B buffyin skrev:
Men vill man tjäna bäst är det tyvärr att hoppa varje år till nytt bolag för att ta del av nykunds rabatt.
Trist, jag skulle tycka att bolagen kunde belöna kunder som stannar isf köpa över kunder, i längden borde det vara bättre. Men detta visar ju att det troligen finns massor av "trogna kunder" som betalar överpris och stannar - fler än de som byter runt.

Nu blev det vattenfall för mig, jag fattade inte priserna. Det var rabatt i 6 mån. Får göra en ny runda efter det och se vem som är billigast. Kan man vinna ett par tusen per år på att byta runt så kanske man ska ta sig den tiden, har jag väl löst att inte vara beroende av tibbers app så är det ju lätt att byta bolag. Det svåra är att fatta vilket pris de egentligen har eftersom de presenterar det på olika sätt...
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Trist, jag skulle tycka att bolagen kunde belöna kunder som stannar isf köpa över kunder, i längden borde det vara bättre. Men detta visar ju att det troligen finns massor av "trogna kunder" som betalar överpris och stannar - fler än de som byter runt.

Nu blev det vattenfall för mig, jag fattade inte priserna. Det var rabatt i 6 mån. Får göra en ny runda efter det och se vem som är billigast. Kan man vinna ett par tusen per år på att byta runt så kanske man ska ta sig den tiden, har jag väl löst att inte vara beroende av tibbers app så är det ju lätt att byta bolag. Det svåra är att fatta vilket pris de egentligen har eftersom de presenterar det på olika sätt...
Tyvärr så är det så och Elbolagen brukar gå back på dessa nykunds priser, då det räknar med att tjäna in det för kunder inte orkar byta. Ett tips är ju att testa ringa och förhandla om (säga man har fått bättre erbjudande av konkurrent)

Är man lite tekniskt lagd finns det HA/Homebride (testar Homebride just nu) men schema funkar ju good enough för billaddning och värme med timpriser.
 
B buffyin skrev:
Om man vill köra/testa E.ON eller annat bolag så ska man ALLTID kolla på elskling.
De har rabatter som inte finns på hemsidan, E.ON har 1200kr i start startrabatt genom dem!
Men vill man tjäna bäst är det tyvärr att hoppa varje år till nytt bolag för att ta del av nykunds rabatt.
Jo, det var den startrabatten som fick mig till Eon, men det var alltså redan innan jag hade kollat upp att de har väldigt låga påslag jämfört med de andra bolagen.

Förutom startrabatten så får man även ett presentkort på 250 kr att handla för i deras webbshop. Man kan exempelvis köpa rabatterade presentkort på andra företag för detta.

Edit: I mitt fall så tog jag ut dessa 250 kr som ett presentkort på Jula, jag skall ändå shoppa lite småsaker där strax.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Tyvärr så är det så och Elbolagen brukar gå back på dessa nykunds priser, då det räknar med att tjäna in det för kunder inte orkar byta. Ett tips är ju att testa ringa och förhandla om (säga man har fått bättre erbjudande av konkurrent)

Är man lite tekniskt lagd finns det HA/Homebride (testar Homebride just nu) men schema funkar ju good enough för billaddning och värme med timpriser.
Jag förhandlade på det sättet med Telge och de lovade att jag då fick samma pris som jag redan hade, det visade sig att det fick jag inte alls. Jag fick bara den ena av de två rabatterna jag hade och då bytte jag bolag direkt. De är duktiga på att ljuga också.
 
  • Ledsen
buffyin
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Du behöver bara appen Gridio. Den är gratis. Sköter smartladdningen åt dig galant. Du behöver inte Tibber.
But not all brands are covered (yet). Peugeot is not there.
 
I Ironside skrev:
Vi tvingas dras med EON som nätägare, utan tvekan någon av de dyraste. Förra månaden betalade vi 1000 kr ä nätavgift och 300 kr i EL? De har alltid någon anledning till varför de "tvingas" öka priserna, oftast har vi turen att få vara med och bygga ut morgondagens elnät oavsett om vi vill det eller ej ;)

Det är möjligt man kan få tillfälliga bra deals med EON på den sidan har de trots allt inte monopol men jag kommer aldrig själv välja dem.
Såklart måste nätet byggas ut för framtiden pga ökad elektrifiering vilket kostar. Det är det vi betalar via nätavgiften. Hur menar du att det skulle se ut om man kunde välja bort att vara del av denna utbyggnad. Skulle man investera till de abonnenter som betalar men inte de andra?
 
J JohanLun skrev:
Det svåra är att fatta vilket pris de egentligen har eftersom de presenterar det på olika sätt...
Ja, konstigt det där. Det är nästan som att bolagen inte vill att kunderna ska kunna göra en vettig jämförelse...
🤬
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Ju seriösare elbolag desto tydligare rapportering. Eon är ett föredöme, Vattenfall sköter sig också bra. Telge gömmer sina kostnader rätt mycket, Tibber ännu mer...
 
TRJBerg
Problemen här (för mig i alla fall) vad gäller jämförelsesajterna:
1. Jämförelsesajterna har med ett fiktivt timpris/spotpris i botten, vilket inte är relevant för i alla fall mig. Bl a för att jag styr min förbrukning under dygnet och för att det är oklart om det är spotpris eller inte.
2. Det verkar vara oklart generellt om "grundtimpriset" som refereras är ett spotpris eller inte, vilket det också är här i tråden.
3. De tar med "rabatter", vilket inte är intressant för mig då de gäller en kort tid och jag inte är intresserad att byta leverantör var tredje månad eller vad som nu gäller.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
B
@TRJBerg elpriskollen kan man filtrera bort tillfälliga priser, om man inte vill välja sådana bolag. Man kan även filtrera bort bolag som är oseriösa (de som har många klagomål).

De visar påslag mot spotpris, fast och rörligt. Har inget med din förbrukningsprofil att göra.

Det är enkelt att hitta bolag som har lägre pris än tibber. Ska man hålla sig till trådens ämne, så tycker jag eon gör ett klart bättre jobb prismässigt.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
B BSOD skrev:
@TRJBerg elpriskollen kan man filtrera bort tillfälliga priser, om man inte vill välja sådana bolag. Man kan även filtrera bort bolag som är oseriösa (de som har många klagomål).

De visar påslag mot spotpris, fast och rörligt. Har inget med din förbrukningsprofil att göra.

Det är enkelt att hitta bolag som har lägre pris än tibber. Ska man hålla sig till trådens ämne, så tycker jag eon gör ett klart bättre jobb prismässigt.
Fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Gäller verkligen prisgarantin om du tvingar igång laddning på dagen?
Ja det gör det. Du ändrar bara avresetiden så laddningen startar de billigaste timmarna inför avresetiden. Du ska inte starta manuellt.
 
TheKangas
D Daniel 109 skrev:
Gäller verkligen prisgarantin om du tvingar igång laddning på dagen?
Ja "för tillfället" har Tibber sagt för något år eller två sen. De kan inte särskilja på smartladdning och manuellt aktiverad laddning tills deras tekniska system har anpassats. Men när/om detta sker vet jag inte.
 
TheKangas TheKangas skrev:
Ja "för tillfället" har Tibber sagt för något år eller två sen. De kan inte särskilja på smartladdning och manuellt aktiverad laddning tills deras tekniska system har anpassats. Men när/om detta sker vet jag inte.
Nej det stämmer inte längre. Detta skiljer de på sedan några månader.

Men det går ju att smartladda närsomhelst på dygnet genom att ändra avresetiden. Och då omfattas det av garantin.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är egentligen problemet med Tibber?
Jag har dem (ingen elbil) och sist jag kollade låg deras timpris (spotpris + div avgifter) lägst. Haft dem sedan 2018.
Problemet är att Tibber är så jävla fula med hur dom presenterar priset. Deras påslag ligger på elcertifikatet och inte på spotpriset. Plus den månatliga abbonemangskonstnaden då.

Gör du en överslagsräkning med EONs timpris så är dom faktiskt billigare sett över ett år. Det rör sig om några hundralappar.

Problemet för egen del är att man nu sitter i Tibbers ekosystem med app och tillbehör. Det är det enda som håller mig kvar. Om EON och dom andra drakarna vaknar upp från sin stenåldersservice så finns inga skäl att vara kvar hos Tibber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.