Hej,

Jag har säkerhetsdörr Daloc S33 med integrerat slutbleck, vg se bild. Går det att installera en Yale Doorman l3s/l3s ? Går det att utföra själv utan att byta slutbleck till yales modul?

Tack på förhand!
 
  • Dörrkarm med synlig dörrstängare och klämfritt gångjärn, saknar dörrhandtagsplatta, modern design, detaljnärbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag och låscylinder med nyckel i en modern dörr, säkerhetsmärken synliga, interiör bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du byter inget slutbleck i den dörren men då det är ett connect låshus så passar Yale Doorman.
 
  • Gilla
tda123
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du byter inget slutbleck i den dörren men då det är ett connect låshus så passar Yale Doorman.
Stort tack!
 
1 123abc skrev:
Du byter inget slutbleck i den dörren men då det är ett connect låshus så passar Yale Doorman.
Hej. Jag har samma situation med integrerat slutbleck i karmen. Har löst det genom att kapa och modifiera om i karmen och det går att låsa fint och allt fungerar. Min fråga är om det är okej ur försäkring- och säjerhetsperpektiv att inte använda det medföljande slutblecket?
Mvh
Ray
 
RayJay RayJay skrev:
Hej. Jag har samma situation med integrerat slutbleck i karmen. Har löst det genom att kapa och modifiera om i karmen och det går att låsa fint och allt fungerar. Min fråga är om det är okej ur försäkring- och säjerhetsperpektiv att inte använda det medföljande slutblecket?
Mvh
Ray
Det beror på karm och vad det är för slutbleck från början.
En säkerhetsdörr är certifierad enligt en viss klassificering och för att uppfylla dessa krav så krävs det att rätt slutbleck används och då blir det en tolkningsfråga.
Om man ska hårdra så faller klassningen om man ändrar mellan modullåshus klassisk och connect då den inte är testad för det men om man istället kapar och monterar ett certifierat säkerhetsslutbleck så uppfyller det kraven.
Däremot kan det befintliga om det anpassas vara hållbarare och bättre men det är inte provat enligt certifiering.
 
  • Gilla
RayJay
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det beror på karm och vad det är för slutbleck från början.
En säkerhetsdörr är certifierad enligt en viss klassificering och för att uppfylla dessa krav så krävs det att rätt slutbleck används och då blir det en tolkningsfråga.
Om man ska hårdra så faller klassningen om man ändrar mellan modullåshus klassisk och connect då den inte är testad för det men om man istället kapar och monterar ett certifierat säkerhetsslutbleck så uppfyller det kraven.
Däremot kan det befintliga om det anpassas vara hållbarare och bättre men det är inte provat enligt certifiering.
Tack för svar. Jag bifogar bild på innan och efter. Det går kanske att modifiera lite till genom att svetsa en bit plåt på rätt plats i karmen så att kolven går och hakar sig fast. Men gör det stor skillnad vid inbrottsförsök?
 
  • En dörrkarm med elektronisk accesskontroll, där en del är bortmonterad eller defekt, i en inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörrkarm med en urtagning, möjligen för ett låssystem, med tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej bommen gör inte jättemycket vid inbrott.
Jag hade personligen varit nöjd om jag inte hade krav på klassning av låsning de enda som kan uppstå är att man har lite mer glapp i dörren men det brukar tätningslisterna "trolla" bort.
Det enda man bör kontrollera är var förreglingskolven hamnar så den inte ställer till problem då den inte manövreras via vred eller handtag.
 
  • Gilla
RayJay
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Nej bommen gör inte jättemycket vid inbrott.
Jag hade personligen varit nöjd om jag inte hade krav på klassning av låsning de enda som kan uppstå är att man har lite mer glapp i dörren men det brukar tätningslisterna "trolla" bort.
Det enda man bör kontrollera är var förreglingskolven hamnar så den inte ställer till problem då den inte manövreras via vred eller
1 123abc skrev:
Nej bommen gör inte jättemycket vid inbrott.
Jag hade personligen varit nöjd om jag inte hade krav på klassning av låsning de enda som kan uppstå är att man har lite mer glapp i dörren men det brukar tätningslisterna "trolla" bort.
Det enda man bör kontrollera är var förreglingskolven hamnar så den inte ställer till problem då den inte manövreras via vred eller handtag.
Jag är mycket nöjd med hur smidigt det går att stänga/öppna och och låsets funktioner. Förreglingskolven (om jag har förstått det rätt) tar i dörrkarmen vid karmskruven ungefär. Tack igen för feedback.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.