Hej!

Jag har köpt en Ikea PAX garderob, smal variant som måste fästas i väggen då bara att öppna dörrarna gör att den välter.

Ett bekymmer är att jag bor i en hyresrätt med gamla lister, som jag inte kan ta bort vad jag vet. Se bild. Eller går de att ta bort och återställa?

Hursomhelst tänkte jag annars att sätta upp en planka mellan vägg och garderob och fästa garderoben i plankan. Skulle det fungera, eller finns de någon risk med att den står mot listen (och specifikt mot den lilla korta träfärgade listen) ?

Är det värt att säga en eller två cm på baksidan av garderoben så att den i alla fall går emot den ”stora” (vita) listen?

Tacksam för tips!
 
  • Vit dörrkarm med sprickor, bredvid parkettgolv och vägg, tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om du syftar på de vita listerna så är de nog inte lämpliga att ta bort.

Var ska garderoben stå?
 
  • Gilla
Alalall
  • Laddar…
Gamla garderober brukade ha en urskärning längst bak för att komma närmare väggen men det verkar man ha slutat med. Så det kommer helt klart bli en synlig glipa mellan vägg och garderob men det får du nog leva med i en hyresrätt. (om du inte har förstahandskontrakt och tänkt bo där många år då hade jag nog gått lös på listerna). I alla fall brukar det följa med distanser som du sätter bakom garderoben mellan fästpunkten i garderoben och väggen för att det inte ska kunna gunga. Räcker inte dessa eller?
 
T TypRätt skrev:
Gamla garderober brukade ha en urskärning längst bak för att komma närmare väggen men det verkar man ha slutat med. Så det kommer helt klart bli en synlig glipa mellan vägg och garderob men det får du nog leva med i en hyresrätt. (om du inte har förstahandskontrakt och tänkt bo där många år då hade jag nog gått lös på listerna). I alla fall brukar det följa med distanser som du sätter bakom garderoben mellan fästpunkten i garderoben och väggen för att det inte ska kunna gunga. Räcker inte dessa eller?
Jo för att täppa till mellanrummet räcker det nog, var lite snabb med att skriva. Det är en gipsvägg så därav hade jag tänkt planka som jag försöker fästa i träregel först. Men det kanske duger med expanderpluggar bara? Ingen ska ju hänga i garderoben direkt
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du syftar på de vita listerna så är de nog inte lämpliga att ta bort.

Var ska garderoben stå?
Nej precis som jag tänkte!
Det är i hallen när man kommer in. Får att leva med mellanrummet
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.