Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Umeå kommun sågade ner 120 björkar som var alléplanterade och dömdes enligt brott mot områdesskydd. Rätt billigt ändå, 50 000 kr för ingreppet i form av strafföreläggande, kaffepengar för kommunen.

[länk]
Var går böterna, mellan olika konton i kommunen ?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var går böterna, mellan olika konton i kommunen ?
Staten tar dem väl?
 
Ok kommunen klantat sig och utför ett svartbygge ger de böter till sig själva och betalar till sig själva, mycket praktiskt!
 
Blir de inte ålagda att återställa också? Eller var det böter för formaliafel?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var går böterna, mellan olika konton i kommunen ?
Kammarkollegiet, om jag inte är felinformerad.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Blir de inte ålagda att återställa också? Eller var det böter för formaliafel?
Det går väl inte att återställa en allé? Definitionsmässigt så består en sån av uppvuxna träd och sådana går ju inte att plantera.

Det här gäller väl brottet att fälla alléträd utan dispens från Länsstyrelsen. Skadeståndsfrågan är en annan. Och jag antar att det är kommunens björkar så man kanske inte är så pigg på att väcka talan mot sig själv?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kanske vän av ordning i Umeå väcker talan…
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går väl inte att återställa en allé? Definitionsmässigt så består en sån av uppvuxna träd och sådana går ju inte att plantera.

Det här gäller väl brottet att fälla alléträd utan dispens från Länsstyrelsen. Skadeståndsfrågan är en annan. Och jag antar att det är kommunens björkar så man kanske inte är så pigg på att väcka talan mot sig själv?
Jo men om man planterar nya träd i rader om två så växer det sig till en ny allé. Gör man inget alls blir det mest troligt inte någon ny.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går väl inte att återställa en allé? Definitionsmässigt så består en sån av uppvuxna träd och sådana går ju inte att plantera.
Vars hittar du definitionen att träden måste vara uppväxta? En nyplanterad allé är väl fortfarande en allé tänker jag.

Har dom felaktigt tagit ner träd så är väl det rimliga att dom planterar nya för att ersätta dom men det lär väl knappast hända då dom av någon anledning ville bort med dom.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rickard. Rickard. skrev:
Vars hittar du definitionen att träden måste vara uppväxta? En nyplanterad allé är väl fortfarande en allé tänker jag.
https://www.naturvardsverket.se/4a6...ur/biotopskyddsomraden/01-alle-2014-04-15.pdf

(Tydligen kan skyddet fortsätta gälla även nya unga träd om man planterar nya träd som kompensationsåtgärd efter att man lagligen har fällt allén med Länsstyrelsens tillstånd. Men det gjorde alltså inte Umeå kommun, de bara sågade.)
Rickard. Rickard. skrev:
Har dom felaktigt tagit ner träd så är väl det rimliga att dom planterar nya för att ersätta dom.
Lagstiftningen ser inte riktigt ut som vad man tycker är rimligt alla gånger.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Knepigt med alléer. Fina och med höga naturvärden, men helt jävla hopplösa både i en föränderlig stad och vid vägar där allt större jordbruksmaskiner ska fram.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Knepigt med alléer. Fina och med höga naturvärden, men helt jävla hopplösa både i en föränderlig stad och vid vägar där allt större jordbruksmaskiner ska fram.
Håller med. Jag tror nästan att det vore bättre om vi strök dem från miljöbalkens regleringar. Bättre om det är alléer inte regleras av staten och folk och organisationer själva fick råda över dem. Större sannolikhet att nya alléer planteras då också. Men det rimmar illa med samtidens gröna auktoritära strömningar.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Jag tror nästan att det vore bättre om vi strök dem från miljöbalkens regleringar. Bättre om det är alléer inte regleras av staten och folk och organisationer själva fick råda över dem. Större sannolikhet att nya alléer planteras då också. Men det rimmar illa med samtidens gröna auktoritära strömningar.
Ja men släng då ut reglerna kring stenrösen på samma gång för de är lika stolliga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Ja men släng då ut reglerna kring stenrösen på samma gång för de är lika stolliga.
Jag är alltid redo för en uppfriskande liberalisering som minskar arbetsbördan för länsstyrelserna och domstolarna!

Men nu är det ju auktoritärt stöveltramp som dominerar i denna sektor. Och det lär så förbli. Den stackars politiker som vill liberalisera: "Varför hatar du träd?!"
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.