigt..
Det är mittposten som är något bredare men inte mycket.

Det går inte att se att det är 3-glasfönster och inte 2-glas om man inte står nära (kassetten är gjord med vitlackad profil och smälter in mot de vitmålade bågarna, det är något att säga till om, men ingen merkostnad i vårt fall)
 
MultiMan
J JohanLun skrev:
Har du bra tätningslister i dina fönster? Jag har en blandning kopplade 2-glas, 1+1 glas, 3-glas och 2+1 glas... Och skillnaden i komfort är mindre än man kan tro. Ljudfrågan är dock mycket relevant, är det mkt ljud utanför är det en faktor som spelar in. Men ett gammalt 1+1 med akusitkglas är tystare än ett vanligt 3-glas.

Fönsterputsen har du helt rätt i. Ett "vridbart perspektivfönster" är enormt mycket enklare putsa än ett spröjsat kopplat 2-glas. Men hellre oputsade spröjsade träfönster än dito plast men putsade. :D ;)
Det är stor skillnad på moderna, bra treglasfönster och gamla, även sådana jag har med stort mellanrum och pappersremsor som gör det tätt. När det är -15C så blir det is på insidan på de gamla, medan inget händer alls på de nyare. Stor skillnad i kallras och komforten är mycket bättre. Jag har båda samtidigt så lätt att jämföra. Mycket högre ljudnivå på det gamla med 1,5mm glas mot 3-glas med 3*3mm.

Jag hade inte satt något annat än 3-glas om fönsterna ändå ska bytas pga röta. Enda undantaget är om huset är K-märkt och måste bevaras utseendemässigt.
 
BirgitS
K Kajsala234 skrev:
Vi ska byta fönster på en gammal villa (byggår 1910). Det är idag kopplade fönster med mycket stor rötproblematik. Vi har tagit in en mängd offerter. Jag och min man är inte helt överens i valet av fönster. Jag vill gärna ha 3-glas, med hänsyn till energi, ljud och att jag tror att vid en framtida försäljning kan det vara något spekulanter uppskattar (jag hade gjort det). Min man vill är just nu inne på en offert från dofab på 2 glas fönster. Jag hade kunnat tänka mig aluminium men förstår och håller med om att träfönster är finare på byggnaden, även om man hade valt aluminium i mer allmoge modell.
Är det i detaljplanelagt område eller område med bevarandekrav etc.?
I så fall kan det krävas bygglov för att byta fönster.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det är stor skillnad på moderna, bra treglasfönster och gamla, även sådana jag har med stort mellanrum och pappersremsor som gör det tätt. När det är -15C så blir det is på insidan på de gamla, medan inget händer alls på de nyare. Stor skillnad i kallras och komforten är mycket bättre. Jag har båda samtidigt så lätt att jämföra. Mycket högre ljudnivå på det gamla med 1,5mm glas mot 3-glas med 3*3mm.

Jag hade inte satt något annat än 3-glas om fönsterna ändå ska bytas pga röta. Enda undantaget är om huset är K-märkt och måste bevaras utseendemässigt.
Jag har ju också flera typer av fönster och delar inte din bild. Kanske suger mina gamla 3-glasfönster. Eller är de gamla ovanligt bra. Lite mer kallras är det, men inte till den grad som fönsterföretagen vill mena.

De riktigt tysta fönstren är 2+1, men jag har åxå ett gammalt 1+1 med akustikglas och det är mycket tystare än ett vanligt 3-glas.

Har man fina gamla originalfönster som är i renoveringsbart skick så ska man tänka både en och två gånger innan man byter ut dem. Jag kan köpa att man gör det på nåt ställe, typ ett sovrum mot en trafikerad väg - men sannolikt går det lika bra att sätta ett akustikglas i det gamla.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.